MEDZILABORCE, HUMENNÉ. Lupkovský tunel je atrakciou horného Zemplína. Jeho sprevádzkovaním sa ukončila výstavba Prvej uhorsko-haličskej železnice. Do užívania ho slávnostne odovzdali pred 150 rokmi za účasti nemeckého cisára Viliama I.
V čase svojho vzniku bol najdrahšou stavbou svojho druhu na svete v prepočte na jeden meter dĺžky. Počas výstavby narástli nielen predpokladané náklady, ale aj čas, za ktorý sa ho podarilo postaviť.
„V koncesii vydanej na stavbu železnice sa predpokladali náklady na postavenie pôvodného tunela 400 000 zlatých, z toho sa na uhorskej časti malo preinvestovať 160 000 zlatých. Spolu sa na stavbu tunela vynaložili tri milióny zlatých,“ hovorí Juraj Ďurček, kronikár železničnej stanice v Humennom a autor knihy Dejiny železníc horného Zemplína.
Kým podľa pôvodných plánov mala byť stavba tunela ukončená v novembri 1872, jeho kolaudácia sa uskutočnila až koncom septembra 1874.
Z Budapešti do Haliče
Železnice sa na dnešnom území Slovenska začali stavať už v 19. storočí. Vo vtedajšom Uhorsku bol prvým železničným zákonom zákonný článok XXV. z roku 1836, druhým zákonný článok XXX. z roku 1848.
„Oba tieto zákonné články určili hlavné zásady pre výstavbu najdôležitejších plánovaných spojov. Podľa zákona z roku 1836 sa malo v Uhorsku vybudovať 13 železničných tratí, medzi ktorými bolo aj spojenie Budapešť – hranica Haliče. Prvá uhorsko-haličská železnica prepojila Tiskú železnicu (Pešť – Debrecín – Miskolc – Košice) a haličskú železnicu Karola Ľudovíta,“ približuje históriu Ďurček.
Mocenské a politické dôvody
Trasa Prvej uhorsko-haličskej železnice od Zomboru na Tiskej železnici prechádzala cez Sátoraljaújhely, Michaľany, Trebišov, Humenné, Medzilaborce, Zagórz, Lesko, Chyrów, ktorý dnes leží na Ukrajine, a končila sa v Przemysli.
Za vznikom celého úseku železničnej trate Humenné - Przemysl boli mocensko-politické dôvody počas nemecko-ruskej vojny, keďže Przemysl bol v tom čase jednou z najväčších rakúskych pevností.
Celková dĺžka trate bola 266,3 kilometra, na slovenskom území z Michalian po štátnu hranicu s Poľskom pri Lupkówe merala 121 kilometrov.
Konkurenčnej trase vedúcej po starej obchodnej a vojenskej ceste z Košíc cez Prešov a Duklu do Przemyslu sa nepodarilo presadiť.
Stavba uhorského úseku sa začala 12. marca 1870 a traťová koľaj Michaľany – Humenné bola odovzdaná do prevádzky už o rok neskôr 25. decembra. Budovanie trate pokračovalo.
„V polovici roka 1872 vlaky premávali až do Medzilaboriec a do augusta bol úsek dostavaný až po tunel. Na úseku z Medzilaboriec k tunelu nezačali premávať vlaky hneď po dokončení tohto úseku, pretože úroková záruka mala vstúpiť do platnosti až po sprevádzkovaní tunela. K tunelu sa začalo jazdiť 12. júna 1873,“ vysvetľuje autor knihy.

Vysoké stúpanie koľaje
Proces výstavby tunela negatívne ovplyvnilo niekoľko faktorov: zdĺhavé schvaľovanie obomi vládami rakúsko-uhorskej monarchie, charakter horského masívu, ktorý vytláčal už vymurované úseky tunela, tuhá zima s výdatnou snehovou pokrývkou, ale aj epidémia cholery.
Pohorie Karpaty vo veľkom oblúku obopínali severozápad, sever a severovýchod vtedajšieho Uhorska a vytvárali neprerušený hrebeň na hranici s Haličou. Stredná časť Karpát, ležiaca nad Humenným, nazývaná Beskydy, sa dvíha do výšky 800 až tisíc metrov.
Hrebeň tohto horského pásma má sedlo v blízkosti Lupkówa v nadmorskej výške 640 metrov nad morom.
„Spôsobil veľké problémy pri výstavbe. Musel byť skrátený z uvažovaných 700 až tisíc metrov na 416. Skrátenie tunela sa dosiahlo zvýšením stúpania koľaje v úseku Vydraň – Medzilaborce z plánovaných 17 na 25 až 26 promile,“ objasňuje Ďurček.
Nepriaznivé klimatické podmienky aj epidémia cholery
Zdrojom informácií, akým problémom museli stavitelia čeliť, je literárne dielo stavebného riaditeľa Prvej uhorsko-haličskej železnice Rudolfa Ritter von Gunescha.
„Spôsobovali ich odľahlosť kraja, nekvalitné cesty a nedostatok pracovnej sily. Malý lokomobil musel na miesto stavby ťahať záprah 20 párov volov. Zima na prelome rokov 1871-72 bola plná snehu, o rok neskôr zasa veľa pršalo a vôbec nemrzlo. Financií bol nedostatok, obe vlády zaujali k výstavbe váhavý postoj. K tomu treba prirátať zlú tunelovaciu metódu a nekvalitný kamenný materiál,“ hovorí.
Zima bez túžobne očakávaného mrazu zapríčinila, že rozrobená stavba sa pohla, tunelová rúra popraskala a jej základy klesli. Poškodené časti sa museli nanovo opraviť a tunelový profil zosilniť.
Karpatský pieskovec, použitý na stavbe celej železnice, sa ukázal ako existenčný problém tunela. Museli ho nahradiť drahým kameňom, ktorý dovážali z horného Rakúska, vzdialeného až 700 kilometrov.
„Počas výstavby vypukli dve cholerové epidémie, prvá v Lupkówe v novembri 1872. Nasledovala vojenská uzávera hranice, zomierali aj inžinieri. Robotníkov sa zmocnila panika a v noci utekali z barakov do lesov. V priebehu niekoľkých dní z 1200 ľudí na stavbe zostala šestina a s nimi sa akurát tak darilo po dobu štyroch mesiacov zabrániť škodám, ktoré spôsobovalo počasie,“ opisuje historické udalosti Ďurček.
Kým ešte stavali tunel, vybudovala železničná spoločnosť asi dva kilometre dlhú cestu ponad tunel.
Tunel bol slávnostne odovzdaný do prevádzky 31. mája 1874 za účasti nemeckého cisára Viliama I.
Zaujímavosti z výstavby železnice
Celkom bolo postavených 196 mostov s celkovou dĺžkou 1052 metrov, dva najväčšie mosty cez Ondavu a Laborec (Sukovský) boli postavené z dreva, železničná trať prechádzala cez 130 priecestí a mimo jej úroveň ju križovalo 12 cestných podjazdov.
V uhorskej časti železnice bolo postavených 10 staničných budov, 3 budovy zastávok, 15 skladov, 9 nakladacích rámp. V troch staniciach postavili výhrevňu, jednu opravovňu vozidiel a 74 strážnych domov. Na uhorskej strane železnice, od Michalian po tunel, bolo 10 železničných staníc a 3 železničné zastávky. V piatich staniciach boli postavené vodárenské zariadenia na zbrojenie parných rušňov vodou. V Medzilaborciach bola postavená dielňa na opravu rušňov. Stanice Michaľany, Trebišov, Humenné a Medzilaborce boli pokladané za dôležitejšie ako ostatné.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy zo Zemplína nájdete na Korzári Zemplín.
Najčítanejšie na Zemplín Korzár
- 1. Žiaci učiteľku napadli verbálne aj fyzicky, vyhrážali sa podpálením školy 1 858
- 2. Tragédia v Sobranciach. V jazierku v areáli súkromnej firmy sa utopilo malé dieťa 1 055
- 3. Priemyselnú časť chcú spojiť so zvyškom Michaloviec. Železnice ponúkajú dve možnosti, ale neskôr Video 263
- 4. Mali ste na maďarskej hranici dve autá? Treba preparkovať, zábrany padnú 202
- 5. Festival pre ľudí, čo nemajú radi davy. Objavovanie Polonín v pôvodnom koncepte končí Foto 150
- 6. V Trebišove už začali rozdávať kompost z novej kompostárne. Projekt si vyžiadal milióny eur Foto 119
- 7. K domčeku Deduška Večerníčka vedie kovová rúra, nevyhla sa kritike. Počkajte, vraví starosta Foto 73
- 1. Žiaci učiteľku napadli verbálne aj fyzicky, vyhrážali sa podpálením školy 3 961
- 2. Tragédia v Sobranciach. V jazierku v areáli súkromnej firmy sa utopilo malé dieťa 1 936
- 3. Priemyselnú časť chcú spojiť so zvyškom Michaloviec. Železnice ponúkajú dve možnosti, ale neskôr Video 2 605
- 4. V Trebišove už začali rozdávať kompost z novej kompostárne. Projekt si vyžiadal milióny eur Foto 920
- 5. Mali ste na maďarskej hranici dve autá? Treba preparkovať, zábrany padnú 539
- 6. V Jenkovciach budujú kryté javisko, získali naň dotáciu od ministerstva 262
- 7. K domčeku Deduška Večerníčka vedie kovová rúra, nevyhla sa kritike. Počkajte, vraví starosta Foto 217
- 1. Priemyselnú časť chcú spojiť so zvyškom Michaloviec. Železnice ponúkajú dve možnosti, ale neskôr Video 6 064
- 2. Žiaci učiteľku napadli verbálne aj fyzicky, vyhrážali sa podpálením školy 3 961
- 3. Tragédia v Sobranciach. V jazierku v areáli súkromnej firmy sa utopilo malé dieťa 1 936
- 4. K domčeku Deduška Večerníčka vedie kovová rúra, nevyhla sa kritike. Počkajte, vraví starosta Foto 2 780
- 5. V Trebišove už začali rozdávať kompost z novej kompostárne. Projekt si vyžiadal milióny eur Foto 1 914
- 6. Žena skolabovala na ulici, rýchla reakcia policajtov jej zachránila život 1 691
- 1. K domčeku Deduška Večerníčka vedie kovová rúra, nevyhla sa kritike. Počkajte, vraví starosta Foto 8 207
- 2. Priemyselnú časť chcú spojiť so zvyškom Michaloviec. Železnice ponúkajú dve možnosti, ale neskôr Video 6 064
- 3. Nové stanice záchrannej zdravotnej služby stavajú aj na východe. Dokopy ich bude pätnásť Video 4 761
- 4. Žiaci učiteľku napadli verbálne aj fyzicky, vyhrážali sa podpálením školy 3 961
- 5. Tragédia v Sobranciach. V jazierku v areáli súkromnej firmy sa utopilo malé dieťa 1 936
- 6. Slovenský Indiana Jones sa nedávno vrátil z Uzbekistanu. Aj Burian ma má na svedomí, hovorí Foto 2 933
- 7. Veterný park chceli v lesoch na Tokaji, kde je ich málo. Narazili, poslanci to odmietli 2 475
Komerčné články
- „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
- Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
- Crème de la Crème štartuje už čoskoro
- Kam smerujú peniaze bohatých?
- Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
- Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
- Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
- Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
- Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
- „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
- V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
- Crème de la Crème štartuje už čoskoro
- Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
- Kam smerujú peniaze bohatých?
- Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
- Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
- „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 7 564
- Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 7 090
- V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 6 127
- Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 4 347
- Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 4 242
- Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 2 876
- V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 2 681
- Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas? 2 624
- Martin Fronk: Manikúrové nožničky a iné luxusy našich hviezd
- Irena Šimuneková: Čriepky z Anglicka - Virgínia Water park
- Milan Srnka: Virtuálna ceruzka: Pandemická dohoda na Slovensku
- Martina Paulenová: Šťastná, aj keď sa to nepatrí
- Miroslav Ferkl: On ideál
- Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie!
- Martin Turčan: Prameň občianskej nenávisti
- Aleksander Prętnicki: Vlákna osudu - Bratislavský expres
- Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 28 437
- Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 15 487
- Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 9 548
- Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 9 372
- Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 7 917
- Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 6 990
- Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 6 476
- Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 5 104
- Tupou Ceruzou: Pandemická
- Radko Mačuha: "Rež a rúbaj do krve po Šimečkovej kotrbe" dokial Fico na Slovensku, pánom nebude.
- Věra Tepličková: Keď sa Lojza Hlinu bojí už aj generál
- Marcel Rebro: Aká krajina, taký hokej
- Tupou Ceruzou: Krížovka
- Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť?
- Roman Kebísek: Láska mladej Timravy k dvom bratom
- Radko Mačuha: Cintula chcel Fica zavraždiť, pretože chce Mier.