Korzár logo Korzár Zemplín

Vlaky v Humennom chcú riadiť z Michaloviec. Ráž si pozrel opravu trate, vydržte, vraví

Vytrhali koľaje, osadzujú stĺpy.

Na železničnej stanici v Humennom panuje čulý pracovný ruch.Na železničnej stanici v Humennom panuje čulý pracovný ruch. (Zdroj: Korzár/Jana Otriová)

HUMENNÉ. Všetko ide podľa plánu, treba vydržať. Odkázal Zemplínčanom minister dopravy Jozef Ráž ml. (Smer) v stredu na železničnej stanici. A jedným dychom sa im poďakoval za trpezlivosť.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Vyhlásil to po tom, ako si pozrel práce na elektrifikácii železničnej trate Bánovce nad Ondavou - Humenné dlhej 33,5 kilometra. Stavba patrí medzi najvýznamnejšie z Plánu obnovy a odolnosti.

Po dokončení v septembri 2025 sa skončí „prepriahanie“ lokomotív za dieslové, rýchlosť sa zvýši zo sto na 120 kilometrov za hodinu a vlaky do Košíc pôjdu v hodinových intervaloch namiesto doterajších dvojhodinových.

SkryťVypnúť reklamu

K tomu treba prirátať úsporu času prepravy a pozitívny vplyv na ekológiu. „Všetky stavebné práce prebiehajú bez problémov,“ informoval Ráž a zdôraznil, že „sme na začiatku".

Kým sa rekonštrukcia neskončí, cestuje verejnosť namiesto vlakov náhradnými autobusovými spojmi.

Súvisiaci článok Prepriahanie rušňov na trati už bude minulosťou. Vlaky pôjdu každú hodinu a rýchlejšie Čítajte 

Skrátenie výstavby o tri mesiace

Štefan Sedláček, riaditeľ investorského odboru Železníc Slovenskej republiky, spresnil, že nejde o modernizáciu jednokoľajnej trate, ktorá by umožnila dosiahnuť až 160-kilometrovú rýchlosť. V oblúkovom úseku pred Michalovcami bude traťová rýchlosť dokonca nižšia ako 120.

Rekonštrukcia trate sa týka celého uzla vrátane stanice Humenné a prístupu do depa. Časť cestujúcich mala výhrady, že práce na elektrifikácii vylúčili z prevádzky aj nerekonštruované úseky Humenné - Stakčín a Humenné - Medzilaborce.

SkryťVypnúť reklamu

„Zvolili sme technologicky najvýhodnejší a najkratší postup, preto robíme komplexne celé Humenné. Znamená to skrátenie výstavby o tri mesiace,“ zdôvodnil Jozef Veselka, námestník generálneho riaditeľa Železníc Slovenskej republiky pre rozvoj a investície, prečo pristúpili k celkovej výluke.

Tá na čas odstavila aj novovybudované Stredisko technicko-hygienickej údržby vlakov v areáli humenského železničného depa.

Jeho výstavba odštartovala v septembri 2021. Investičná akcia za takmer 30 miliónov eur bez DPH ukončí namáhavé ručné čistenie vlakových súprav pod holým nebom.

Moderné stredisko, jedno z troch na Slovensku, dokončili na sklonku vlaňajška, vlaky však prijme až po ukončení prác na tomto úseku.

Súvisiaci článok Sledujte farby, počúvajte pokyny koordinátorov. Začala sa veľká ročná výluka na železnici Čítajte 

V Humennom bude podchod

Rozpočtové náklady elektrifikácie sú 216 miliónov eur bez DPH, doposiaľ bolo preinvestovaných 16 miliónov.

SkryťVypnúť reklamu

Zhotoviteľ, spoločnosť Eltra z Košíc, vytrhala všetky koľaje, osadzuje stĺpy pre elektrifikačné vedenie, v Michalovciach stavia zabezpečovacie elektronické zariadenie, na stanici v Humennom buduje nový podchod pre peších, opraví už existujúci, zrekonštruuje autorampu a vybuduje nové zastrešené nástupište.

Na úseku Bánovce - Strážske komplexne zrekonštruuje železničný zvršok. „Robíme tiež rôzne prekládky inžinierskych sietí, rekonštrukciu priecestí a zabezpečovacích zariadení. Súčasťou železničného zvršku sú aj mosty,“ povedal Sedláček.

Ako vyzerá elektrifikácia v číslach? Natiahnu 50 kilometrov trakčného vedenia, spätné obchádzacie vedenie v dĺžke 44 kilometrov, vybudujú a zrekonštruujú šesť nových nástupíšť na staniciach.

Zhotoviteľ vraví, že doposiaľ dodržal stanovené termíny a práce idú podľa harmonogramu. Stavať má 810 dní. Pre cestujúcich je dôležitý termín 15. október. Odvtedy by výluka a preprava náhradnými autobusmi na trati Humenné - Strážske mala byť minulosťou.

Súvisiaci článok Modernú umývačku vlakov za 30 miliónov už dokončia. Rok si potom počká na prvý vlak Čítajte 

Aby ľudí nahradila technika

Ráž sa v Humennom venoval aj otázke nedostatku pracovnej sily v železničiarskom sektore. „Potrebujeme mať čo najviac tratí v takom stave, aby automatizácia bola možná,“ povedal.

Trendom v Európe je v maximálnej možnej miere automatizovať a modernizovať trate tak, aby bolo potrebné čo najmenej obslužného personálu. „Je to vízia budúcnosti,“ povedal.

Útvar hodnoty za peniaze totiž hodnotil okrem elektrifikácie aj dispečerizáciu, teda ovládanie železnice z jedného bodu.

„Rokovania s Útvarom trvali takmer rok, kým sme našli riešenie. Keď túto stavbu ukončíme, sme pripravení začať realizáciu druhej etapy, ktorá zabezpečí dispečerské riadenie celého úseku z Michaloviec. Už na tom pracujeme,“ spresnil Veselka.

Minister tiež informoval, že uplynulý týždeň boli podpísané kolektívne zmluvy v oboch spoločnostiach - Železniciach Slovenskej republiky i Železničnej spoločnosti Slovensko, ktoré garantujú zvýšenie platov zamestnancov.

Najčítanejšie na Zemplín Korzár

Komerčné články

  1. Jedinečná príležitosť získať kariérny náskok od Jerònimo Martins
  2. Osem destinácií, kam na last minute dovolenku v septembri
  3. Kaufland má 25 rokov a otvára 25. K Park: To bude oslava!
  4. Fit-out od M2C: Premena priestorov na kľúč
  5. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  6. Nová Kia Sportage zvládne každé dobrodružstvo aj životný štýl
  7. Metropola aj more. New York sa dá jednoducho spojiť s Karibikom
  8. Iónske či Dodekanské ostrovy? Nie je jedno, kam do Grécka idete
  1. Jedinečná príležitosť získať kariérny náskok od Jerònimo Martins
  2. Hudba, smiech a festival plný vody: Liptov čaká rozlúčka s letom
  3. Kaufland má 25 rokov a otvára 25. K Park: To bude oslava!
  4. Osem destinácií, kam na last minute dovolenku v septembri
  5. Nový článokSpolupráca v oblasti lesnej pedagogiky v Bojniciach
  6. Úver až do 40 000 € a každý rok nižšia úroková sadzba
  7. Dajte zabrať mozgu. V predaji je nové vydanie Tréningu pamäti
  8. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  1. Nová Kia Sportage zvládne každé dobrodružstvo aj životný štýl 12 245
  2. Osem destinácií, kam na last minute dovolenku v septembri 8 392
  3. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život? 4 672
  4. Kaufland má 25 rokov a otvára 25. K Park: To bude oslava! 3 154
  5. Iónske či Dodekanské ostrovy? Nie je jedno, kam do Grécka idete 2 895
  6. Úver až do 40 000 € a každý rok nižšia úroková sadzba 2 695
  7. Dajte zabrať mozgu. V predaji je nové vydanie Tréningu pamäti 2 579
  8. Metropola aj more. New York sa dá jednoducho spojiť s Karibikom 2 349
  1. Eva Bachletová: Moja Dolná zem
  2. Jozef Sitko: Keď po okupácii ŠtB zatýkala novinárov
  3. Ernest Klotton: Fotografia: Zachytávanie spomienok a umenie svetla a tieňa
  4. Martin Fronk: Súkromný park pre verejnosť
  5. Radko Mačuha: Sťahovanie kostola pod dúhovou vlajkou.
  6. Ivan Mlynár: Rozhovor medzi Robertom Ficom a Ursulou von der Leyen, ktorý sa nikdy neuskutočnil.
  7. Igor Múdry: Povedzme že taká pizza
  8. Marcel Rebro: Slovenská veda: halušky s bryndzou, ortéza a analýza DNA
  1. Martin Fronk: Objavil som kúpalisko za 2 eurá 79 735
  2. Radoslav Záhumenský: Skrytý hrad na Slovensku, ktorý väčšina ľudí nikdy nenavštívi 27 096
  3. Monika Albertiová: Balím kufre! Tu sa nedá žiť a minimálna mzda? Na smiech! 20 643
  4. Martin Kresák: Minimálna mzda 915 €: v Bratislave pohoda, v Gelnici pohroma 19 322
  5. Michael Achberger: Supermarketové pasce: 10 "fitness" výrobkov, po ktorých priberáte 10 065
  6. Radko Mačuha: Slovenská kultúra musí byť proruská a žiadna iná. 9 653
  7. Juraj Kumičák: Najväčšia tanková bitka v dejinách 7 909
  8. Rudolfa Vallová: Minister Huliak urobil krok do neznáma a pristál na zemi 6 375
  1. Radko Mačuha: Sťahovanie kostola pod dúhovou vlajkou.
  2. Marcel Rebro: Slovenská veda: halušky s bryndzou, ortéza a analýza DNA
  3. Marcel Rebro: Máša, melón a plyšová opica
  4. Radko Mačuha: Ďalšia Britská stopa. V srdci Slovenska.
  5. Igor Pogány: Ako prinútiť AI, aby vám našla nový koníček
  6. Marcel Rebro: Oči detí, ktorým Putin ukradol detstvo
  7. Radko Mačuha: Dnes je deň, keď nám Rusi zakázali ísť čínskou cestou.
  8. Marcel Rebro: Od „dočasného pobytu“ k denacifikácii: dejiny sa opakujú
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu