Korzár logo Korzár Zemplín

Vláda ide na Zemplín, primátora exfarmára z protestov nepozvali. Pýta sľúbené peniaze

Najprv kruháč, teraz potrápi ľudí výluka.

Túto autobusovú zastávku blízko bytoviek v Strážskom využijú železnice pri náhradnej autobusovej preprave namiesto vlakov.Túto autobusovú zastávku blízko bytoviek v Strážskom využijú železnice pri náhradnej autobusovej preprave namiesto vlakov. (Zdroj: Korzár/Jana Otriová)

STRÁŽSKE. Od nedele tretieho marca sa už cestujúca verejnosť zo Strážskeho vlakom do Michaloviec či Prešova neodvezie.

Dôvodom sú výlukové práce na elektrifikácii a modernizácii úseku železničnej trate Bánovce nad Ondavou - Humenné.

Cestujúci budú musieť využiť náhradnú autobusovú dopravu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Kým doposiaľ cestovali Hornozemplínčania zo Stakčína, Medzilaboriec a Humenného náhradnými autobusmi do Strážskeho, kde prestúpili na vlaky do Michaloviec a ďalej do Košíc či smerom na Prešov, teraz ich odvezú k vlakom až do Michaloviec alebo do Nižného Hrabovca.

SkryťVypnúť reklamu
Súvisiaci článok Sledujte farby, počúvajte pokyny koordinátorov. Začala sa veľká ročná výluka na železnici Čítajte 

Málo miesta pre autobusy i autá

Železničná stanica v Strážskom osirie. Náhradný autobus zastaví v meste len na autobusovej zastávke na rázcestí Krivošťany.

Miestnym ani radnici sa to nepozdáva. „Nie je to dobré riešenie. Iné nie je?“ pýta sa pán Jozef (80).

Býva v bytovke neďaleko zastávky a pomyslenie, že okrem prímestských budú na zastávke zastavovať aj náhradné autobusy, mu na pohode nepridáva.

„Je tu málo miesta. Je pravda, že stanica je ďaleko, ale mohli vybrať iné miesto,“ dodáva.

Katarína (35) vidí problém v tom, aby autá, ktoré privezú cestujúcich, neparkovali pri bytovkách a bočných uliciach.

Už beztak hustá premávka na hlavnej ceste cez mesto sa ešte viac zahustí.

„Ľudia nebudú mať kde parkovať,“ hovorí. Michal (58) priznáva, že vlakom necestoval hádam aj tridsať rokov, prepravuje sa autom.

SkryťVypnúť reklamu

„Ľudia si zvyknú. Keď sa staval kruhový objazd, všetky autá chodili po obchádzkových trasách pomedzi bytovky a nikomu to neprekážalo, teraz pre výluku by to nemal byť taký veľký problém,“ vraví.

„Vydržíme a potom bude lepšie,“ dodáva.

Súvisiaci článok Od marca sa zlepšia prípoje na IC vlaky z Kysaku Čítajte 

Železničná stanica je dobré riešenie

Primátor Patrik Magdoško (nezávislý) obavy neskrýva. Vyrátal ich hneď niekoľko.

„Obávame sa ďalšieho chaosu, aký bol na začiatku výlukových prác vlani na jeseň. Vtedy na železničnej stanici chýbali parkovacie miesta, keďže mnohí cestujúci radšej prišli z neďalekého Humenného autom na stanicu, aby tam nastúpili do vlaku,“ vysvetľuje, prečo mesto ponúklo železniciam bezplatne pozemok v susedstve.

Ten železnice upravili na záchytné parkovisko pre 80 áut. Samospráva navrhovala, aby náhradná zastávka ostala na železničnej stanici.

SkryťVypnúť reklamu

„Je pravda, že stanica je vzdialená od zastávky asi kilometer, ale systém je zabehnutý, je tam dobrý vjazd aj výjazd, stavenisko je ohradené, všetko je bezpečné,“ hovorí Magdoško.

Autobusov bude priveľa

Prečo voľba padla na zastávku na začiatku mesta, primátor povedať nevedel. Zastávka je súčasťou starého sídliska.

„Nachádza sa dvadsať metrov od bytoviek. Podľa našich informácií k bežným spojom treba prirátať 30 náhradných autobusov, prichádzajú po dvoch - troch, neviem si predstaviť, kde tam zastavia. Premávať budú od rána až do neskorého večera. Určite to miestnym na pohode nepridá,“ vysvetľuje.

„Nikdy doposiaľ toľko autobusov cez mesto neprechádzalo.“ V blízkosti zastávky na rázcestí Krivošťany je podľa Magdoška málo parkovacích miest.

Na sídlisko je zákaz vjazdu, povolenie na vstup autom majú len jeho obyvatelia. „Oproti je síce parkovisko pri supermarkete, ale je určené zákazníkom,“ zdôrazňuje.

Len jedna z mnohých

Železničná spoločnosť Slovensko bola v odpovediach stručná.

„Zastávka Strážske, rázcestie Krivošťany bude len jednou z nácestných zastávok predmetných úsekov pre nástup a výstup cestujúcich. Všetky zastávky, kde budú autobusy náhradnej autobusovej dopravy po svojej linke zastavovať, sú zverejnené na výveske,“ reagoval hovorca Dominik Drevický na otázku, či spoločnosť zdieľa spomínané obavy samosprávy.

S otázkami o prípadnom osadení náhradného prístrešku i dĺžky trvania výluky nás odporučil na mesto a Železnice Slovenskej republiky.

Tie potvrdili, že vlaková doprava by mala byť obnovená na úseku Humenné - Strážske v októbri.

Od júla sa počíta s výlukou v Michalovciach. Elektrifikácia na celom úseku Humenné - Bánovce nad Ondavou by mala byť ukončená 30. júla 2025.

Súvisiaci článok Prepriahanie rušňov na trati už bude minulosťou. Vlaky pôjdu každú hodinu a rýchlejšie Čítajte 

Magdoško: Ide o vyvolanú investíciu

Strážania majú ešte v živej pamäti vlaňajšiu výstavbu kruhového objazdu.

Tri mesiace museli strpieť, že obchádzkové trasy viedli po miestnych komunikáciách pomedzi bytovky v meste.

„Naše cesty dostali poriadne zabrať. Kamióny nerešpektovali vylúčenie dopravy cez mesto, prepad ciest a kanálových vpustov spôsobil poruchy na vodovodnom a kanalizačnom potrubí,“ konštatuje Magdoško.

Súvisiaci článok Uzávera križovatky spôsobila chaos, vodiči zmätkovali. Už si zvykajú na obchádzky Čítajte 

Vlakovú výluku a jej nahradenie autobusmi vníma ako ďalšie zhoršenie už beztak zlého stavu ciest.

Sľub Slovenskej správy ciest ešte z obdobia bývalej vlády spred septembrových parlamentných volieb, že po odovzdaní kruhového objazdu do dočasného užívania požiada ministerstvo dopravy o účelovú dotáciu pre mesto na opravu miestnych komunikácií, po ktorých viedli obchádzkové trasy, je totiž dodnes nesplnený.

Súvisiaci článok Majú vraj najkrajší kruháč na Slovensku, no nezodpovední vodiči im zničili cesty Čítajte 

Samospráva nepochodila ani u zhotoviteľa, spoločnosti Eurovia.

„Ten namietol, že nám chýba pasportizácia miestnych komunikácií pred začiatkom prác a nedá sa preto posúdiť rozsah ich poškodenia,“ zdôvodňuje Magdoško.

Z rokovaní na ministerstve dopravy vyplynulo, že rezort im tiež nevyhovie.

„Cítime sa ukrivdení. Podľa nášho názoru by v našom prípade malo ísť o tzv. vyvolanú investíciu. Paragraf 35 opatrenia ministerstva financií bol použitý aj pri iných obchádzkových trasách, napríklad pri rekonštrukcii cesty prvej triedy v úseku Bátka - Figa v okrese Rimavská Sobota. Tam išlo o 30-kilometrovú obchádzku, my žiadame opravu dvaapolkilometrového úseku,“ hovorí primátor.

Samospráva už má spracovanú projektovú dokumentáciu a odhad rekonštrukčných prác je 250-tisíc eur.

„Ministerstvo dopravy aktuálne nemá v rozpočte zdroje na financovanie opráv vedľajších ciest v súvislosti s rekonštrukciou križovatky v Strážskom,“ informovala Korzár hovorkyňa rezortu Petra Poláčiková.

Súvisiaci článok Stará križovatka bola ako hlavolam. Vodiči si vydýchli, už otvorili nový kruhový objazd Čítajte 

Strážania sa „obetovali“

Primátor Magdoško sa však nevzdáva. Vyvolaná investícia by prichádzala do úvahy len dovtedy, kým nebude stavba skolaudovaná.

„Termín je stanovený na ďalší týždeň,“ hovorí. Aj preto požiadavku o zafinancovanie opravy obchádzkových trás adresoval zástupcom koaličných strán na miestnej úrovni.

Predniesť by ju mali na výjazdovom rokovaní vlády v Michalovciach v stredu.

Napísal aj na Úrad vlády.

Pozvanie na stretnutie s vládnymi predstaviteľmi na Zemplíne však Magdoško nedostal, hoci Michalovce sú od Strážskeho vzdialené len asi 17 kilometrov.

Zoznam pozvaných na rokovanie vlády v Michalovciach. Pre zväčšenie kliknite na obrázok.  (zdroj: Vláda SR)Zoznam pozvaných na rokovanie vlády v Michalovciach. Pre zväčšenie kliknite na obrázok. (zdroj: Vláda SR)

V nedávnej minulosti sa ako aktivista a farmár angažoval v protivládnych protestoch, do Bratislavy prišiel v rokoch 2018 a 2019 na traktore.

Nevylučuje, že pozvanie neodstal aj pre tieto svoje aktivity.

„V komunálnych voľbách som kandidoval ako nezávislý. Už nie som aktivista, som primátor, ktorý zastupuje štyri a pol tisíc Strážanov. V prvom rade pozerám na potreby a priority mesta. Snažím sa byť maximálne konštruktívny, nezaťahujem politiku do riadenia mesta,“ zdôrazňuje Magdoško.

„Bez našej ústretovosti by kruhový objazd nikdy nestál. Svojím spôsobom sme sa obetovali, v ústrety sme štátu vyšli aj vtedy, aj teraz pri prácach na železnici,“ uzatvára.

Najčítanejšie na Zemplín Korzár

Komerčné články

  1. Projekt, ktorý mení životy tisícke slovenských pacientov
  2. Od Araratu po Karibik. Tieto zájazdy prebudia chuť objavovať
  3. Úspech firemnej elektromobility: eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van
  4. Odchod detí je veľký zlom, sloboda je často len ilúzia
  5. Andrej Viceník, VÚB: Samosprávy potrebujú partnera, nielen banku
  6. Keď sa z brigády stane kariéra
  7. Pacienti s akútnou myeloidnou leukémiou čakajú na moderné lieky
  8. Jesenný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  1. Projekt, ktorý mení životy tisícke slovenských pacientov
  2. Od Araratu po Karibik. Tieto zájazdy prebudia chuť objavovať
  3. Cédečka sa predávali ako teplé rožky. Prežili, lebo predvídajú.
  4. Po oslavách storočnice sa košický maratón pozerá do budúcnosti
  5. TIPOS pokračuje v spolupráci s Bratislavou
  6. IMPERIAL Gold… viac ako zlato...
  7. Odchod detí je veľký zlom, sloboda je často len ilúzia
  8. Úspech firemnej elektromobility: eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van
  1. Odchod detí je veľký zlom, sloboda je často len ilúzia 10 379
  2. Projekt, ktorý mení životy tisícke slovenských pacientov 6 114
  3. Keď sa z brigády stane kariéra 5 612
  4. Pacienti s akútnou myeloidnou leukémiou čakajú na moderné lieky 2 557
  5. Na trhu kúpite datle aj ťavu. Maroko má vlastný púštny Hollywood 2 319
  6. Firma z Nitry robí miliónové projekty pre Teslu či TikTok 2 194
  7. Od Araratu po Karibik. Tieto zájazdy prebudia chuť objavovať 1 725
  8. Cédečka sa predávali ako teplé rožky. Prežili, lebo predvídajú. 1 497
  1. Andrea Podešvová: Prezident Pellegrini v Lombardii: pohľad Slovenky zo zahraničia
  2. Pavol Burda: Niet prečo sa ospravedlňovať
  3. Anton Kovalčík: Kresťania v strednej Európe v boji proti fašizmu. Prvá časť - Nemecko a Rakúsko.
  4. Rado Surovka: Od pondelka bude chlieb a benzín za polovicu
  5. Štefan Šturdzík: Pohľad na politikov po hektickom mesiaci je čisté zúfalstvo.
  6. Jaroslav Liptak: Slovensko, krajina skepticizmu. Prečo?
  7. Věra Tepličková: Keď vo filme hasiči, skĺznu dole po tyči,
  8. Marian Mudrák: Ako spoznať pravú starožitnosť?
  1. Peter Franek: Zlá správa pre Uhríka s Mazurekom. 18 215
  2. Ivan Čáni: Súdruh Fico, ďakujem! Vďaka vám nezomriem sprostý ani naivný. 15 433
  3. Rado Surovka: Kto zožral Ficovu návnadu ? 14 323
  4. Radko Mačuha: Muž, ktorý nehajloval. 13 651
  5. Jan Dermek: 26.9. - Sviatok svätého Farizeja 12 613
  6. Monika Albertiová: Konsolidácia? Ľudia nemajú čo žrať, a Kuffa? Ide sa na gardistov hrať! 9 586
  7. Ján Valchár: Fantastické správy z Ukrajiny (a Ruska, hahaha!) 7 563
  8. Marian Faktor: Pravda o tom, kto zderie pracujúcich a kde naozaj skončia ich zdravotné odvody 4 857
  1. Věra Tepličková: Keď vo filme hasiči, skĺznu dole po tyči,
  2. Marian Nanias: "Tí zlí Bruselskí úradníci....."
  3. Dušan Koniar: Za čem númera? vsjo jásno
  4. Roman Kebísek: Povstalec Šulek pred popravou r. 1848 poslal pozdrav sestre – starej mame Štefánika
  5. Dušan Koniar: Kam by chcel, tam ho nepozvú. Kam áno, tam nejde
  6. Věra Tepličková: Tam, kde ide o korytá, budúcnosť je neurčitá
  7. Dušan Koniar: Predčasniatka, kávičkári ako ja (Kávička na malíčka 2025)
  8. Marian Nanias: Dopláca Slovensko na členstvo v EÚ, alebo získava?
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu