Korzár logo Korzár Zemplín

Cestujúci si pochvaľujú vynovené nástupištia. Do miest horného Zemplína sa už dostanú vlakom

Výluka Humenné - Bánovce nad Ondavou trvá.

Na elektrifikovanú trať v Humennom sa vrátili vlaky. Na elektrifikovanú trať v Humennom sa vrátili vlaky. (Zdroj: Korzár/Jana Otriová)

HUMENNÉ. Znelka v podobe tónov známej východniarskej piesne a túžobne očakávané hlásenie: „Osobný vlak zo smeru Prešov, pravidelný príchod 10 hodín 20 minút, príde k nástupišťu dva, koľaj dva vpravo."

Po takmer poldruharočnej výluke sa na regionálne trate v hornom Zemplíne vrátili vlaky. Cestujúca verejnosť sa už na tratiach Humenné – Stakčín, Humenné – Medzilaborce mesto a Humenné – Prešov nebude prepravovať náhradnými autobusmi.

Tie budú musieť ešte využívať cestujúci na úseku Humenné – Bánovce nad Ondavou. Elektrifikácia a modernizácia tohto úseku by mala byť ukončená do konca júla.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Vynovené je aj humenské rušňové depo.

Cestujúci: Na jednotku

Obnovenie vlakovej dopravy si v pondelok predpoludním na humenskej železničnej stanici nenechali ujsť desiatky cestujúcich i zvedavcov.

„Zelektrifikovanie celej trate až do hlavného mesta je špica, aj keď už malo byť pred tridsiatimi rokmi,“ hovorí Humenčan Vladimír Bednář. Ako vášnivý cyklista sa teší najmä na to, že do vlaku bude môcť opäť nastúpiť s bicyklom.

Dostať plne naložený bicykel podchodom k druhému nástupišťu si už vyskúšal. „Je to problém. Zišla by sa nájazdová rampa, aj pre mamičky s kočíkmi. Či sa zmestím do výťahu s bicyklom, ešte neviem,“ dodáva.

Súvisiaci článok Na horný Zemplín sa po roku a pol vracajú vlaky. Premávať začnú v pondelok Čítajte 

„Je to super, konečne sme sa dočkali niečoho aj na východe, vyzerá to dobre. Najmä pre starších je nástup do vlaku jednoduchší,“ hodnotí Hana Maťašová vynovené nástupištia.

SkryťVypnúť reklamu

Dvakrát do mesiaca cestovala vlakom do Rakúska. Priznáva, že z presadania z autobusov do vlakov a opačne už bola unavená, komplikácie spôsobovalo aj meškanie vlakov.

Mrzí ju, že už nejazdia IC vlaky. „Toto je veľká chyba, krok späť,“ hovorí.

Magdaléna (62) cestuje často do Bratislavy a ďalej do Viedne. Od cestujúcich si vypočula na výluku množstvo sťažností.

„Nadávali napríklad na to, že musia po štrku v Bánovciach ťahať kufre. Ale treba byť trpezlivý, treba počkať, naraz sa všetko urobiť nedá,“ hovorí. „Teraz je to na jednotku,“ dodáva.

Načítavam video...

Deväť kilometrov je už kompletných

Ukončenie elektrifikácie a modernizácie trate v úseku Strážske – Humenné v dĺžke deväť kilometrov umožnilo jej odovzdanie do predčasného užívania.

„Okrem elektrifikácie úseku sa vymenil železničný koľajový zvršok, spodok, zrekonštruovali sa priecestia a zabezpečovacie zariadenia. Na železničnej stanici v Humennom vymenili koľaje, výhybky, vynovili peróny,“ vymenoval rozsah prác Filip Hlubocký, generálny riaditeľ sekcie železničnej dopravy a dráh ministerstva dopravy.

SkryťVypnúť reklamu

Potvrdil, že končený termín ukončenia celého úseku do konca júla tohto roka „držia“.

Súvisiaci článok Po sklze prišli ďalšie dva. Nekonečná oprava železničnej trate finišuje Čítajte 

Problémy spôsobovala spodná voda

Čiastkové termíny sa v úseku posúvali niekoľkokrát.

„Stavba sa nezaobišla bez komplikácií, ktoré spôsobila najmä vysoká hladina spodnej vody v železničných staniciach Strážske a Humenné. Problémy súviseli aj so zakladaním mostných objektov či nedostatočnou únosnosťou zemnej pláne. Tieto ťažkosti bolo potrebné operatívne vyriešiť, a to buď zmenou spôsobu zakladania, alebo využitím alternatívnych technológií,“ informovala hovorkyňa Železníc Slovenskej republiky Petra Lániková.

Doplnila, že súčasťou stavby boli aj inžinierske stavby ako mosty, priepusty, nástupištia, trakcia či preložky sietí a teplovodu.

Od vlaňajšieho decembra sa dokončovalo zastrešenie dlažby pred výpravnými budovami staníc Strážske a Humenné, ďalej rozvody inžinierskych sietí v podchode v Humennom, kompletizovali sa podhľady zastrešení a osádzal sa mobiliár jednotlivých nástupísk.

Súvisiaci článok Presadanie z autobusov do vlakov sa zatiaľ nekoná. Stavba má sklz pol druha mesiaca Čítajte 

Vlaky sú moderné

„Humenné vnímam ako jeden z najvýznamnejších železničných uzlov na východnom Slovensku. Železničná doprava je pre tento región kľúčová, kostrová,“ povedal Peter Helexa, predseda predstavenstva a generálny riaditeľ Železničnej spoločnosti Slovensko. Po tlačovej besede mu pripadla úloha vypraviť pripravený vlak.

Denne bude v pracovných dňoch z Humenného do Stakčína a do Medzilaboriec jazdiť po 15 párov dieselových vlakov, do Prešova 12 párov.

Smerom na Košice sa zatiaľ bude jazdiť autobusmi, cestujúci prestúpia do elektrických vlakov v Bánovciach nad Ondavou.

Na tratiach v okolí Humenného budú premávať moderné motorové jednotky 861, tak ako pred výlukou.

„Tieto jednotky ponúkajú klimatizované priestory, wifi, nízkopodlažný nástup a dostatok miesta pre všetkých cestujúcich. Každá jednotka má kapacitu 337 miest, pričom 168 z nich sú pevné sedadlá, ďalších deväť je sklopných a zvyšok tvorí priestor na státie,“ spresnil Karol Henzély, člen predstavenstva a riaditeľ úseku prevádzky Železničnej spoločnosti Slovensko.

Vlaky dosahujú maximálnu rýchlosť 120 kilometrov za hodinu, na regionálnych tratiach pôjdu maximálne stovkou. Nevylúčil, že po dokončení elektrifikácie nasadia aj nové elektrické súpravy Panter.

To, či sľubované premávanie vlakov do Košíc v hodinových intervaloch bude realitou, závisí od objednávky rezortu dopravy.

„Sme pripravení aj na takéto riešenie. Zatiaľ máme objednávku na dvojhodinový takt,“ zdôraznil.

Súvisiaci článok Nemajú internet v mobile, za lístok zaplatia viac. Podpisujú petíciu proti poplatkom vo vlakoch Čítajte 

Zrekonštruovali aj depo

Rozsiahlou rekonštrukciou prešlo aj humenské rušňové depo. Národný dopravca investoval päť miliónov eur do vlastných priestorov a zariadení. Kompletne sú zrekonštruované všetky opravárenské haly a zázemie.

„Môžeme tu robiť širší rozsah úkonov ako doposiaľ. Zamestnanci budú pracovať rýchlejšie, efektívnejšie a vo väčšom pohodlí. Doposiaľ sa údržba a opravy robili v exteriéri. Zariadenia sú moderné,“ povedal Martin Bahurinský, podpredseda predstavenstva a riaditeľ právnych služieb Železničnej spoločnosti Slovensko.

Na vynovené stredisko technicko-hygienickej údržby v depe, ktoré spolu so zvolenským a novozámockým patrí k najmodernejším na Slovensku, išlo 33 miliónov eur z eurofondov.

Súvisiaci článok Dosť bolo ručného čistenia vlakov. Humenské rušňové depo vstupuje do 21. storočia Čítajte 

Aktuálne je depo skolaudované. „Je potrebné ešte vykonať niekoľko prevodov, s rezortom dopravy, ktorý je investorom, spolupracujeme na týždennej báze,“ odpovedal na otázku, kedy stredisko bude fungovať.

V minulosti národný dopravca avizoval, že by v depe mohlo byť vytvorených až 57 nových pracovných miest.

„Nepredpokladáme takýto nárast pracovných miest, bude ich oveľa menej. Budeme sa spoliehať na tých zamestnancov, ktorých v depe v tomto momente máme. Aktuálne prebiehajú preškoľovania a revízie, aby boli pripravení,“ dodal Bahurinský.

Súvisiaci článok Modernú umývačku vlakov za 30 miliónov už dokončia. Rok si potom počká na prvý vlak Čítajte 

Najčítanejšie na Zemplín Korzár

Komerčné články

  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  6. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  7. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  8. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  1. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  2. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  3. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  4. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  5. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  6. Kam smerujú peniaze bohatých?
  7. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 7 251
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 7 045
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 6 124
  4. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 4 905
  5. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 4 236
  6. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 2 856
  7. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas? 2 624
  8. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 2 566
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu