Korzár logo Korzár Zemplín

Hraničné priechody s Ukrajinou čakajú zmeny. Semafor na schengenskej hranici bude unikát

Cez Ubľu budú jazdiť ťažšie autá.

Cez hraničný priechod Vyšné Nemecké – Užhorod by po novom mali prejsť aj peší a cyklisti. Cez hraničný priechod Vyšné Nemecké – Užhorod by po novom mali prejsť aj peší a cyklisti. (Zdroj: Korzár/Jana Otriová)

UBĽA, VYŠNÉ NEMECKÉ, VEĽKÉ SLEMENCE, MALI SELMENCI. Slovensko-ukrajinské cestné hraničné priechody čakajú zmeny.

Cez Ubľu by mohli prechádzať autá až do päť ton namiesto doterajších tri a pol, cez Vyšné Nemecké by sa dostali peší aj cyklisti.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Návrh úpravy medzivládnej dohody je aktuálne v medzirezortnom pripomienkovom konaní. Zmeny sa po podpise protokolu majú zrealizovať do konca tohto roka.

Exporadca premiéra pre cezhraničnú spoluprácu a Ukrajinu, ambasádor Zakarpatska na Slovensku Košičan Eduard Buraš hovorí, že ide len o kozmetické zmeny a Slovensko si ich zavedením len „odfajkne“ ochotu vyhovieť ukrajinskej strane.

SkryťVypnúť reklamu

Upozorňuje na dôsledky a riziká a zdôrazňuje, že priechody treba riešiť komplexne s ohľadom na povojnovú obnovu Ukrajiny. „Nezodpovedajú reálnym potrebám,“ vraví.

Úzka cesta, zničené krajnice

Doposiaľ mohli autá nad 3,5 tony využívať len hraničný priechod Vyšné Nemecké – Užhorod. Po novom by sa mal na hraničnom priechode Ubľa – Malyj Bereznyj zvýšiť hmotnostný limit na prejazd automobilov z doterajších 3,5 tony na päť.

„Aktuálne je hraničný priechod po rekonštrukcii a spĺňa podmienky na prejazd takýchto automobilov a jazdných súprav,“ uvádzajú predkladatelia, ministerstvá financií a zahraničných vecí v materiáli s tým, že to „môže mať potenciálne pozitívny marginálny vplyv na podnikateľské prostredie, čo však nie je možné vyčísliť“.

Buraš upozorňuje na riziká. „Cesta medzi Sninou a Stakčínom je vo veľmi zlom stave. Niektoré okrajové plochy ciest sú reálne zničené a keď tu začnú prúdiť autá do päť ton, ešte viac ich poškodia,“ hovorí.

SkryťVypnúť reklamu
Súvisiaci článok Poradca premiéra: Ukrajina chce voziť obilie cez našu hranicu, nie je na to stavaná Čítajte 

Spomínaný úsek cesty je úzky, v minulosti na ňom museli odstraňovať zosuvy pôdy. Preložka cesty I/74 Snina – Kolonica, ktorá má odkloniť súčasnú štátnu cestu mimo aktívnych zosuvných území a tým zvýšiť bezpečnosť dopravy v tejto oblasti, je v štádiu prípravy bez konkrétneho termínu realizácie.

Stavba má vydané právoplatné územné rozhodnutie, spracovanú dokumentáciu na stavebné povolenie a aktuálne prebieha majetkovo-právne vysporiadanie pozemkov.

Málo parkovacích miest, žiadne odstavné plochy

„Otázka je, či to bude jedno auto, dve alebo rady áut,“ upozorňuje Buraš na to, že pred hraničným priechodom v Ubli chýbajú odstavné, záchytné či bezpečnostné plochy a dostatok parkovacích miest. K dispozícii ich je len niekoľko na jednom parkovisku po ľavej strane.

SkryťVypnúť reklamu

Odstaveniu áut po pravej strane bránia kamene. Vodiči preto musia zaparkovať autá na krajnici na ceste aj niekoľko desiatok metrov od priechodu.

„Neviem si predstaviť, ako by sa tu mohlo auto s prívesom otočiť, jednoducho na to nemá priestor. Nedajbože, aby tu šofér dostal defekt. Cesta je úzka, chodník sa v zimnom období pri odhŕňaní snehu vôbec nedá použiť,“ zdôrazňuje.

„Nie sú tu žiadne sociálne a hygienické zariadenia, cestujúci nezriedka aj po niekoľkohodinovom čakaní nemajú možnosť občerstviť sa, k dispozícii tu nie je pre nich nič. Skrátka, priechod nie je na zvýšený nápor pripravený ani z technického, ani z bezpečnostného, ani zo sociálneho hľadiska,“ dodáva.

Súvisiaci článok Diaľnica na Zemplín je viac o sľuboch a premárnených príležitostiach, hovorí exporadca premiéra Čítajte 

Starosta Fejsák: Vynášame odpad a svietime

Starosta Uble Jozef Fejsák (KDH) z pripravovanej zmeny nadšený nie je. „Už teraz je tu veľký pohyb áut. Chodia aj dodávky s dvomi autami na prívesnom vozíku. Koľko vážia dokopy?“ hovorí.

Keďže na priechode parkovacie plochy nepostačujú, ľudia parkujú na rôznych miestach v obci, pred obecným úradom či pri kultúrnom dome. Za úspech pokladá, že sa samospráve podarilo odstrániť vrakovisko áut.

Problém so zvýšenou hlučnosťou môžu mať okrem Ubľanov aj obyvatelia ďalších „tranzitných“ obcí.

Starosta upozorňuje, že most pred obcou smerom od Sniny je v havarijnom stave.„Už tri roky na dopravné obmedzenia upozorňuje dopravné značenie. Nič sa neurobilo.“

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným Korzar.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každé 4 týždne.
Pošlite SMS s textom CBGBG na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.

Doprava

Najčítanejšie na Zemplín Korzár

Komerčné články

  1. Projekt, ktorý mení životy tisícke slovenských pacientov
  2. Od Araratu po Karibik. Tieto zájazdy prebudia chuť objavovať
  3. Úspech firemnej elektromobility: eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van
  4. Odchod detí je veľký zlom, sloboda je často len ilúzia
  5. Andrej Viceník, VÚB: Samosprávy potrebujú partnera, nielen banku
  6. Keď sa z brigády stane kariéra
  7. Pacienti s akútnou myeloidnou leukémiou čakajú na moderné lieky
  8. Jesenný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  1. Projekt, ktorý mení životy tisícke slovenských pacientov
  2. Od Araratu po Karibik. Tieto zájazdy prebudia chuť objavovať
  3. Cédečka sa predávali ako teplé rožky. Prežili, lebo predvídajú.
  4. Po oslavách storočnice sa košický maratón pozerá do budúcnosti
  5. TIPOS pokračuje v spolupráci s Bratislavou
  6. IMPERIAL Gold… viac ako zlato...
  7. Odchod detí je veľký zlom, sloboda je často len ilúzia
  8. Úspech firemnej elektromobility: eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van
  1. Odchod detí je veľký zlom, sloboda je často len ilúzia 10 591
  2. Projekt, ktorý mení životy tisícke slovenských pacientov 9 389
  3. Keď sa z brigády stane kariéra 5 692
  4. Pacienti s akútnou myeloidnou leukémiou čakajú na moderné lieky 2 614
  5. Firma z Nitry robí miliónové projekty pre Teslu či TikTok 2 197
  6. Od Araratu po Karibik. Tieto zájazdy prebudia chuť objavovať 2 108
  7. Na trhu kúpite datle aj ťavu. Maroko má vlastný púštny Hollywood 1 984
  8. Cédečka sa predávali ako teplé rožky. Prežili, lebo predvídajú. 1 510
  1. Medard Slovík: 23 rokov a 300 dní plných priateľstiev: Môj život v srdci knižnice
  2. Roman Kebísek: Vincent van Gogh kreslil steblami trstiny, ktoré sám zbieral a orezával
  3. Eva Gallova: Odvtedy, ako objavili penicilín a viagru ľudia nemajú problém
  4. Júlia Piraňa Mikolášiková: Kauza exšéfa policajných odposluchov: Sudca a kľúčový svedok sú priatelia. Najvyšší súd SR ho nevylúčil
  5. Ladislav Kucharik: Vymyslené stormy v záhradách pri vodopáde si v Singapúre postavili
  6. Andrea Podešvová: Prezident Pellegrini v Lombardii: pohľad Slovenky zo zahraničia
  7. Pavol Burda: Niet prečo sa ospravedlňovať
  8. Anton Kovalčík: Kresťania v strednej Európe v boji proti fašizmu. Prvá časť - Nemecko a Rakúsko.
  1. Peter Franek: Zlá správa pre Uhríka s Mazurekom. 18 362
  2. Rado Surovka: Kto zožral Ficovu návnadu ? 14 377
  3. Ivan Čáni: Súdruh Fico, ďakujem! Vďaka vám nezomriem sprostý ani naivný. 14 020
  4. Radko Mačuha: Muž, ktorý nehajloval. 13 728
  5. Jan Dermek: 26.9. - Sviatok svätého Farizeja 12 624
  6. Ján Valchár: Fantastické správy z Ukrajiny (a Ruska, hahaha!) 11 383
  7. Monika Albertiová: Konsolidácia? Ľudia nemajú čo žrať, a Kuffa? Ide sa na gardistov hrať! 9 725
  8. Ján Valchár: Niečo k situácii v Slavjansku a ruským ponorkám 4 845
  1. Roman Kebísek: Vincent van Gogh kreslil steblami trstiny, ktoré sám zbieral a orezával
  2. Věra Tepličková: Keď vo filme hasiči, skĺznu dole po tyči,
  3. Marian Nanias: "Tí zlí Bruselskí úradníci....."
  4. Dušan Koniar: Za čem númera? vsjo jásno
  5. Roman Kebísek: Povstalec Šulek pred popravou r. 1848 poslal pozdrav sestre – starej mame Štefánika
  6. Dušan Koniar: Kam by chcel, tam ho nepozvú. Kam áno, tam nejde
  7. Věra Tepličková: Tam, kde ide o korytá, budúcnosť je neurčitá
  8. Dušan Koniar: Predčasniatka, kávičkári ako ja (Kávička na malíčka 2025)
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu