Korzár logo Korzár Zemplín

Či sa na dolnom Zemplíne niekedy dočkajú diaľnice, má ukázať štúdia realizovateľnosti

Má časový sklz.

Ilustračné fotoIlustračné foto (Zdroj: TASR)

DOLNÝ ZEMPLÍN. Hlavná domáca diaľnica D1 ani po viac ako polstoročí výstavby stále plynule neprepojila Bratislavu a Košice.

Dokončená bude úplne až po vybudovaní aj jej najvýchodnejšej plánovanej časti od Košíc k hraniciam s Ukrajinou.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Zatiaľ čo dva meškajúce rozostavané úseky medzi Žilinou a Ružomberkom by mali byť hotové do konca budúceho roka a ďalší na severe Slovenska ešte nie je ani vysúťažený, úseky D1 cez dolný Zemplín na trase Bidovce - Michalovce - Vyšné Nemecké v dĺžke 74 kilometrov sú iba na začiatku prípravy.

SkryťVypnúť reklamu

Ministerstvo dopravy SR zatiaľ predpokladá výstavbu diaľnice cez dolný Zemplín so štyrmi pruhmi. Štúdia realizovateľnosti o možnostiach riešenia dopravy pozdĺž cesty prvej triedy I/19 od Bidoviec po slovensko-ukrajinskú hranicu má časový sklz.

Súvisiaci článok Štát nekoná, my áno. Ako skončila Trnkova štúdia diaľnice na Zemplín v zásuvke Čítajte 

Trasovanie D1

Minister dopravy Jozef Ráž (nominant Smeru) potvrdil, že sa čaká na výsledky štúdie realizovateľnosti, ktorá má určiť predbežne trasovanie D1 na východe Slovenska.

„Následne budeme pokračovať v povoľovacích procesoch cez posudzovanie vplyvov na životné prostredie, územné rozhodnutia, stavebné povolenie,“ povedal priamo z Vyšného Nemeckého vo videu minister.

Očakáva, že návrh zákona o strategických investíciách, ktorý už schválila vláda a bude o ňom rokovať parlament, by mal tieto procesy výrazne urýchliť.

SkryťVypnúť reklamu

„Dúfame, že čím skôr dokážeme tým pádom spojiť Košice s týmto hraničným priechodom,“ dodal Ráž.

Súvisiaci článok Trnka trvá na krajskej štúdii za 500-tisíc, hoci ju robia už aj diaľničiari Čítajte 

Lehota výstavby

Nepovedal, kedy by mala byť štúdia realizovateľnosti hotová, ani to, o koľko by sa mohla príprava výstavby D1 na Zemplíne urýchliť či z akých zdrojov by mohla byť financovaná.

Otázna je aj predpokladaná lehota výstavby, podľa doterajších odhadov by to mohlo byť pravdepodobne až po roku 2030.

Vláda na výjazdovom rokovaní v Michalovciach tento týždeň zaviazala ministra dopravy zabezpečiť štúdiu realizovateľnosti pre stavbu diaľnice D1 Bidovce - štátna hranica SR a Ukrajiny do 30. júna 2024.

Minister životného prostredia Tomáš Taraba (nominant SNS) má zároveň poskytnúť ministerstvu dopravy a Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) maximálnu súčinnosť v procese posudzovania vplyvov na životné prostredie na tento projekt, a to priebežne do vydania záverečného stanoviska.

SkryťVypnúť reklamu
Súvisiaci článok Košická župa chce urýchliť výstavbu diaľnice na Zemplín. Trnka: Je to horúci zemiak Čítajte 

Štúdia realizovateľnosti má sklz

NDS uzavrela zmluvu na vypracovanie multimodálnej štúdie realizovateľnosti na trase od Bidoviec po Vyšné Nemecké v júli 2022 so spoločnosťou Dopravoprojekt.

Štúdia za zmluvnú cenu takmer 587-tisíc eur bez dane z pridanej hodnoty (DPH) mala byť dodaná za päťsto dní, teda približne do konca minulého roka.

Jej súčasťou budú výsledky dopravno-inžinierskych prieskumov, návrhy dopravného modelu a trasovania variantov, ako aj komplexne posúdené varianty vzhľadom na dopravné vzťahy, inžiniersko-geologický prieskum a životné prostredie aj návrh analýzy nákladov a výnosov.

Náklady na výstavbu

Podľa zoznamu investičných priorít v cestnej infraštruktúre, ktorý vláda schválila pre ministerstvo dopravy v septembri 2020, odhadované investičné náklady na výstavbu úsekov D1 na trase Bidovce - hranica SR a Ukrajiny so štyrmi pruhmi boli viac ako 1 miliarda eur.

Majú spracovanú technickú štúdiu, tri zo štyroch úsekov sú v zozname priorít v druhej desiatke.

Úsek Dargov - Pozdišovce (vyše 18 kilometrov) je na 12. mieste, Pozdišovce - Sobrance (skoro 28 kilometrov) na 13., Bidovce - Dargov (bezmála 13 kilometrov) na 15. a Sobrance - hranica SR a Ukrajiny (15,5 kilometra) na 67. mieste.

Iba prvý z nich by bol návratný, keďže podľa hodnotenia mal vyššie prínosy ako náklady aj kladnú spoločenskú prioritu.

Diaľnice

Najčítanejšie na Zemplín Korzár

Komerčné články

  1. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy
  2. Zvládli by ste za volantom šmyk? Inštruktor hovorí, čo chýba dnešným vodičom
  3. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu
  4. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  5. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  6. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  7. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  8. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  1. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu
  2. Stanovisko LESY Slovenskej republiky, š. p.
  3. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  4. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné?
  5. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  6. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  7. Takto má vyzerať dostupný biznis notebook
  8. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  1. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby 20 278
  2. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné? 6 102
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 5 393
  4. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo 4 063
  5. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu 2 896
  6. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta 2 672
  7. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 2 429
  8. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy 2 123
  1. Daniel Bíro: Zrúcaninu hradu Čeklís nájdeme v Bernolákove. Aké sú ďalšie zaujímavosti, súvislosti a história tohto hradu?
  2. Andrea Podešvová: Keď slovenský slávik nevie, či lepšie je mlčať
  3. Ján Šeďo: Súdruh Blanár, svet patrí nevedomým, vládnete oprávnene...
  4. Patrik Zimáni: Cestovné poistenie AXA
  5. Štefan Šturdzík: Keď do pekla , tak na veľkom bielom koni !!
  6. Aleksander Prętnicki: Zakliata nad Váhom
  7. Timotej Opálek: Damon Albarn & Africa Express - Budapešť / Müpa
  8. Martin Fronk: Z kaštieľa sklad zemiakov. Renesančný skvost v (ne)službách času
  1. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej. 25 623
  2. Viktor Pamula: Fico je nebezpečný 15 704
  3. Ivan Čáni: Všetci držme huby a nechajme Roberta Fica pracovať! Lebo len on JEDINÝ vie, čo je najlepšie. 11 946
  4. Dušan Koniar: V roku 1989 mala ČSSR 3315 vlastných tankov 11 394
  5. Michael Achberger: Prestaňte rátať kalórie. Toto vás naučí chudnúť jednoduchšie! 9 687
  6. Janka Bittó Cigániková: Zdravotníctvo má liečiť, nie financovať cirkev 7 975
  7. Michael Achberger: Prestaňte držať diéty! Týchto 7 návykov vám predĺžia život aj zlepšia postavu 7 933
  8. Ján Valchár: Delúzia svätých Cyrila a Metoda 7 124
  1. Post Bellum SK: Pán minister, nacistickému Nemecku nikto nič neodpustil
  2. Marian Nanias: Systém emisných povoleniek v EÚ.
  3. Roman Kebísek: Básnik Byron vraj „miloval len jednu“ – Chaworthovú
  4. Věra Tepličková: O Cintuloch a Ficoch alebo Otázky bez odpovedí
  5. Marcel Rebro: Ruský oligarcha: Keď máš všetko, len nie istotu, že sa dožiješ večere
  6. Marian Nanias: Pokus odvolať predsedníčku Európskej komisie (EK) Ursulu von der Leyen.
  7. Radko Mačuha: Pozor ! Cyril a Metod. Vstup len na povolenie.
  8. Marcel Rebro: Ako chutí ruský mier? Po obuškoch.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Daniel Bíro: Zrúcaninu hradu Čeklís nájdeme v Bernolákove. Aké sú ďalšie zaujímavosti, súvislosti a história tohto hradu?
  2. Andrea Podešvová: Keď slovenský slávik nevie, či lepšie je mlčať
  3. Ján Šeďo: Súdruh Blanár, svet patrí nevedomým, vládnete oprávnene...
  4. Patrik Zimáni: Cestovné poistenie AXA
  5. Štefan Šturdzík: Keď do pekla , tak na veľkom bielom koni !!
  6. Aleksander Prętnicki: Zakliata nad Váhom
  7. Timotej Opálek: Damon Albarn & Africa Express - Budapešť / Müpa
  8. Martin Fronk: Z kaštieľa sklad zemiakov. Renesančný skvost v (ne)službách času
  1. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej. 25 623
  2. Viktor Pamula: Fico je nebezpečný 15 704
  3. Ivan Čáni: Všetci držme huby a nechajme Roberta Fica pracovať! Lebo len on JEDINÝ vie, čo je najlepšie. 11 946
  4. Dušan Koniar: V roku 1989 mala ČSSR 3315 vlastných tankov 11 394
  5. Michael Achberger: Prestaňte rátať kalórie. Toto vás naučí chudnúť jednoduchšie! 9 687
  6. Janka Bittó Cigániková: Zdravotníctvo má liečiť, nie financovať cirkev 7 975
  7. Michael Achberger: Prestaňte držať diéty! Týchto 7 návykov vám predĺžia život aj zlepšia postavu 7 933
  8. Ján Valchár: Delúzia svätých Cyrila a Metoda 7 124
  1. Post Bellum SK: Pán minister, nacistickému Nemecku nikto nič neodpustil
  2. Marian Nanias: Systém emisných povoleniek v EÚ.
  3. Roman Kebísek: Básnik Byron vraj „miloval len jednu“ – Chaworthovú
  4. Věra Tepličková: O Cintuloch a Ficoch alebo Otázky bez odpovedí
  5. Marcel Rebro: Ruský oligarcha: Keď máš všetko, len nie istotu, že sa dožiješ večere
  6. Marian Nanias: Pokus odvolať predsedníčku Európskej komisie (EK) Ursulu von der Leyen.
  7. Radko Mačuha: Pozor ! Cyril a Metod. Vstup len na povolenie.
  8. Marcel Rebro: Ako chutí ruský mier? Po obuškoch.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu