HUMENNÉ. Museli sa podvŕtať popod železničnú trať a výpadovku, aj dostať sa ponad prekrytý potok, ktorý preteká stredom námestia. Najdlhšia výmena horúcovodu v celom bývalom Československu je pre zhotoviteľa výzvou.
Rekonštrukcia a modernizácia starých vyše polstoročných rozvodov tepla v Humennom sa začala vlani na jar.
„Výmena vyše jedenástich kilometrov potrubia za nové v jednom 'balíku' znamená najväčšiu investičnú takúto akciu nielen na Slovensku, ale aj v bývalom Československu,“ hovorí Marián Škuba, hovorca mesta. Potrvá dva a pol roka.
Vlani zhotoviteľ firma GreMi Klima z Brna v prvej etape vymenil vyše štyri a pol kilometra potrubí a 80 percent hlavnej kostry teplovodnej vetvy.
Práce postupujú od železničného mosta na Sídlisku III na Laboreckej ulici až po výškovú budovu Chemkostavu. K hlavnej trase sa rátajú aj odbočky k veľkým výmenníkovým staniciam.
Prvé prišli na rad rekonštrukcie rozvodov tepla trasami 3 na Laboreckej ulici po budovu SPP a trasou 6, ktorá je odbočkou na Sídlisko II A. Tá sa končí na križovatke Hrnčiarska a obchodné stredisko.

Káble i potok
Aktuálne prebiehajú práce na šiestich etapách. Najzložitejšia je pri banke na začiatku južnej časti Námestia slobody. „Nachádza sa tu veľký uzol optických a napäťových káblov,“ vysvetľuje Škuba.
„Vedie tadiaľ vyťažená cestná komunikácia, ktorú zhotoviteľ 'nechal na pokoji'. Mohol ju na štyroch miestach rozbiť, ale pre bezpečnosť a plynulú premávku v meste ju nechal nedotknutú.“
Zhotoviteľ sa musel popasovať aj s premostením Kudlovského potoka, ktorý tečie stredom námestia a v minulosti ho prekryli. Preteká popod celé námestie a vlieva sa do Laborca.
„Musí sa vysporiadať s touto prekážkou, ktorá nie je bežná. Musí podzemný potok premostiť vertikálne i horizontálne a zároveň sa musí vyhnúť sieťam, ktoré sú v tomto úseku v hojnom počte,“ spresňuje Škuba. „Je to unikát a veľká výzva pre zhotoviteľa.“

Potrubie pôjde vrchom
Stavbyvedúci Milan Tobiasz z firmy GreMi Klima potvrdzuje, že výziev bolo v Humennom hneď niekoľko.
Vlani sa museli podvŕtať popod železničnú trať. „Potrubie sme museli vložiť do oceľových chráničiek a všetko zabetónovať, aby sa nepoškodilo a ujmu neutrpela ani železničná trať,“ zaspomínal si na uplynulý rok.
Premostiť prekrytý potok je ďalšou výzvou. Priznáva, že s rôznymi komplikáciami sa pri práci stretávajú neraz, zdolať takúto prekážku však nie je úplne bežné. Musia totiž ísť vrchom. „Nie je to však taká situácia, že by sme si nevedeli dať rady,“ hovorí.

Stará trasa potrubí vedie popod križovatku pred bankou.
„Aby sme tam nemuseli kopať a uzatvárať cestu, projektant navrhol riešenie, ktoré je komplikovanejšie. Za normálnych okolností by sme urobili výkop, odstránili staré potrubie a nahradili ho novým. Tu bude potrubie nadzemné, nebude ho vidieť, zasypeme ho a zakryje ho záhradný záhon s kvetmi,“ vysvetľuje Tobiasz.
Na cestnej komunikácii pred bankou by podľa plánov samosprávy mal byť vybudovaný kruhový objazd. Je zaradený medzi priority. Počas prác na objazde by sa malo staré potrubie vymontovať.
Na desaťročia bez porúch
Výmena teplovodných potrubí v budúcnosti obmedzí poruchy na rozvodoch, ktoré boli v ostatných rokoch časté. Ročne ich zaznamenali aj viac ako tri desiatky.
„Znížia sa náklady na výrobu tepla, keďže moderné potrubia budú prakticky bez strát,“ zdôrazňuje Škuba.
Podľa zhotoviteľa by to v konečnom dôsledku malo priniesť zníženie nadnormatívnych strát o vyše 40 percent. V súčasnosti sa pohybujú na úrovni jedenástich percent.
Tobiasz zdôrazňuje, že nové moderné potrubie má izoláciu zosilnenú o difúznu bariéru. „Staré potrubie bolo izolované vatou, teraz ju nahradila pena. Spolu s difúznou bariérou zlepšuje jeho izolačné vlastnosti. Výrobca udáva životnosť tridsať rokov.“

Humenčania majú pochopenie
Rozsiahla rekonštrukcia teplovodov prináša so sebou sporadické odstávky teplej vody. Pred tromi týždňami boli na desať dní bez nej obyvatelia vnútrobloku na uliciach Dobrianskeho a Sokolovskej.
„Uvedomujeme si, že to pre nich nebolo jednoduché, ale museli to strpieť,“ hovorí Škuba.
„Bolo to v poriadku, dalo sa to zvládnuť,“ reaguje Humenčan Peter Kudráč. „Je to dobrá investícia pre mesto i pre občanov.“

Výpadky teplej vody „rozchodil“ aj Michal Soliga . Investíciu pokladá za výhodnú „Stále dačo bolo rozkopané, stále sa čosi plátalo. Teraz to hádam bude bezproblémové,“ dúfa.
„Všetko sa dá vydržať, keď vieme, že nás čaká lepšie. Pozerám sa na to s pochopením. Verím, že to urobia tak, aby boli spokojní všetci,“ pridáva sa Mária Vružeková.

Súčasťou rekonštrukčných prác sú aj dopravné obmedzenia. Vodiči sa musia pripraviť na to, že približne do dvoch týždňov bude pod nadjazdom odstavený jeden jazdný pruh pri budove Central point.
„Bude sa pracovať s bagrom a z bezpečnostných dôvodov bude treba zúžiť cestu do jedného pruhu. Potrvá to len krátko, počítame s jedným až dvoma dňami,“ spresňuje Škuba.

Peniaze z cudzích zdrojov
Jednou z posledných etáp bude výmena potrubí na Sládkovičovej ulici začiatkom budúceho roku. Investičná akcia by mala byť ukončená v druhej polovici budúceho roka.
Podľa slov Tobiasza práce prebiehajú podľa harmonogramu, nepriazeň počasia v podobe dažďa a búrok bráni pri zváraní.
Práce finančne kryje Modernizačný fond. Celý projekt bol vysúťažený v hodnote vyše 5,33 milióna eur bez DPH.
Humenská energetická spoločnosť, distribútor tepla a teplej vody do domácností a firiem v meste, sa na akcii podieľa 15-percentným spolufinancovaním, čo je necelých 900-tisíc eur. Vykrýva ich úverovými zdrojmi.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy zo Zemplína nájdete na Korzári Zemplín.