MEDZILABORCE. Obraz Veľké kuracie korzo od Paula Warholu je predmetom sporu medzi vedením Múzea moderného umenia Andyho Warhola a jeho kurátorom Michalom Byckom.
Obraz s rozmermi 121 x 95 centimetrov vytvoril v roku 1990 Paul, najstarší brat slávneho pop-artového kráľa Andyho Warhola.
Kombinovanou technikou na plátne zachytil odtlačky kuracích nôh.
Obraz sa dostal do Medzilaboriec pred 27 rokmi pri zakladaní jedinečného múzea moderného umenia spolu s ďalšími dielami.
Bycko: Daroval mi ho Paul
Spoluzakladateľ a dlhoročný kurátor múzea Michal Bycko tvrdí, že obraz je jeho vlastníctvom, daroval mu ho sám dnes už nebohý autor.
„Mám doklad o spôsobe nadobudnutia. Získal som ho z rúk Paula Warhola vo svojom byte. Do múzea som ho zapožičal v roku 1991 ešte v čase, keď bolo poloprázdne. Mám všetky právne doklady potrebné na doloženie vlastníctva,“ zdôrazňuje Michal Bycko.
Obraz bol podľa jeho slov mylne zaevidovaný do prírastkovej knihy mesiac pred vznikom múzea a to nemá podľa neho žiadny doklad o jeho nadobudnutí.
Od Jamesa Warholu, vykonávateľa pozostalosti po Paulovi, má Michal Bycko tri listy, ktoré majú dokladovať, akým spôsobom sa obraz k nemu dostal.
„Obraz som nezobral ani z expozície, ani z depozitu, vzal som ho z ateliéru, z fotokomory v múzeu,“ hovorí.
Obraz je signovaný a na rube plátna označený.
„Nie je to umelecké dielo. Treba ho brať ako artefakt, má zberateľskú, nie umelecko-estetickú a historickú hodnotu,“ zdôrazňuje.
Keď bola na dovolenke
S riaditeľkou múzea Ľudmilou Štecovou podľa vlastných slov komunikuje o prevzatí obrazu od polovice vlaňajška.
„Nevyjadrovala sa. Keď som bol poverený ako zastupujúci riaditeľ počas jej dovolenky, prosil som ju, že chcem obraz prevziať, aby som ho predal. Odpísala mi, že mám preberací protokol podpísať ja, lebo je na dovolenke,“ zdôrazňuje.
Komisia: Obraz patrí Byckovi
Byckovi v otázke vlastníctva dala za pravdu komisia pre tvorbu zbierkového fondu.
Odporučila ho vyradiť zo zbierkového fondu múzea, keďže je podľa nej zaevidovaný neprávom.
„Doktor Bycko predložil jednoznačné dôkazy o tom, že obraz je jeho, je to dar od Paula Warholu. Bývalá zamestnankyňa ho omylom zapísala do knihy prírastkov, lebo sa nachádzal v priestoroch múzea. Vyhodnotili sme to tak, že ide o administratívny omyl. Tak je vyhotovená aj zápisnica,“ hovorí Viktor Jasaň, bývalý riaditeľ Slovenského národného múzea a člen komisie.
Je presvedčený o tom, že iniciatíva riaditeľky múzea oznámiť vec zriaďovateľovi poškodzuje vedenie i dobré meno múzea.
Keď riaditeľka vyjadrenie komisie neakceptovala, Jasaň sa členstva v nej vzdal.
„Nemienim sa zaoberať kauzou, v ktorej je od začiatku jasné, že ide o dar. Ide o zbytočný omyl. Vidím v tom ľudskú neprofesionalitu, malichernosť, zlobu,“ hovorí.
Dodal, že dielo má skôr citovú hodnotu, odhadol ho na 200 – 300 dolárov.
Znervózňuje Američanov
Kauza vlastníctva obrazu, podľa kurátora Bycka trápna, smiešna a zbytočná, už však znervózňuje americkú stranu.
„Je počudovaniahodné, že nikto neakceptuje to, čo napíšeme,“ parafrázuje Bycko slová Jamesa Warholu.
Ten sa ponúkol, že všetky sporné otázky vyrieši telefonicky či mailom. Dokonca prisľúbil osobnú účasť v prípade súdneho konania.
„Je to dobrý materiál na argentínsku telenovelu, ale nie na problém. Vyrába sa z toho zbytočná kauza,“ uzatvára Bycko.
Obraz medzitým predal.
Štecová: Obraz pokladáme za majetok PSK
Riaditeľka múzea Ľudmila Štecová zdôrazňuje, že obraz je stále v evidencii zbierkového fondu múzea.
„Je tam uvedené, že ide o dar Paula Warholu. Je súčasťou triptychu Veľké korzo 1, 2,3. Chýba nám Veľké korzo 2. Pokladáme ho za majetok PSK,“ hovorí.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy zo Zemplína nájdete na Korzári Zemplín.