UBĽA, VYŠNÉ NEMECKÉ, VEĽKÉ SLEMENCE, MALI SELMENCI. Slovensko-ukrajinské cestné hraničné priechody čakajú zmeny.
Cez Ubľu by mohli prechádzať autá až do päť ton namiesto doterajších tri a pol, cez Vyšné Nemecké by sa dostali peší aj cyklisti.
Návrh úpravy medzivládnej dohody je aktuálne v medzirezortnom pripomienkovom konaní. Zmeny sa po podpise protokolu majú zrealizovať do konca tohto roka.
Exporadca premiéra pre cezhraničnú spoluprácu a Ukrajinu, ambasádor Zakarpatska na Slovensku Košičan Eduard Buraš hovorí, že ide len o kozmetické zmeny a Slovensko si ich zavedením len „odfajkne“ ochotu vyhovieť ukrajinskej strane.
Upozorňuje na dôsledky a riziká a zdôrazňuje, že priechody treba riešiť komplexne s ohľadom na povojnovú obnovu Ukrajiny. „Nezodpovedajú reálnym potrebám,“ vraví.
Úzka cesta, zničené krajnice
Doposiaľ mohli autá nad 3,5 tony využívať len hraničný priechod Vyšné Nemecké – Užhorod. Po novom by sa mal na hraničnom priechode Ubľa – Malyj Bereznyj zvýšiť hmotnostný limit na prejazd automobilov z doterajších 3,5 tony na päť.
„Aktuálne je hraničný priechod po rekonštrukcii a spĺňa podmienky na prejazd takýchto automobilov a jazdných súprav,“ uvádzajú predkladatelia, ministerstvá financií a zahraničných vecí v materiáli s tým, že to „môže mať potenciálne pozitívny marginálny vplyv na podnikateľské prostredie, čo však nie je možné vyčísliť“.
Buraš upozorňuje na riziká. „Cesta medzi Sninou a Stakčínom je vo veľmi zlom stave. Niektoré okrajové plochy ciest sú reálne zničené a keď tu začnú prúdiť autá do päť ton, ešte viac ich poškodia,“ hovorí.

Spomínaný úsek cesty je úzky, v minulosti na ňom museli odstraňovať zosuvy pôdy. Preložka cesty I/74 Snina – Kolonica, ktorá má odkloniť súčasnú štátnu cestu mimo aktívnych zosuvných území a tým zvýšiť bezpečnosť dopravy v tejto oblasti, je v štádiu prípravy bez konkrétneho termínu realizácie.
Stavba má vydané právoplatné územné rozhodnutie, spracovanú dokumentáciu na stavebné povolenie a aktuálne prebieha majetkovo-právne vysporiadanie pozemkov.
Málo parkovacích miest, žiadne odstavné plochy
„Otázka je, či to bude jedno auto, dve alebo rady áut,“ upozorňuje Buraš na to, že pred hraničným priechodom v Ubli chýbajú odstavné, záchytné či bezpečnostné plochy a dostatok parkovacích miest. K dispozícii ich je len niekoľko na jednom parkovisku po ľavej strane.
Odstaveniu áut po pravej strane bránia kamene. Vodiči preto musia zaparkovať autá na krajnici na ceste aj niekoľko desiatok metrov od priechodu.
„Neviem si predstaviť, ako by sa tu mohlo auto s prívesom otočiť, jednoducho na to nemá priestor. Nedajbože, aby tu šofér dostal defekt. Cesta je úzka, chodník sa v zimnom období pri odhŕňaní snehu vôbec nedá použiť,“ zdôrazňuje.
„Nie sú tu žiadne sociálne a hygienické zariadenia, cestujúci nezriedka aj po niekoľkohodinovom čakaní nemajú možnosť občerstviť sa, k dispozícii tu nie je pre nich nič. Skrátka, priechod nie je na zvýšený nápor pripravený ani z technického, ani z bezpečnostného, ani zo sociálneho hľadiska,“ dodáva.

Starosta Fejsák: Vynášame odpad a svietime
Starosta Uble Jozef Fejsák (KDH) z pripravovanej zmeny nadšený nie je. „Už teraz je tu veľký pohyb áut. Chodia aj dodávky s dvomi autami na prívesnom vozíku. Koľko vážia dokopy?“ hovorí.
Keďže na priechode parkovacie plochy nepostačujú, ľudia parkujú na rôznych miestach v obci, pred obecným úradom či pri kultúrnom dome. Za úspech pokladá, že sa samospráve podarilo odstrániť vrakovisko áut.
Problém so zvýšenou hlučnosťou môžu mať okrem Ubľanov aj obyvatelia ďalších „tranzitných“ obcí.
Starosta upozorňuje, že most pred obcou smerom od Sniny je v havarijnom stave.„Už tri roky na dopravné obmedzenia upozorňuje dopravné značenie. Nič sa neurobilo.“
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy zo Zemplína nájdete na Korzári Zemplín.