ZEMPLÍN. Práce na elektrifikácii a modernizácii železničnej trate v úseku Bánovce nad Ondavou – Humenné pokračujú. Sústreďujú sa na trati medzi Strážskym a Bánovcami.
V úseku medzi stanicami Strážske a Michalovce aktuálne prebiehajú práce na kladení železničného zvršku.
„V priebehu tohto týždňa sa uskutoční koľajové prepojenie s novovybudovaným koľajiskom v stanici Michalovce. Zároveň pokračujú práce na úpravách komunikácií jednotlivých priecestí, na zaťahovaní káblov zabezpečovacej a oznamovacej techniky do novej káblovej chráničkovej trasy, ako aj na nových nástupiskách zastávok, trakčnom vedení, trakčnej meniarni a prekládkach inžinierskych sietí pod správou VSD,“ informovala hovorkyňa Železníc Slovenskej republiky Petra Lániková.
V samotnej železničnej stanici v Michalovciach prebieha adaptácia výpravnej budovy, pracuje sa na podchode pre cestujúcich, nástupiskách a ich zastrešení.
„Súčasťou prác je výstavba železničného zvršku a spodku, montáž trakčného vedenia, osvetlenia stanice, systému ohrevu výhybiek, ako aj káblovodu a protidotykových ochrán na moste a lávke,“ spresnila.

Termín chcú dodržať
V úseku medzi stanicami Michalovce a Bánovce nad Ondavou podľa slov Lánikovej pokračujú práce na železničnom zvršku, úpravách trakčnej napájacej stanice, trakčnom vedení, mostných objektoch, priecestiach, zastávkach a ich osvetlení.
Práce sa týkajú aj stavebných úprav budov na stanici v Bánovciach nad Ondavou.
Hovorkyňa uistila, že „všetky práce sa realizujú s maximálnym personálnym a technickým nasadením tak, aby nedošlo k žiadnym omeškaniam na kľúčových stavebných objektoch, a aby bol termín uvedenia úseku do riadnej prevádzky dodržaný“.
Ten je naplánovaný do 30. júla tohto roka.
Z vlakov do autobusov
Elektrifikácia a modernizácia železničnej trate Bánovce nad Ondavou - Humenné v dĺžke 33,5 kilometra sa začala v máji 2023, hodnota zákazky bola vysúťažená na vyše 216 miliónov eur bez DPH.
Cestujúca verejnosť sa musela od septembra 2023 pripraviť na rozsiahle výluky.
Elektrifikácia po etapách odstavila vlakovú dopravu nielen na spomínanom úseku, ale aj na regionálnych tratiach Humenné - Stakčín a Humenné - Medzilaborce.

Tam sa vlaky vrátili opäť až 10. marca tohto roka po tom, čo ukončenie prác v úseku Strážske – Humenné v dĺžke deväť kilometrov umožnilo jej odovzdanie do predčasného užívania.
„Okrem elektrifikácie úseku sa vymenil železničný koľajový zvršok, spodok, zrekonštruovali sa priecestia a zabezpečovacie zariadenia. Na železničnej stanici v Humennom vymenili koľaje, výhybky, vynovili peróny,“ vymenoval rozsah prác Filip Hlubocký, generálny riaditeľ sekcie železničnej dopravy a dráh ministerstva dopravy, pri spúšťaní vlakov na humenskej železničnej stanici.
Problémy so spodnou vodou
Čiastkové termíny sa v úseku sa od vlaňajšej jesene posúvali niekoľkokrát. Stavba sa totiž nezaobišla bez komplikácií, ktoré spôsobila najmä vysoká hladina spodnej vody v železničných staniciach Strážske a Humenné.
„Problémy súviseli aj so zakladaním mostných objektov či nedostatočnou únosnosťou zemnej pláne. Tieto ťažkosti bolo potrebné operatívne vyriešiť, a to buď zmenou spôsobu zakladania, alebo využitím alternatívnych technológií,“ informovala vtedy hovorkyňa Lániková.
Aktuálne denne v pracovných dňoch z Humenného do Stakčína a do Medzilaboriec jazdí po 15 párov dieselových vlakov, do Prešova 12 párov.
Smerom na Košice cestujúci musia využívať náhradnú autobusovú dopravu, do elektrických vlakov prestúpia až v Bánovciach nad Ondavou.

Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy zo Zemplína nájdete na Korzári Zemplín.