Korzár logo Korzár Zemplín

Guľový blesk trval tri dni. Lodi sa do cesty stavali káble i kruhové objazdy

Žeriav ju zdvihol ako zápalku. Keď sa dotkla vody, všetci tlieskali.

Už len pár sekúnd a loď sa dotkne vody. Už len pár sekúnd a loď sa dotkne vody. (Zdroj: Korzár/Jana Otriová)

ZEMPLÍNSKA ŠÍRAVA. Labe už pohojdávajú vody Zemplínskej šíravy.

Výletná loď Labe ladne „dosadla“ na vody slovenského mora v stredu okolo tretej popoludní za výdatného potlesku a nadšenia stoviek divákov a rekreantov.

Tým sa skončila trojdňová akcia jej prepravy z prístavu Ladmovce v Trebišovskom okrese po súši až na Šíravu do prístavu v rekreačnom stredisku Hôrka.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Prepravcovia prepravnú akciu nazvali Guľový blesk. Aj keď ako blesk sa 37 metrov dlhá a 70 ton vážiaca loď určite cestami východu nerútila.

SkryťVypnúť reklamu

„Niekde sme išli krokom, inde svižnejšie,“ hovorí Miloš Lukáč, majiteľ špedičnej a lodnej spoločnosti, po tom, čo sa už loď ocitla na vode.

„Odľahlo mi. Po takmer štyroch mesiacoch,“ priznal.

Súvisiaci článok Výletná loď Labe už smeruje na Zemplínsku šíravu. Operácia dostala názov Guľový blesk Čítajte 

Preplávali sedem štátov

Loď Labe 8. mája požehnal v Prahe, kde po Vltave prevážala návštevníkov hlavného mesta, kardinál Dominik Duka. Potom smerovala do Drážďan, odkiaľ sa vypravila na 3500 kilometrov dlhú vodnú cestu cez sedem štátov Európy až na Slovensko.

„Na Dunaji sme chytili drevo, na Tise nebolo vody, museli sme čakať pri vrátach. Zistili sme, že drevo skrivilo čepeľ vrtule, opravili ju maďarskí opravári. Medzitým som objednal novú vrtuľu z Prahy, keby sa to nedalo opraviť, museli by sme ju vymeniť,“ vyratúva Lukáč komplikácie počas cesty po vode.

Súvisiaci článok Loď, ktorú čakajú na Šírave, povodniam v Nemecku unikla. Vodu vymení za cestu Čítajte 

Špeciálny žeriav, špeciálne ťahače

Na prepravu po pevnej zemi čakala loď na Slovensku od 2. júna.

SkryťVypnúť reklamu

Veľa času zabralo vybavovanie príslušných povolení, zmena predpokladanej trasy pre nevyhovujúci most a čakanie na špeciálny žeriav.

Preprava po súši bola poriadna „zaberačka“.

Loď položil mohutný žeriav na špeciálny podvozok v pondelok popoludní. Skladal sa z viacerých častí a celkovo mal 19 náprav, pričom na každej náprave bolo osem pneumatík. Celkovo teda loď viezlo 152 pneumatík.

Podvozok vedel loď hydraulicky zdvihnúť a vyrovnávať tak, aby bola podľa možnosti vždy vo vyrovnanom stave. Každá náprava sa vedela samostatne natočiť aj zdvihnúť.

Loď ťahal jeden ťahač vpredu a vzadu ju ďalší ťahač tlačil.

Kolosu sa do cesty stavali káble, konáre, kruhové objazdy, pozor bolo treba dávať na hustú premávku i početných divákov, ktorí si nezvyčajné divadlo natáčali na mobily.

SkryťVypnúť reklamu

Pôvodne mala loď „prespať“ z utorka na stredu v Michalovciach a do cieľa sa vydať skoro ráno. Napokon sa plán zmenil a loď pokračovala bez prestávky až na Šíravu, kde dorazila v utorok krátko pred dvadsiatou druhou hodinou.

Načítavam video...

Išli krokom

V stredu už od desiatej dopoludnia posledných tristo metrov k vode sledovalo množstvo zvedavcov.

Neodradilo ich ani dlhé čakanie, keď loď na ceste sprvu viac stála ako sa hýbala.

Neprekážal im ani neutíchajúci hluk motorovej píly, ktorá zrezávala zavadzajúce konáre.

Zle zaparkované auto mocní chlapi odtiahli, reklamnú tabuľku na stĺpe odmontovali, aby ju nepoškodili.

Žeriav, ktorý na loď čakal už od minulého dňa, ju napokon zdvihol do vzduchu ako zápalku a položil na vodu.

„Táto práca nás naučila trpezlivosti,“ zdôrazňuje Lukáč. Za sebou už má prepravu výletnej lode Bohemia na Domašu pred piatimi rokmi.

Plávať bude aj po sezóne

Loď vyrazí na prvú propagačnú plavbu v piatok. Prvá komerčná plavba je v pláne už tento víkend.

Ešte v Ladmovciach loď nanovo natreli. V pláne je zastrešenie hornej paluby, treba ju zaplniť lavičkami. V budúcnosti opravia bar, doplnia vybavenie a zmodernizujú kuchyňu.

Loď pojme naraz až 164 pasažierov.

„Plánujeme robiť okružné plavby po Šírave do konca leta minimálne päťkrát denne každé dve hodiny. Po sezóne cez týždeň v závislosti od objednávok, víkendy ešte riešime,“ hovorí Matej Kapraľ, konateľ spoločnosti Zemplínska vodná doprava, ktorej loď patrí.

Priznáva sa, že mu je ľúto, že loď čakala v prístave nevyužitá prakticky celé leto.

„Stratili sme sezónu, ale čo sa dá robiť, keď vybavovanie povolení trvalo tak dlho. Loď tu však nie je len na jednu sezónu,“ dodáva.

Kapitán a posádka sú nateraz dohodnutí.

„Máme kapitána, ktorý má skúsenosti s týmto typom lode. Kapitáni, ktorí slúžili na lodi, ktorá toto leto prestala premávať, sa budú zaúčať, ako funguje,“ uzatvára Kapraľ.

Z lode je letná terasa

Starú loď prevádzkovala obec Vinné takmer tri desaťročia. Obci patrí prístavné mólo, ktoré prenajíma.

Súvisiaci článok S motorom zo Zetora si pamätá veľa, Šíravu brázdila už pred 30 rokmi, viac nevypláva Čítajte 

Zo sezónneho prenájmu lode, ktorá mala kapacitu 60 pasažierov, plynul obci ročný príjem od štyroch do sedemtisíc eur.

„Loď je momentálne v krátkodobom prenájme a slúži ako letná terasa reštaurácie. Obecné zastupiteľstvo rozhodne, ako ďalej. Boli by sme radi, keby zostala tu u nás,“ hovorí starosta Vinného Marián Makeľ (KDH).

Priznal, že o verejno-súkromnom partnerstve, ktoré zvyčajne býva problematické, obec ani len neuvažovala a na kúpe či prevádzke novej lode sa nepodieľala.

Na prepravu prispel Košický kraj

Loď Labe vrátane prepravy vyšla majiteľa na približne 600-tisíc eur, doprava stála asi 270-tisíc. Košický samosprávny kraj projekt Návrat modernej výletnej lode na Zemplínsku šíravu podporil 170-tisícami z programu Terra Incognita. Určené sú na úhradu prepravy.

Od novej atrakcie si kraj sľubuje oživenie turistického ruchu v regióne. Vníma ju ako silný ekonomický impulz pre celé okolie vodnej nádrže.

„Takáto služba tu má svoje miesto, chýba tu. Po uvedení lode do prevádzky sa zvýši návštevnosť Zemplínskej šíravy, zvýši sa jej atraktivita. Predpokladáme skokovitý nárast nielen jednodňových, ale i nocujúcich návštevníkov v širšej oblasti,“ hovorí predseda Košického samosprávneho kraja Rastislav Trnka (nezávislý).

„Loď je klimatizovaná, má slnečnú palubu, cestujúcim ponúkne komfortný zážitok z plavby. Bude fungovať aj mimo letnej sezóny na jar a na jeseň,“ dopĺňa výkonná riaditeľka Košice Región Turizmus Lenka Vargová Jurková.

Termín ukončenia projektu je október nasledujúceho roka.

„Púšťame loď pre verejnosť, aj keď treba ešte dotiahnuť niektoré technologické veci. Vnímam to tak, že budúcu letnú turistickú sezónu už pôjdeme plnohodnotne a naplno,“ dodáva.

Načítavam video...

Najčítanejšie na Zemplín Korzár

Komerčné články

  1. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy
  2. Tridsať rokov učí ľudí šoférovať. Čo je problém dnešných vodičov?
  3. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu
  4. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  5. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  6. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  7. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  8. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  1. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu
  2. Stanovisko LESY Slovenskej republiky, š. p.
  3. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  4. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné?
  5. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  6. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  7. Takto má vyzerať dostupný biznis notebook
  8. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  1. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby 19 624
  2. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné? 6 038
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 5 168
  4. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo 3 784
  5. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta 3 012
  6. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 2 725
  7. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých 1 628
  8. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac 1 555
  1. Vladimír Zervan: Zvýšenie výdavkov na zbrojenie inak
  2. Elena Antalová: Ježiš nijakú cirkev nezakladal, volič KDH to vari len vie!
  3. Milan Removčík: Salatín
  4. Marian Nanias: Pokus odvolať predsedníčku Európskej komisie (EK) Ursulu von der Leyen.
  5. Irena Šimuneková: Veľká biela skala a Náučný chodník hradisko Zobor
  6. Ľubica Adamková: List tej, ktorá stále zabúda na seba
  7. Viktor Pamula: Hladomor na Ukrajine alebo prečo musí Ukrajina prežiť.
  8. Radko Mačuha: Pozor ! Cyril a Metod. Vstup len na povolenie.
  1. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej. 24 647
  2. Ivan Čáni: Všetci držme huby a nechajme Roberta Fica pracovať! Lebo len on JEDINÝ vie, čo je najlepšie. 22 798
  3. Viktor Pamula: Fico je nebezpečný 13 440
  4. Michael Achberger: Prestaňte držať diéty! Týchto 7 návykov vám predĺžia život aj zlepšia postavu 12 809
  5. Dušan Koniar: V roku 1989 mala ČSSR 3315 vlastných tankov 11 222
  6. Janka Bittó Cigániková: Zdravotníctvo má liečiť, nie financovať cirkev 7 864
  7. Michael Achberger: Prestaňte rátať kalórie. Toto vás naučí chudnúť jednoduchšie! 7 410
  8. Ján Valchár: Delúzia svätých Cyrila a Metoda 6 845
  1. Marian Nanias: Pokus odvolať predsedníčku Európskej komisie (EK) Ursulu von der Leyen.
  2. Radko Mačuha: Pozor ! Cyril a Metod. Vstup len na povolenie.
  3. Marcel Rebro: Ako chutí ruský mier? Po obuškoch.
  4. Věra Tepličková: Na Devíne sláva bola, ušlo sa vám kúsok z vola?
  5. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej.
  6. Věra Tepličková: Východná alebo Keď má orientácia na všetky štyri svetové strany trhliny
  7. Marcel Rebro: Nad Kyjivom znovu tma: keď rakety vyvracajú slovenské lži
  8. Roman Kebísek: Kuzmány, Radlinský, Štúr, Pauliny-Tóth chceli ruštinu ako spoločný jazyk Slovanov
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Vladimír Zervan: Zvýšenie výdavkov na zbrojenie inak
  2. Elena Antalová: Ježiš nijakú cirkev nezakladal, volič KDH to vari len vie!
  3. Milan Removčík: Salatín
  4. Marian Nanias: Pokus odvolať predsedníčku Európskej komisie (EK) Ursulu von der Leyen.
  5. Irena Šimuneková: Veľká biela skala a Náučný chodník hradisko Zobor
  6. Ľubica Adamková: List tej, ktorá stále zabúda na seba
  7. Viktor Pamula: Hladomor na Ukrajine alebo prečo musí Ukrajina prežiť.
  8. Radko Mačuha: Pozor ! Cyril a Metod. Vstup len na povolenie.
  1. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej. 24 647
  2. Ivan Čáni: Všetci držme huby a nechajme Roberta Fica pracovať! Lebo len on JEDINÝ vie, čo je najlepšie. 22 798
  3. Viktor Pamula: Fico je nebezpečný 13 440
  4. Michael Achberger: Prestaňte držať diéty! Týchto 7 návykov vám predĺžia život aj zlepšia postavu 12 809
  5. Dušan Koniar: V roku 1989 mala ČSSR 3315 vlastných tankov 11 222
  6. Janka Bittó Cigániková: Zdravotníctvo má liečiť, nie financovať cirkev 7 864
  7. Michael Achberger: Prestaňte rátať kalórie. Toto vás naučí chudnúť jednoduchšie! 7 410
  8. Ján Valchár: Delúzia svätých Cyrila a Metoda 6 845
  1. Marian Nanias: Pokus odvolať predsedníčku Európskej komisie (EK) Ursulu von der Leyen.
  2. Radko Mačuha: Pozor ! Cyril a Metod. Vstup len na povolenie.
  3. Marcel Rebro: Ako chutí ruský mier? Po obuškoch.
  4. Věra Tepličková: Na Devíne sláva bola, ušlo sa vám kúsok z vola?
  5. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej.
  6. Věra Tepličková: Východná alebo Keď má orientácia na všetky štyri svetové strany trhliny
  7. Marcel Rebro: Nad Kyjivom znovu tma: keď rakety vyvracajú slovenské lži
  8. Roman Kebísek: Kuzmány, Radlinský, Štúr, Pauliny-Tóth chceli ruštinu ako spoločný jazyk Slovanov

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu