Korzár logo Korzár Zemplín

Na Zemplín má ísť diaľnica v štyroch pruhoch, Rážov rezort o Trnkovej analýze nevie

Župan vraví, že na nej pracujú.

Jediný úsek diaľnice od Košíc v smere na Zemplín je po Bidovce. Kamióny na fotografii patria Ukrajincom, ktorí uviazli v kolónach. Jediný úsek diaľnice od Košíc v smere na Zemplín je po Bidovce. Kamióny na fotografii patria Ukrajincom, ktorí uviazli v kolónach. (Zdroj: TASR/František Iván)

DOLNÝ ZEMPLÍN. Najvýchodnejšia časť diaľnice D1, od Košíc k hraniciam s Ukrajinou, má o trochu bližšie k realite. Roky nepovšimnutý úsek sa začal častejšie skloňovať po vypuknutí vojny na Ukrajine.

Európska únia plánuje po vojne na Ukrajine investovať desiatky miliárd eur. Dopravné spojenie Bratislavy a tým aj západnej Európy s Ukrajinou tak začalo byť veľkou témou diskusií.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Zatiaľ je vystavaný len krátky úsek od Košíc po Bidovce, ostatné časti na trase Bidovce - Michalovce - Vyšné Nemecké v dĺžke 74 kilometrov sú ešte len v pláne.

SkryťVypnúť reklamu

Minister dopravy Jozef Ráž ml. (Smer) v stredu v Humennom informoval o aktuálnom stave projektu diaľnice na Zemplíne. Uviedol, že ministerstvo si už prevzalo štúdiu realizovateľnosti od Národnej diaľničnej spoločnosti.

Súvisiaci článok Vlaky v Humennom chcú riadiť z Michaloviec. Ráž si pozrel opravu trate, vydržte, vraví Čítajte 

Osem variantov, vyberú dva

Štúdia predkladá osem variantov, všetky hovoria o plnohodnotnej, štvorprúdovej diaľnici. Rezort chce vybrať maximálne dva. Rozhodujúce kritériá na posudzovanie sú podľa ministra Ráža tri.

„Budeme sa pozerať na to, ako je technicky náročné realizovať diaľnicu, cez aké ochranné pásma sú varianty navrhnuté, čo je dôležité pre posudzovanie vplyvov na životné prostredie. Tretie kritérium je majetkovoprávna situácia pod cestou, aby sme dokázali čo najefektívnejšie zrealizovať proces majetkovoprávneho vysporiadania,“ vysvetlil.

SkryťVypnúť reklamu

Podľa ministra by rezort mal mať do leta „jasno vo variantoch“. „Potom sa môžeme vrhnúť do procesu EIA a vysporiadania už podľa nového zákona o strategických investíciách. Dúfame, že bude účinný od 1. júla,“ spresnil.

Niektoré predčasné otázky

Vláda na marcovom výjazdovom rokovaní v Michalovciach zaviazala Ráža zabezpečiť štúdiu realizovateľnosti pre stavbu diaľnice D1 Bidovce - štátna hranica SR a Ukrajiny do 30. júna 2024.

Otázku, či sa aj v súvislosti s vojnou na Ukrajine začne stavať osobitne vyčlenený úsek od hraničného priechodu Vyšné Nemecké po Sobrance, prípadne až po Michalovce, označil Ráž za predčasnú.

Súvisiaci článok Nicholsonová: Kým vynovíme hranicu vo Vyšnom Nemeckom, Ukrajina postaví novú pri Rusku Čítajte 

Výstavba od východu na západ mala ešte podľa plánov bývalej vlády znamenať aj vybudovanie nového terminálu pre medzinárodnú tranzitnú dopravu, čím sa na hraničnom priechode skrátia čakacie doby a urýchli prejazd kamiónov.

SkryťVypnúť reklamu

Národná diaľničná spoločnosť vyhlásila verejnú súťaž na vypracovanie multimodálnej štúdie realizovateľnosti v januári 2022.

Spracovala ju spoločnosť Dopravoprojekt, diaľničiari jej za to zaplatili necelých 590-tisíc eur bez DPH. Prevažnú časť sumy financovala Národná diaľničná spoločnosť z eurofondov.

Krajská štúdia

Okrem diaľničiarov sa chcel pustiť do vlastnej štúdie Košický samosprávny kraj. A to napriek tomu, že nespravuje diaľnice a cesty I. triedy, len II. a III. triedy.

Najskôr schválili krajskí poslanci 500-tisíc eur na vlastnú štúdiu. Zároveň vznikla krajská nezisková organizácia Dopravná infraštruktúra, ktorá mala zabezpečiť analýzu.

Súvisiaci článok Trnkova štúdia diaľnice skončila v šuplíku, vymyslel inú. Štát o takej ešte nepočul Čítajte 

Dôvodom týchto krokov bolo okrem iného aj to, že Národná diaľničná spoločnosť dovtedy nezačala takúto štúdiu vo svojej réžii obstarávať ani po rokoch príprav.

Lenže diaľničiari onedlho vypísali súťaž na vlastnú multimodálnu štúdiu. Župa sa ani tak svojej štúdie nevzdala.

„Táto štúdia realizovateľnosti je relevantná, pretože bude vypracovaná autorizovaným subjektom, a tým pádom použiteľná na rôznych stupňoch rozhodovacích kompetencií v rámci štátnych orgánov. Ak sa nechceme pripraviť o možnosť financovania diaľnice na Zemplín z európskych fondov, musíme konať urýchlene,“ konštatoval v tom čase košický župan Rastislav Trnka (nezávislý).

Trval tiež na tom, že Národná diaľničná spoločnosť na rozdiel od kraja hľadá odpoveď, ako diaľnicu nestavať. Ráž však teraz potvrdil, že všetky varianty v štúdii hovoria o plnohodnotnej štvorprúdovej diaľnici.

Súvisiaci článok Pre nepotrebnú diaľničnú štúdiu za 500-tisíc založili aj neziskovku. Stále to nechcú vzdať Čítajte 

Neskôr analýza

Keď už bolo jasné, že diaľničiari podpísali kontrakt na vypracovanie multimodálnej štúdie s firmou Dopravoprojekt, prišiel vlani kraj s nápadom, že pomôže štátu s prípravou podporných podkladov.

Z ministerstva dopravy v tom čase špecifikovali, že mu župa pripraví podpornú socio-ekonomickú analýzu dopadov nevybudovania diaľnice na tento kraj.

„Takáto štúdia ešte nebola použitá, ministerstvo dopravy ani Národná diaľničná spoločnosť totiž neanalyzujú dopady nevybudovania diaľnice alebo inej cestnej infraštruktúry a neevidujeme ani metodiku, ktorá by takýto typ štúdií upravovala,“ komentoval rezort župnú analýzu.

Nevedia, výsledky nepoznajú

Trnka v aktuálnom televíznom magazíne Rozhýbaný kraj hovoril už neaktuálnu informáciu, že Národná diaľničná spoločnosť pripravuje štúdiu. Tá ju už odovzdala ministerstvu dopravy.

Magazín vypublikovala župa 5. apríla, je tak možné, že Trnka v tom čase o prevzatí štúdie rezortom dopravy nevedel.

Súvisiaci článok Štát nekoná, my áno. Ako skončila Trnkova štúdia diaľnice na Zemplín v zásuvke Čítajte 

Župan vo videu dodal, že kraj pracuje na doplnení štúdie diaľničiarov, aby sa „v konečnom dôsledku stavala diaľnica D1 v plnom profile”.

Keď sa redakcia pýtala ministerstva a diaľničiarov na župnú analýzu, odkázali na kraj.

„Ministerstvo o nej nemá informácie, ani nepozná jej výsledky," uviedli z ministerského odboru komunikácie.

Načítavam video...

(Trnka hovorí o diaľnici na Zemplín o 9.30, autor videa: KSK)

Autá každé dve až štyri sekundy

Úsek od Bidoviec po hranicu s Ukrajinou vo Vyšnom Nemeckom patrí k vyťaženým. Občianske združenie Diaľnica na Zemplín uskutočnilo v obci Dargov, ktorá je na trase, vlastný zber dát.

Ukázalo sa, že obcou denne prešlo takmer 20 500 motorových vozidiel.

„Nárast oproti minulému roku je takmer o 600. Normy pre cesty I. triedy, ktoré sú na úrovni od 5 000 do 13 000, prekračujeme niekoľkonásobne. Od 14.00 do 18.00 je tu taká intenzita dopravy, že vozidlá v priemere prechádzajú každé dve až štvrť sekundy,“ spresnil vlani na jeseň predseda občianskeho združenia Peter Báthory.

„Roky, stovky stretnutí či tisíce najazdených kilometrov, ale výsledok sa dostavil," reagovalo združenie na aktuálne Rážovo vyjadrenie, že základný dokument pre výstavbu diaľnice na Zemplín je dokončený.

Najčítanejšie na Zemplín Korzár

Komerčné články

  1. Ich drony lietali na koncerte Rammsteinu
  2. Toto bude cestovateľský hit roka 2026
  3. Ľuboš Fellner otvorene
  4. BUBO zverejnilo všetky termíny - exotika za polovicu
  5. eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van: Zvýhodnený vstup len do 15.9.
  6. Dvanásť tipov, kam cestovať cez jesenné prázdniny
  7. Ako prežije váš biznis? Rozhodnú tieto 3 kroky
  8. Hodnotenie profesionála: Maldivské rezorty do hodiny od letiska
  1. Ich drony lietali na koncerte Rammsteinu
  2. Toto bude cestovateľský hit roka 2026
  3. Ľuboš Fellner otvorene
  4. HEINEKEN Slovensko: 30 rokov vášne pre pivo
  5. Dvanásť tipov, kam cestovať cez jesenné prázdniny
  6. BUBO zverejnilo všetky termíny - exotika za polovicu
  7. Ich slnkom je mesiac, kvitnú v noci
  8. Slováci dodali tablety do Volkswagenu i do policajných áut
  1. BUBO zverejnilo všetky termíny - exotika za polovicu 20 321
  2. Vyskúšal som si prácu výčapníka. Toto vám nepovedia 7 272
  3. Na toto by ste sa mali vo svojej obľúbenej krčme opýtať 6 378
  4. Ľuboš Fellner otvorene 4 998
  5. Prvý mobil ako skúška dôvery medzi rodičom a dieťaťom 4 886
  6. Dvanásť tipov, kam cestovať cez jesenné prázdniny 4 408
  7. Tichá epidémia bolesti chrbta: Dostupná pomoc pre tisíce ľudí 3 769
  8. Hodnotenie profesionála: Maldivské rezorty do hodiny od letiska 3 038
  1. Ernest Klotton: Konsolidácia môže spomaliť rast a oslabiť našu ekonomiku
  2. Vladimír Bojničan: Kresťanstvo a liberálna demokracia – partnerstvo alebo večný konflikt?
  3. Vladimír Krátky: Blaha : Rusko je krásne, Rusko je múdre, Rusko je vyspelé !
  4. Anton Kaiser: Pod povrchom umenia
  5. Marek Mačuha: Smer nás ide opäť okradnúť
  6. Tomáš Hrubý: Minúta ticha a hodina smiechu
  7. Roman Kebísek: Teoretik moci Machiavelli: Je rozdiel medzi tým, aký by mal život byť a aký naozaj je
  8. Marek Horňanský: Work Life Balance. Rovnováha, ktorá mení život | Marek Horňanský
  1. Pavol Návrat: Žiadosť občanov Slovenskej republiky o zlúčenie s Českou republikou 66 695
  2. Radko Mačuha: Nepríjemná správa pre Fica a Uhríka. 14 145
  3. Rado Surovka: Matovičove bomby sú späť 12 167
  4. Monika Albertiová: Facka Ficovi. Slovensko sa prebúdza! 10 303
  5. Monika Albertiová: SLOVENSKOOO! A je to tu! Nenávisť a tuposť 9 115
  6. Tomáš Csicsó: Ako školy vyberajú výpalné od študentov 6 709
  7. Otilia Horrocks: Akcia "Hromžia celé Košice" v plnom prúde 6 347
  8. Monika Albertiová: Ďakujeme, Smer. Vianoce zrušené, odvody zvýšené, a vy voliči žerte seno. Tak vám treba! 6 278
  1. Roman Kebísek: Teoretik moci Machiavelli: Je rozdiel medzi tým, aký by mal život byť a aký naozaj je
  2. Radko Mačuha: Nepríjemná správa pre Fica a Uhríka.
  3. Marian Nanias: Havárie a nehody jadrových zariadení v kozme.
  4. Marcel Rebro: Zvyšujeme odvody, aby ste mali viac. Orwell by žasol
  5. Radko Mačuha: Na bielych životoch záleží.
  6. Marcel Rebro: Drony ako oči a zbraň pechoty: Reportáž z bojových pozícií AZOV
  7. Roman Kebísek: Clementisová: Po poprave manžela jeho popol vysypali do stoky
  8. Věra Tepličková: Má to ťažké Kamenický...
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu