Korzár logo Korzár Zemplín

Vzal zmenu za kolegu, vlakom vrazil do kamiónu. Predpisy píše krv, vraví šéf strojvodcov

Stačil by jeden gombík, ale chýba.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: SME - Jozef Jakubčo)

HUMENNÉ. Bol 3. november 2015. Vzal zmenu za dovolenkujúceho kolegu, sadol si do kabíny rušňovodiča, aby dopravil cestujúcich v rýchliku Bohemia z Humenného do Košíc.

Na železničnom priecestí medzi Petrovcami nad Laborcom a Michalovcami sa vlak zrazil so zaseknutým poľským kamiónom, ktorý prevážal kombajn. Zakliesneného rušňovodiča Pavla Virbu (51) z Bystrého museli z kabíny vyslobodzovať hasiči. Po prevoze do nemocnice na následky zranení zomrel.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Tragédia spred desiatich rokov pomohla zvýšiť bezpečnosť rušňovodičov na slovenských tratiach. Naše predpisy sú písané krvou, hovorí prezident Federácie strojvodcov Slovenskej republiky Dušan Kaša.

SkryťVypnúť reklamu
Súvisiaci článok Pri zrážke vlaku s kamiónom utrpel rušňovodič zranenia, ktorým podľahol Čítajte 

Železničná spoločnosť Slovensko vtedy potvrdila, že rušňovodič, otec dvoch synov, ktorý na železnici odpracoval 32 rokov, z toho 28 ako rušňovodič, vinníkom nehody nebol a urobil všetko pre to, aby zabrzdil súpravu s približne 50 cestujúcimi.

Vzdialenosť od prekážky na priecestí však bola kriticky malá, k tragickým následkom prispela veľmi nízka viditeľnosť, hmla a tma. Informácia o prekážke na trati, ktorú podal na linku 112 svedok, sa k rušňovodičovi nedostala pre chýbajúce priame spojenie na tomto úseku.

Na kolegu spomínajú železničiari z Humenného a širokého okolia už desať rokov na memoriáli konanom na jeho počesť. Schádzajú sa na futbalovom ihrisku v Lackovciach pri Humennom, aby súťažili vo varení gulášu, vo futbale a mariáši.

„Bol kamarát, vynikajúci človek, ostal nám v srdci,“ hovorí Gabriel Džugan, predseda Základnej organizácie Federácie strojvodcov Slovenskej republiky v Humennom, hlavný organizátor podujatia.

SkryťVypnúť reklamu

Majú telefón, tablet

Železničiari zdôrazňujú, že kolegova smrť nebola zbytočná a za desať rokov sa bezpečnosť rušňovodičov posunula na vyššiu úroveň najmä v oblasti komunikácie pri hroziacom nebezpečenstve.

„Každý má služobný telefón, vieme sa dovolať kdekoľvek na Slovensku. Len málokde nie je signál. Máme zariadenia, tablety, vieme sa spojiť. Je to obrovský pokrok,“ hovorí Džugan, rušňovodič v Cargu.

„Okrem možnosti spojenia sa s rušňovodičom pomocou rádiového spojenia je povinnosťou každého dopravcu zadať do komplexného fixného informačného systému Železníc Slovenskej republiky priamy telefonický kontakt na rušňovodiča,“ hovorí Petra Lániková, hovorkyňa Železníc Slovenskej republiky.

Súvisiaci článok Železničiari pomohli rodine kolegu finančnou zbierkou Čítajte 

„Na všetkých tratiach, ktoré sú vybavené systémom GSMR (bezdrôtovou komunikačnou sieťou), je možné zastaviť všetku vlakovú prevádzku v prípade, že sa na trati nachádza ohlásená prekážka, ktorá by mohla ohroziť bezpečnosť. Prostredníctvom zariadenia je možné dať signál rušňovodičovi na zastavenie vlaku. Podobnú formu ochrany dokáže zabezpečiť aj systém ETCS (European Train Control System), ktorý sa postupne aplikuje na všetkých tratiach, ktoré aktuálne na hlavných koridoroch prechádzajú modernizáciou,“ spresňuje.

SkryťVypnúť reklamu

Na elektrifikovaných tratiach funguje elektrodispečer, ktorý v prípade akéhokoľvek hroziaceho nebezpečenstva vypne prúd v strojovom vedení a rušňovodič vie, že vlak musí zastaviť.

„Akoby vám došiel benzín v aute, jednoducho zastavíte,“ hovorí Džugan.

Rezervy sú však stále veľké. Železnice spravujú 3 629 kilometrov tratí, z toho systém GSMR je aplikovaný na 750 kilometroch, čo je necelých 21 percent. ETCS je na 216 kilometrov tratí, rozrobených je ďalších 118 kilometrov.

Súvisiaci článok Generálny stop by na koľajniciach zrejme zachraňoval životy Čítajte 

Rozhodujú sekundy

„Keby to bolo dnes, tragédia by sa nestala. Systém spojenia medzi výpravcom a rušňovodičom je nastavený,“ hovorí Dušan Kaša, prezident Federácie strojvodcov Slovenskej republiky.

Dodáva však, že u nás chýba zásadná vec: systém, ktorý umožňuje výpravcovi jedným tlačidlom zastaviť všetky vlaky v okruhu aspoň dvadsať kilometrov, takzvaný generálny stop. Bol by veľkým prínosom.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným Korzar.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každé 4 týždne.
Pošlite SMS s textom CBDFV na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.

Železnice Slovenskej republiky

Ilustračné foto

Sieť by mala spojiť najdôležitejšie európske mestá.


TASR 4
ZSSK Zelené pleso

Výlet k Zelenému plesu je tutovka. Dobrý tip, ktorý môžete absolvovať v zime či v lete a bude patriť k nezabudnuteľným.


Najčítanejšie na Zemplín Korzár

Komerčné články

  1. Jeden stavbár, druhý mikrobiológ. Bratia zvalcovali trh
  2. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v neznámom Bahrajne?
  3. Rozhovor: Slováci mohli žiť v Pacifiku. Štefánik im kúpil ostrov
  4. Špeciálna krížovkárska príloha v denníkoch SME a Korzár
  5. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom
  6. Viacgeneračné rodiny: Slovenský recept na hádky?
  7. Kaufland má 25 rokov a otvára 25. K Park: To bude oslava!
  8. Osem destinácií, kam na last minute dovolenku v septembri
  1. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v neznámom Bahrajne?
  2. Jeden stavbár, druhý mikrobiológ. Bratia zvalcovali trh
  3. Rozhovor: Slováci mohli žiť v Pacifiku. Štefánik im kúpil ostrov
  4. eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van: Šetrite náklady s elektromobilom
  5. Špeciálna krížovkárska príloha v denníkoch SME a Korzár
  6. Viacgeneračné rodiny: Slovenský recept na hádky?
  7. Slovenskí učitelia vyvinuli aplikáciu, ktorá šetrí hodiny práce
  8. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom
  1. Rozhovor: Slováci mohli žiť v Pacifiku. Štefánik im kúpil ostrov 16 046
  2. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom 7 291
  3. Slovenskí učitelia vyvinuli aplikáciu, ktorá šetrí hodiny práce 5 988
  4. Osem destinácií, kam na last minute dovolenku v septembri 4 171
  5. Viacgeneračné rodiny: Slovenský recept na hádky? 3 924
  6. Kaufland má 25 rokov a otvára 25. K Park: To bude oslava! 2 259
  7. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život? 1 527
  8. Špeciálna krížovkárska príloha v denníkoch SME a Korzár 1 152
  1. Vladimír Bojničan: Prečo cirkev počas SNP kolaborovala s Tisom a podporovala fašizmus – a prečo je dodnes vážnym rizikom pre našu slobodu a demokraciu
  2. Stop alibizmu: Aj minister školstva Tomáš Drucker požehnal šikane ukrajinských žiakov
  3. Braňo Ondruš: Svedectvá izraelských vojakov ako cielene vyvražďujú Palestíncov
  4. Zora Horská: Plné vrecká slovenských dôchodcov
  5. Štefan Šturdzík: Adamovské jazerá. Rybársky raj a skvelá zastávka pri cyklotrase.
  6. Danica Chames: O plnotučných obrazoch a ich štíhlej autorke
  7. Zuzana Kučminová: Modriny na duši - Keď sa minie ružová
  8. Irena Šimuneková: Rozhľadňa Šturmanka
  1. Michal Porubän: Otvorený list vedeniu Slovenskej akadémie vied 25 094
  2. Radoslav Záhumenský: Skrytý hrad na Slovensku, ktorý väčšina ľudí nikdy nenavštívi 19 267
  3. Ivan Mlynár: Zábava Roberta Fica s riskovaním našich životov neberie konca. 12 405
  4. Ivan Mlynár: Matúš Šutaj Eštok. 8 649
  5. Ján Valchár: Zaujímavé fakty okolo ruskej ropy. 8 022
  6. Ján Bilohuščin: "Svetu vládnu starí kreténi" 6 612
  7. Ján Valchár: Zaujímavé info o ruskom rafinačnom sektore 5 241
  8. Marcel Rebro: Rusko: veľmoc latrín a tankodrómov 5 183
  1. Marian Nanias: Jachtavý brat Lacko.
  2. Radko Mačuha: "Maskovacie prvky" auta šéfa SIS
  3. Věra Tepličková: Pali a jeho Bumblebee II. - jedno z možných objasnení
  4. Věra Tepličková: Pali a jeho Bumblebee
  5. Jiří Ščobák: Ako prísť o peniaze ľahko a rýchlo
  6. Radko Mačuha: Ďalšia Britská stopa vedie do SNP.
  7. Věra Tepličková: O sviniach, potkanoch a sokoloch
  8. Post Bellum SK: Známi aj menej známi hrdinovia SNP
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu