Korzár logo Korzár Zemplín

Vo vodojeme navrhol kaviareň či kancelárie. Unikátne stavby ostávajú často nevyužité

Nájdete ich aj v malých dedinách.

Vodojemy sú unikátne priemyselné pamiatky.Vodojemy sú unikátne priemyselné pamiatky. (Zdroj: archív)

VÝCHODNÉ SLOVENSKO. Humenský železničný vodojem bol pre architekta Maroša Drobňáka súčasťou takmer celého jeho dospievania. Technická pamiatka má pre neho osobitný význam.

„Do Humenného som chodil na základnú aj strednú školu. Keď som tam cestoval autobusom, vodojem nás vítal už z diaľky. Stanicu si bez neho neviem predstaviť,“ vraví.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

O budove vtedy nevedel nič, no keďže bola už dlho nefunkčná, často sa zamýšľal, aké by mohla mať využitie.

O niekoľko rokov sa ho pokúsil nájsť pre chátrajúcu stavbu sám.

SkryťVypnúť reklamu

Prvá stavba, ktorú v meste vidíte

O industriálne pamiatky sa začal Drobňák zaujímať intenzívnejšie počas štúdia architektúry v Košiciach.

Počas štúdia sa vo svojich návrhoch venoval napríklad možnosti adaptácie stredovekého hradu v obci Brekov pri Humennom či bývalej kotolne v Bardejove.

Možné využitie železničných vežových vodojemov spracoval vo svojej diplomovej práci.

Drobňák si uvedomuje, že obnova takýchto budov je finančne náročná aj vzhľadom na ich veľkosť. Preto takéto architektonické návrhy zväčša ostávajú len súčasťou diskusie o tom, na aké rôzne účely by mohli slúžiť a na upozornenie, že zväčša chátrajú.

V čase písania diplomovej práce ešte na Slovensku neexistovala žiadna ucelená databáza týchto stavieb. Aj kvôli tomu považoval Drobňák za dôležité venovať im pozornosť. Ako sám hovorí, chcel upozorniť na niečo, o čom sa takmer vôbec nehovorí.

SkryťVypnúť reklamu

„Sú to zanedbané stavby, no často sú v meste to prvé, čo vidíte, keď do neho vchádzate verejnou dopravou.“

Aj keď vodojemy spĺňajú atribúty technickej pamiatky, mnoho ľudí im podľa architekta nepridáva veľkú hodnotu.

„Máme skôr zaužívané zmýšľanie, že pamiatka je niečo, čo má dvesto alebo tristo rokov,“ konštatuje.

Súvisiaci článok Sú to pozoruhodné diela s históriou. Štát predáva obilné silo, môžu tam vzniknúť byty? Čítajte 

Zanikali spolu s parnými vlakmi

Keď sa o týchto objektoch s ľuďmi rozprával, zväčša boli prekvapení, o aký typ stavby ide.

Faktom je, že železničné vežové vodojemy predstavujú špecifickú skupinu priemyselných objektov. Tieto stavby sa nachádzajú v bezprostrednej blízkosti železničnej stanice, teda vo výbornej polohe v rámci mesta.

„To naznačuje istý potenciál pre ich adaptáciu na nový účel. Na Slovensku sa nachádza veľké množstvo vežových vodojemov rôzneho typu, architektonickej hodnoty či technického stavu,“ konštatuje Drobňák.

SkryťVypnúť reklamu

Ich funkcia zanikala približne po 70. rokoch minulého storočia, keď stanice opúšťali parné vlaky.

„V niektorých depách ich stále využívajú ako zdroj technickej či požiarnej vody, ale napríklad v Humennom sa jeho využitie skončilo, len čo prestali jazdiť parné vlaky.“

Väčšina z nich je stále vo vlastníctve železníc a keď ich odkúpi súkromník, je to skôr z dôvodu výhodnej kúpy.

„Ak je s tým spojený aj pozemok, sú za tým často špekulatívne účely,“ konštatuje architekt, ktorý už niekoľko rokov pracuje v ateliéri v českom Znojme.

Tri rôzne adaptácie

Pre účely spomínanej práce si vybral tri príklady z miest na východnom Slovensku. Spravil tak zámerne, aby demonštroval rôznorodé prístupy k ich adaptácii.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným Korzar.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C9XGV na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.

Zabudnuté miesta

Najčítanejšie na Zemplín Korzár

Komerčné články

  1. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  2. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  3. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  4. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  5. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  6. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  7. Kam smerujú peniaze bohatých?
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  7. Kam smerujú peniaze bohatých?
  8. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 7 621
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 7 121
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 6 129
  4. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 4 242
  5. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 4 240
  6. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 2 891
  7. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 2 718
  8. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas? 2 585
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu