HUMENNÉ. Pandémia nového koronavírusu na dlhé týždne odlúčila seniorov v zariadeniach sociálnych služieb od fyzického stretávania sa s príbuznými.
Aj keď kontakt zabezpečili moderné technológie, nestačilo to.
Chcú sa stretávať
S originálnym nápadom, ako naživo vidieť svojich milovaných, prišli v Zariadení sociálnych služieb Slnečný dom.
Nazvali ho Komunikácia cez bránku.
„Od šiesteho marca sme zakázali návštevy. Odvtedy klienti nemajú blízky kontakt s príbuznými. Sú to už tri mesiace. Zvládajú to veľmi ťažko, aj keď im všemožne vychádzame v ústrety,“ hovorí Viktória Gombitová, garantka sociálnej starostlivosti v Slnečnom dome.
Telefonáty či videohovory síce pomohli zmierniť ťažobu z odlúčenia, blízky kontakt však úplne nenahradili.
„Pýtali sme sa klientov, či im to stačí. No, nestačí. Hovoria nám, že už toho majú plné zuby, že sa chcú so svojimi blízkymi stretávať. Vidíme, že nám po psychickej aj fyzickej stránke chradnú, aj keď sa snažíme robiť, čo sa dá,“ pridáva sa Zuzana Fabianová, generálna manažérka komplexu zariadení a služieb.
Stanovili pravidlá
Iniciatívu, ktorú nazvali Komunikácia cez bránku, si dôkladne premysleli a pripravili plán pravidiel, ako by mali návštevy prebiehať.
„Máme presne vyznačenú zónu dva metre od bránky, na dva metre sme aj my s klientom. Príbuzní si dohodnú so sociálnym pracovníkom deň vopred presný čas stretnutia. Musia mať negatívnu cestovateľskú anamnézu, rúško, nesmú mať žiadne príznaky respiračného ochorenia ani zvýšenú teplotu,“ vyratúva podmienky Gombitová.
Cez bránku, teda na vzdialenosť štyri metre, komunikujú blízki len v prípade priaznivého počasia, maximálne desať minút.
Možné sú najviac tri rôzne exteriérové komunikácie za jeden deň v rozdielnom čase.
Odobril im to hygienik
Dôsledne pripravený plán komunikácie schválil Regionálny úrad verejného zdravotníctva v Humennom.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy zo Zemplína nájdete na Korzári Zemplín.