ČIERNA NAD TISOU. Praha z roku 1945. Vojaci sedia na tanku. Pri ňom stoja ľudia, ktorí vojsko vítajú. Na pravej strane maľby je Pražský hrad, na ľavej Červené námestie v Moskve.
Sovietski vojaci sú na veľkoplošnej maľbe na stene vestibulu železničnej stanice v Čiernej nad Tisou zobrazení ako osloboditelia. Obraz desaťročia víta cestujúcich. Nezmenil sa, rovnako ako ani stanica na Železničnej ulici.
Jej názov je príznačný. Obec a neskôr aj mesto boli budované v súlade s potrebami vtedajšieho Československa a Sovietskeho zväzu na zabezpečenie železničnej výmeny tovarov spojenej s ich prekládkou.
Dôvodom bol rozdielny rozchod koľají používaný na východe a v strednej aj západnej Európe. Čiernu nad Tisou aj preto nazvali suchozemským prístavom na československo-sovietskej hranici.

Interiér stanice pripomína časy bývalého režimu. To by sa však malo zmeniť, dočká sa potrebnej rekonštrukcie. Železnice Slovenskej republiky avizovali jej radikálnu premenu zvonku aj zvnútra už dávnejšie.
Výpravná budova bola zaradená v ich investičnom pláne na roky 2021 – 2023. Jej opravu podmieňovali v roku 2022 získaním potrebných peňazí. Vtedy už mali vypracovanú projektovú dokumentáciu.
Dnes ohlasujú, že sa veci pohli a pripravujú verejné obstarávanie. V rukách už majú aj stavebné povolenie, získali ho vlani koncom decembra.
„Doba výstavby sa predpokladá na 8 mesiacov od odovzdania staveniska. Odovzdanie bude závisieť od dĺžky procesu verejného obstarávania,“ vraví hovorkyňa železníc Petra Lániková.

Cena poskočila
Z projektovej dokumentácie, ktorú mal Korzár k dispozícii v roku 2022 vyplýva, že kompletná obnova by mala pozostávať zo zateplenia a opravy fasády, strechy, výmeny okien a dverí, nových vnútorných omietok, podláh a hygienických zariadení.
Vynovená má byť elektroinštalácia, inštalovaná vzduchotechnika, zastabilizovaná statika, vymenené vnútorné rozvody, vrátane vykurovacích telies. Rekonštrukcia zastreší aj stavebné úpravy krytého perónu, spevnených plôch, protipožiarnu bezpečnosť stavby, kamerový a poplašný systém.
Cena za rekonštrukčné práce oproti roku 2022 poskočila. Železnice vtedy komunikovali náklady vo výške asi 4,2 milióna eur. Dnes Lániková hovorí o sume približne šiestich miliónov.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy zo Zemplína nájdete na Korzári Zemplín.