Korzár logo Korzár Zemplín

Či sa na dolnom Zemplíne niekedy dočkajú diaľnice, má ukázať štúdia realizovateľnosti

Má časový sklz.

Ilustračné fotoIlustračné foto (Zdroj: TASR)

DOLNÝ ZEMPLÍN. Hlavná domáca diaľnica D1 ani po viac ako polstoročí výstavby stále plynule neprepojila Bratislavu a Košice.

Dokončená bude úplne až po vybudovaní aj jej najvýchodnejšej plánovanej časti od Košíc k hraniciam s Ukrajinou.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Zatiaľ čo dva meškajúce rozostavané úseky medzi Žilinou a Ružomberkom by mali byť hotové do konca budúceho roka a ďalší na severe Slovenska ešte nie je ani vysúťažený, úseky D1 cez dolný Zemplín na trase Bidovce - Michalovce - Vyšné Nemecké v dĺžke 74 kilometrov sú iba na začiatku prípravy.

SkryťVypnúť reklamu

Ministerstvo dopravy SR zatiaľ predpokladá výstavbu diaľnice cez dolný Zemplín so štyrmi pruhmi. Štúdia realizovateľnosti o možnostiach riešenia dopravy pozdĺž cesty prvej triedy I/19 od Bidoviec po slovensko-ukrajinskú hranicu má časový sklz.

Súvisiaci článok Štát nekoná, my áno. Ako skončila Trnkova štúdia diaľnice na Zemplín v zásuvke Čítajte 

Trasovanie D1

Minister dopravy Jozef Ráž (nominant Smeru) potvrdil, že sa čaká na výsledky štúdie realizovateľnosti, ktorá má určiť predbežne trasovanie D1 na východe Slovenska.

„Následne budeme pokračovať v povoľovacích procesoch cez posudzovanie vplyvov na životné prostredie, územné rozhodnutia, stavebné povolenie,“ povedal priamo z Vyšného Nemeckého vo videu minister.

Očakáva, že návrh zákona o strategických investíciách, ktorý už schválila vláda a bude o ňom rokovať parlament, by mal tieto procesy výrazne urýchliť.

SkryťVypnúť reklamu

„Dúfame, že čím skôr dokážeme tým pádom spojiť Košice s týmto hraničným priechodom,“ dodal Ráž.

Súvisiaci článok Trnka trvá na krajskej štúdii za 500-tisíc, hoci ju robia už aj diaľničiari Čítajte 

Lehota výstavby

Nepovedal, kedy by mala byť štúdia realizovateľnosti hotová, ani to, o koľko by sa mohla príprava výstavby D1 na Zemplíne urýchliť či z akých zdrojov by mohla byť financovaná.

Otázna je aj predpokladaná lehota výstavby, podľa doterajších odhadov by to mohlo byť pravdepodobne až po roku 2030.

Vláda na výjazdovom rokovaní v Michalovciach tento týždeň zaviazala ministra dopravy zabezpečiť štúdiu realizovateľnosti pre stavbu diaľnice D1 Bidovce - štátna hranica SR a Ukrajiny do 30. júna 2024.

Minister životného prostredia Tomáš Taraba (nominant SNS) má zároveň poskytnúť ministerstvu dopravy a Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) maximálnu súčinnosť v procese posudzovania vplyvov na životné prostredie na tento projekt, a to priebežne do vydania záverečného stanoviska.

SkryťVypnúť reklamu
Súvisiaci článok Košická župa chce urýchliť výstavbu diaľnice na Zemplín. Trnka: Je to horúci zemiak Čítajte 

Štúdia realizovateľnosti má sklz

NDS uzavrela zmluvu na vypracovanie multimodálnej štúdie realizovateľnosti na trase od Bidoviec po Vyšné Nemecké v júli 2022 so spoločnosťou Dopravoprojekt.

Štúdia za zmluvnú cenu takmer 587-tisíc eur bez dane z pridanej hodnoty (DPH) mala byť dodaná za päťsto dní, teda približne do konca minulého roka.

Jej súčasťou budú výsledky dopravno-inžinierskych prieskumov, návrhy dopravného modelu a trasovania variantov, ako aj komplexne posúdené varianty vzhľadom na dopravné vzťahy, inžiniersko-geologický prieskum a životné prostredie aj návrh analýzy nákladov a výnosov.

Náklady na výstavbu

Podľa zoznamu investičných priorít v cestnej infraštruktúre, ktorý vláda schválila pre ministerstvo dopravy v septembri 2020, odhadované investičné náklady na výstavbu úsekov D1 na trase Bidovce - hranica SR a Ukrajiny so štyrmi pruhmi boli viac ako 1 miliarda eur.

Majú spracovanú technickú štúdiu, tri zo štyroch úsekov sú v zozname priorít v druhej desiatke.

Úsek Dargov - Pozdišovce (vyše 18 kilometrov) je na 12. mieste, Pozdišovce - Sobrance (skoro 28 kilometrov) na 13., Bidovce - Dargov (bezmála 13 kilometrov) na 15. a Sobrance - hranica SR a Ukrajiny (15,5 kilometra) na 67. mieste.

Iba prvý z nich by bol návratný, keďže podľa hodnotenia mal vyššie prínosy ako náklady aj kladnú spoločenskú prioritu.

Diaľnice

Najčítanejšie na Zemplín Korzár

Komerčné články

  1. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  2. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  3. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  4. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  5. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  6. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  7. Kam smerujú peniaze bohatých?
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  7. Kam smerujú peniaze bohatých?
  8. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 7 766
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 7 272
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 6 143
  4. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 4 254
  5. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 3 886
  6. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 2 976
  7. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 2 824
  8. Kam smerujú peniaze bohatých? 2 413
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu