Korzár logo Korzár Zemplín

Denne majú pod oknami 20-tisíc áut. Snáď diaľnica neostane na papieri, ozýva sa zo Zemplína

Prejsť z jednej strany ulice na druhú je riziko.

Diaľnica pomôže celému Zemplínu.Sobranciam predovšetkým.Diaľnica pomôže celému Zemplínu.Sobranciam predovšetkým. (Zdroj: Korzár/Jana Otriová)

DOLNÝ ZEMPLÍN. Správa o variante G ako najvhodnejšom pri výstavbe najvýchodnejšieho úseku diaľnice D1 od Bidoviec po štátnu hranicu s Ukrajinou prebehla Zemplínom ako strela.

Národná diaľničná spoločnosť minulý týždeň zverejnila štúdiu realizovateľnosti pre tento úsek. Tento variant má dĺžku 72,02 kilometra, s tunelom cez horský priesmyk Dargov nepočíta.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ministerstvo dopravy potvrdilo, že začalo pripravovať zámer na posudzovanie EIA, nasledovať budú povoľovacie konania a verejné obstarávanie. Úsek diaľnice bude zaradený medzi strategické investície.

SkryťVypnúť reklamu
Súvisiaci článok Bez tunela, na rozhraní krajov, mimo Michaloviec. Známy je top variant D1 na Zemplín Čítajte 

Podľa Petra Báthoryho, predsedu občianskeho združenia Diaľnica na Zemplín, by to malo výrazne urýchliť prípravu výstavby a podľa optimistického scenára by sa mohlo začať stavať už v roku 2027. Odhadovaný náklad na výstavbu je 1,33 miliardy eur bez DPH.

Starostovia a primátori oslovených samospráv sa pozitívnymi reakciami netajili. V ich katastroch sú naplánované mimoúrovňové križovatky.

Dargov: Nedá sa prejsť z jednej strany cesty na druhú

Starosta obce Dargov v Trebišovskom okrese Ján Kiš (nezávislý) za diaľnicu bojuje už desať rokov. „Keby sa už aj stavala, bolo by to výborné,“ hovorí.

Prehustená doprava cez obec znamená 20-tisíc osobných a nákladných áut denne.„Keď chcete vyjsť na Hlavnej ulici z dvora alebo len jednoducho prejsť z jednej strany cesty na druhú, niekedy musíte čakať aj desať minút,“ zdôrazňuje.

SkryťVypnúť reklamu
Súvisiaci článok Na Zemplín má ísť diaľnica v štyroch pruhoch, Rážov rezort o Trnkovej analýze nevie Čítajte 

Spomína si, že za ostatných dvadsať rokov zahynulo v obci pri dopravných nehodách asi päť ľudí.

Aj keď starosta Kiš ešte podrobnosti vybratého variantu nepozná, nepredpokladá, že by v obci a jej okolí, kde má vyrásť mimoúrovňová križovatka, nastal nejaký problém.

Je presvedčený o tom, že diaľnica pomôže celému Zemplínu a priláka investorov do priemyselných parkov v Trebišove či vo Vranove nad Topľou.

Parchovany: Bude práca pre marginalizovanú komunitu

Obyvatelia Parchovian v Trebišovskom okrese si výstavbou diaľnice prilepšia. Tvrdí to starosta Marián Hazuga (nezávislý).

V obci žije 22 percent ľudí z marginalizovanej rómskej komunity a masívna výstavba v okolí bude pre nich výbornou pracovnou príležitosťou, ktorá skvalitní ich životy.

Nezanedbateľná bude podľa Hazugu aj časová úspora pri ceste do Michaloviec či Košíc pre študentov a pracujúcich. „Do Michaloviec usporia desať minút času, do Košíc dvadsať. Tento čas môžu venovať rodine či záľubám,“ zdôrazňuje.

SkryťVypnúť reklamu

Rýchlejšie a bezpečnejšie

Diaľnica má ešte ďalšie plus. „V ostatných mesiacoch som zaregistroval viacero nehôd v okolí obce na križovatke na Sečovce a Dargov. Diaľnica znamená okrem rýchlejšej a komfortnejšej jazdy aj vyššiu bezpečnosť,“ hovorí Hazuga.

Na obecnom úrade našiel štúdiu úseku diaľnice D1 Dargov – Pozdišovce z roku 1997.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným Korzar.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom CB45R na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.

Doprava

Najčítanejšie na Zemplín Korzár

Komerčné články

  1. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  2. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  3. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  4. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  5. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  6. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  7. Kam smerujú peniaze bohatých?
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  7. Kam smerujú peniaze bohatých?
  8. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 7 856
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 7 367
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 6 146
  4. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 4 262
  5. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 3 663
  6. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 3 043
  7. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 2 897
  8. Kam smerujú peniaze bohatých? 2 563
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu