Korzár logo Korzár Zemplín

Loď Labe už brázdi Šíravu, šampanské o jej bok nerozbili. Jej najväčší nepriateľ je silný vietor

Treba sa mu postaviť čelom, hovorí kapitán.

Propagačná plavba výletnej lode Labe na Zemplínskej šírave. Propagačná plavba výletnej lode Labe na Zemplínskej šírave. (Zdroj: Korzár/Jana Otriová)

VINNÉ, ZEMPLÍNSKA ŠÍRAVA. Výletná loď Labe má už prvú propagačnú plavbu na novom pôsobisku za sebou. Na vody Zemplínskej šíravy neďaleko prístavu v stredisku Hôrka ju položili v stredu o tretej popoludní.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ešte prv, ako v piatok predpoludním privítala na palube prvých pasažierov, ju požehnal kňaz Peter Čintala.

Šampanské o jej bok nerozbili, robí sa to len pri nových lodiach, ktoré sa šumivým mokom vypravia do života. Sekt sa perlil len v pohároch vo vnútornom salóne.

Súvisiaci článok Guľový blesk trval tri dni. Lodi sa do cesty stavali káble i kruhové objazdy Čítajte 

Skôr, ako sa Labe odrazila od prístavného móla, bolo potrebné skontrolovať všetky systémy, motory a poistky a dôkladne vyčistiť palubu.

SkryťVypnúť reklamu

„Doplnili sme sedadlá na hornú palubu a pripravili loď na prevádzku,“ hovorí Matej Kapraľ, konateľ spoločnosti Zemplínska vodná doprava, ktorá loď prevádzkuje. V prvý prevádzkový deň absolvovala ešte tri plavby pre verejnosť.

Video: Jana Otriová

Kapitán má na lodi posledné slovo

Prvú plavbu lode mal pod palcom kapitán a kormidelník Imrich Sitár (63) z Prievidze. Plaví sa po Domaši.

„Dbať na bezpečnosť plavidla a ľudí a šťastlivo ich doviezť do prístavu,“ stručne odpovedá na otázku, čo je jeho úlohou. A jedným dychom dodáva, že kapitán má na lodi vždy posledné slovo.

„Trasa je vytýčená plavákmi, ale treba poznať zákutia. Tu je napríklad bývalý kameňolom a pod hladinou je budova, je nad ňou málo vody. Takéto miesta treba poznať,“ vysvetľuje popri kormidlovaní.

SkryťVypnúť reklamu

Najväčšími nepriateľmi lodí sú výčiny počasia.

„Búrka, blesky či krupobitie lodi neprekážajú. Najhoršie je silné vetrisko. Vtedy loď zanáša bokom a zle sa pristáva. Aby sa loď neprevrátila, treba ju postaviť tak, aby vietor nefúkal do nej zboku, teda špicou lode proti vetru, vtedy sa nič nestane. Na všetko sa nájde spôsob,“ vraví upokojujúco.

Video: Jana Otriová

Zaučia sa skúsení kapitáni

Kapitán Sitár brázdi vody na lodiach už 40 rokov. Plavil sa od Čierneho mora po Severné, od Constance po Amsterdam, Rotterdam a Antverpy, po Dunaji, na kanáli medzi Dunajom a Mohanom, na Rýne.

Na Labe sa po Šírave bude plaviť do konca augusta. Dovtedy musí zaučiť „starých“ kapitánov dnes už doslúženej lode Petra Kičinku a Jaroslava Lajčáka (58).

„Bude to iné, lebo Labe je o 20 metrov dlhšia a vezie o sto cestujúcich viac,“ hovorí Kičinka. „Nebude to problém, musíme sa všetko naučiť,“ dodáva.

SkryťVypnúť reklamu

Starú loď prevádzkovala obec Vinné. Toto leto sa už na vodu nedostala a slúži ako letná terasa.

Súvisiaci článok S motorom zo Zetora si pamätá veľa, Šíravu brázdila už pred 30 rokmi, viac nevypláva Čítajte 

Na lodi zažili všeličo

Lajčák na starej lodi pracoval 23 rokov. Robil všetko, od pomocníka až po kapitána. Priznáva, že k práci na lodi sa dostal ako slepé kura k zrnu.

„Na správe cestovného ruchu som pracoval na výpomoc, na verejnoprospešných prácach. Bolo treba opraviť loď. Voľakedy som pracoval na vysokozdvižnom vozíku, vyznal som sa v motoroch. Pozrel som sa na motor lode a zistil som, že ani v jednom vstrekovacom čerpadle nebol naliaty olej. Osem rokov sa plavili bez mazania, preto sa čerpadlá zablokovali a nedalo sa naštartovať. Museli sme ich dať do servisu,“ opisuje začiatky.

Boli dni, keď absolvovali len tri plavby, inokedy aj osem. Plavili sa 12-kilometrovou rýchlosťou, aby sa neprehriali motory.

Na vode ich neraz zachytila búrka. „Raz som videl vodu, raz nebo, vrtule vonku, tak s nami kolísalo,“ spomína.

Súvisiaci článok Silný vietor a búrka poškodili v Závadke takmer polovicu domov, škody sa šplhajú k miliónu Čítajte 

Keď vlani postihlo Zemplín silné krupobitie, akurát boli na vode.

„Vyplávali sme, nádherne svietilo slnko. Došli sme do polovice plavby a za nami akoby niekto rozlial mlieko. Nebolo nič vidieť. V kromidelni bolo 12 dospelých ľudí, ostatní sa pozašívali, kde sa dalo, báli sa,“ dodáva.

Kapitánske skúšky si urobil v Bratislave. „Bolo to veľa učenia,“ uzatvára s tým, že sa s najväčšou pravdepodobnosťou nechá „zlomiť“, aby šéfoval aj novej lodi.

Súvisiaci článok V obciach na východe po búrkach ostala spúšť. Krupobitie vzalo ľuďom strechy nad hlavou Čítajte 

Lukáč: Nemôžem si zavolať odťahovku

Aj keď na lodi sa všetko počíta v námorných míľach, pričom jedna míľa je 1 852 metrov, Artúr Lukáč (25) hovorí, že obstojí aj meranie v kilometroch, riečnych či „lodných šíravských“.

Labe sa bude plaviť rýchlosťou 12 až 13 kilometrov za hodinu.

„Doviezol som ju z Tokaja domov, otočil som ju, natierala sa a potom som ju vzal do nákladného prístavu v Ladmovciach, kde ju žeriav preložil na ťahače,“ opisuje, čo všetko mal na lodi na starosti.

Jeho otec Miloš Lukáč, majiteľ špedičnej a lodnej spoločnosti, sa postaral o jej bezpečnú prepravu z Prahy až na Šíravu.

Artúr si hravo poradil aj s problémom v motorovni.

„Povolilo nám jedno tesnenie na čerpadle. Zamedzí to cirkulácii chladenia vody a zavzdušní sa systém. Treba vypustiť vzduch z rúr. Aj keď nie som mechanik, život ma prinútil naučiť sa takéto veci,“ hovorí vyštudovaný lodný inžinier a logistik.

Lodníka robí od svojich štrnástich rokov, štyri roky je kapitánom. „Nemá mi kto pomôcť, som odkázaný sám na seba, nemôžem si zavolať odťahovku,“ dodáva.

Patrí jej druhé a tretie miesto

Výletná loď Labe má kapacitu 164 miest, 158 je určených pre pasažierov. K dispozícii je vnútorný salón, horná slnečná paluba, bar a kuchyňa, ktorá zatiaľ nie je v plnej prevádzke.

Loď je klimatizovaná a vyhrievaná, môže fungovať aj v chladnejších mesiacoch mimo hlavnej letnej sezóny.

Plavba trvá približne 75 minút. Sprevádza ju zvukový komentár o histórii Zemplínskej šíravy a okolia.

Z neho sa pasažieri dozvedia, že Zemplínsku šíravu postavili v rokoch 1961 až 1965. Zaberá rozlohu 33 kilometrov štvorcových, na dĺžku má 11 kilometrov, na šírku 3 a pol kilometra, priemerná hĺbka má 3 a pol metra, maximálna 14,7 metra. Napájajú ju prevažne vody rieky Laborec cez tzv. Šíravský kanál. Vodu zo Šíravy odvádza Zalužický kanál opäť do Laborca.

Podľa plochy vodnej hladiny je druhou najväčšou vodnou nádržou na Slovensku a treťou najväčšou podľa objemu vody v nádrži.

Región patrí medzi najteplejšie územia v rámci Slovenska s jedným z najdlhších slnečných svitov až 2 200 hodín ročne.

Čo hovorí historka o východoslovenskom mori

Dodnes sa vedú polemiky, prečo bola vlastne vodná nádrž postavená. Medzi oficiálne dôvody výstavby priehrady patria ochrana pred povodňami, zavlažovanie Východoslovenskej nížiny, slúžila tiež ako vodný zdroj pre priemysel, najmä pre dnes už odstavenú tepelnú elektráreň Vojany.

S výstavbou priehrady je spojená zaujímavá historka, ktorá rokmi zľudovela. Tá hovorí, že československá vláda musela na ťažko skúšanom Zemplíne postaviť priehradu veľkú ako more hlavne preto, aby miestni ľudia neutekali za „veľkú mláku“ do Ameriky, ale ostali radšej doma pri východoslovenskom mori.

Malo to byť akýmsi lákadlom a dôvodom, aby ľudia túlavé topánky zavesili radšej na klinec. Emigrácia z tohto ťažko skúšaného regiónu bola veľkým problémom. Vysťahovalectvo poznačilo život v kraji na viac ako 150 rokov a je to tak dodnes.

Najčítanejšie na Zemplín Korzár

Komerčné články

  1. Špeciálna krížovkárska príloha v denníkoch SME a Korzár
  2. Viacgeneračné rodiny: Slovenský recept na hádky?
  3. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom
  4. Jedinečná príležitosť získať kariérny náskok od Jerònimo Martins
  5. Osem destinácií, kam na last minute dovolenku v septembri
  6. Kaufland má 25 rokov a otvára 25. K Park: To bude oslava!
  7. Fit-out od M2C: Premena priestorov na kľúč
  8. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  1. Špeciálna krížovkárska príloha v denníkoch SME a Korzár
  2. eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van: Šetrite náklady s elektromobilom
  3. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom
  4. Slovenskí učitelia vyvinuli aplikáciu, ktorá šetrí hodiny práce
  5. Viacgeneračné rodiny: Slovenský recept na hádky?
  6. Hudba, smiech a festival plný vody: Liptov čaká rozlúčka s letom
  7. Kaufland má 25 rokov a otvára 25. K Park: To bude oslava!
  8. Osem destinácií, kam na last minute dovolenku v septembri
  1. Osem destinácií, kam na last minute dovolenku v septembri 11 970
  2. Slovenskí učitelia vyvinuli aplikáciu, ktorá šetrí hodiny práce 4 749
  3. Kaufland má 25 rokov a otvára 25. K Park: To bude oslava! 4 436
  4. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom 3 665
  5. Nová Kia Sportage zvládne každé dobrodružstvo aj životný štýl 3 312
  6. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život? 3 051
  7. Iónske či Dodekanské ostrovy? Nie je jedno, kam do Grécka idete 1 802
  8. Viacgeneračné rodiny: Slovenský recept na hádky? 1 639
  1. Blanka Ulaherová: Návrat po 46 rokoch
  2. Martin Fronk: Zelené srdce Lučenca: Kde stromy šepkajú príbehy a jazierko zrkadlí sny
  3. Jozef Mačo: Mimovládka, inkluzívne riešnie a kvalita vzdelávania na poslednom mieste. Prípad Malý Lipník a iné.
  4. Ismael P. Májovský: Jeden fašistický kuchár, jeho monolitické sprisahanie a SAV
  5. Marek Strapko: Našiel sa nový nepriateľ národa - vedci
  6. Ľubica Adamková: Exekúcia očami ježka: prečo systém zlyháva a ako môže fungovať lepšie?
  7. Matej Galo: Keď odmietanie vedy dobehne svojich hrdinov
  8. Peter Juščák: Slovensko-ukrajinské porozumenie zdola
  1. Radoslav Záhumenský: Skrytý hrad na Slovensku, ktorý väčšina ľudí nikdy nenavštívi 58 287
  2. Monika Albertiová: Balím kufre! Tu sa nedá žiť a minimálna mzda? Na smiech! 24 886
  3. Michal Porubän: Otvorený list vedeniu Slovenskej akadémie vied 20 571
  4. Martin Kresák: Minimálna mzda 915 €: v Bratislave pohoda, v Gelnici pohroma 10 392
  5. Ivan Mlynár: Rozhovor medzi Robertom Ficom a Ursulou von der Leyen, ktorý sa nikdy neuskutočnil. 8 081
  6. Ivan Mlynár: Matúš Šutaj Eštok. 7 512
  7. Martin Fronk: Druhá Gaderská dolina? Objavte skrytý tiesňavový klenot v Kremnických vrchoch! 7 509
  8. Rudolfa Vallová: Minister Huliak urobil krok do neznáma a pristál na zemi 5 753
  1. Marcel Rebro: Druhý život obrancov zo 106. bataliónu
  2. Věra Tepličková: Vláda prstom: ty-ty-ty a Šaško robí audity
  3. Marcel Rebro: Rusko: veľmoc latrín a tankodrómov
  4. Radko Mačuha: Sťahovanie kostola pod dúhovou vlajkou.
  5. Marcel Rebro: Slovenská veda: halušky s bryndzou, ortéza a analýza DNA
  6. Marcel Rebro: Máša, melón a plyšová opica
  7. Radko Mačuha: Ďalšia Britská stopa. V srdci Slovenska.
  8. Igor Pogány: Ako prinútiť AI, aby vám našla nový koníček
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu