í predávať, ale naopak, kupovať.
MEDZILABORCE. K týmto záverom prišiel známy odborník Michal Bycko, ktorý je kurátorom Múzea moderného umenia Andyho Warhola v Medzilaborciach. Vychádza z vlastného prieskumu a ankety medzi galeristami a odborníkmi na oblasť umenia.
Pozor na to, čo kupujete
Podľa jeho slov je potrebné si ešte pred kúpou diela vychyteného autora uvedomiť, akú kvalitu v čase krízy trh s umením ponúka. "V každom prípade je citeľný kvalitatívny deficit. Je málo majstrovských diel ktoréhokoľvek umelca. Skôr sa ponúkajú štandardné diela rôznej umeleckej hodnoty aj kondície," vysvetľuje Bycko.
V tomto smere sa kríza dotkla diania a charakteru ponúk aj na aukciách prestížnych aukčných domov: "Christie´s napríklad ponúka diela Picassa, Warhola a iných svetových osobností za relatívne nízku cenu. Málokto si pritom všimne popis diela, ktoré sa nachádza tak trochu 'v tieni'. Zistil by, že v prevažnej časti sú diela poškodené, slabej kondície či necertifikované. Je to bežné aj u iných významných korporácií. Neponúkajú kvalitné kusy, ale skôr tie slabšie."
Kríza verzus aukčné domy
Bycko zistil, že aukčné domy na krízu reagujú aj inak: "Je samozrejmé, že keď kvôli kríze ten-ktorý predá oproti roku 2007 o tretinu menej, kompenzuje túto stratu ponukou väčšieho množstva diel." Pri svojom prieskume zistil aj to, že všetkým aukčným domom sa percento klientov znížilo: "Aukčné siene sú viac zaplnené zvedavcami ako klientmi."
Priznáva aj to, že v snahe udržať si meno obchodníci stavajú na predaji diel svetových osobnosti: "Ponúkajú od svetových umelcov čokoľvek, aby si v konečnom dôsledku mohli reklamne vykázať, že predali Picassa, Warhola a podobne." Bycko v snahe získať objektívny obraz o súčasnom trhu s umením oslovil päť odborníkov: "Záver je jednoznačný. Do umenia sa oplatí investovať. Vždy."
NÁZORY
Odborníci: Kríza sa umenia nedotýka
Dr. Jiří Švestka má názor, že dnes nie je rozumné predávať, ale kupovať. Súčasnému stavu obchodu s umením dáva tak ešte pol roka. Tvrdí, že následne do roka ceny pôjdu hore.
Slovenský galerista Andrej Smolák si myslí, že mať originál daného autora je istým spôsobom prepych: "Ale nie je to fakt iba v súčasnosti. Tak to bolo vždy a bude. Nemyslím si, že umenie zastihne hospodárska kríza. Kto chce mať umelecké dielo a má na to, bude kupovať ďalej. Kto nemá, bude odkázaný na papierovú reprodukciu, ktorá mu žiadnu umeleckú ani trhovú hodnotu nevytvorí." Podľa Smoláka je to, že sa na trhu neobjavujú skutočné majstrovské diela, vecou taktiky: "Kto by predával majstrovské dielo v čase krízy? Proste vyčká si na správny čas obchodu a ten vždy raz príde."
Konateľ korporácie Warhols Partner Gallery Mgr. Martin Cubjak tvrdí, že pre udržanie mena niektoré aukčné siene zámerne pôjdu aj do deficitu: "Len aby predali hoc aj slabšie dielo svetového majstra. Akonáhle sa stav krízy stabilizuje, alebo bude na odchode, s prekvapením zistíme, aké ceny a diela sa na trhu objavia."
Dr. Viktor Jasaň, kurátor významnej Gallery Zoya tiež tvrdí, že kríza sa umenia nedotýka: "Pokiaľ ide o krízu ako takú, tá ešte iba príde. Ale treba dodať, že len čo bude na ústupe, krivka cien umeleckých diel bude rýchlo stúpať." Znížený záujem o tzv. staré umenie považuje za normálne: "Najviac finančne úspešných ľudí máme v strednej a mladšej generácii. Tú skôr oslovuje aktuálne umenie ako Warhol, pretože súvisí s ich mentalitou, vekom a pod. Ale som presvedčený, že nasledujúce generácie znovu prejavia záujem aj o staré umenie."
Výtvarný teoretik a medzinárodný kurátor Miro Procházka tvrdí, že umelecké diela starých majstrov, ale aj moderných sa nekupujú iba v očakávaní, že dielo za pár rokov získa rapídne na cene: "Ale aj s vedomím, že na cene nestratí ani za 2, 20, ba ani za 200 rokov."
Ani podľa zberateľa a galeristu Mira Mihala sa kríza umenia nedotýka: "Skutočné umenie významných osobností je nadčasové a nadčasová je aj jeho hodnota. Je to overené, len treba vedieť, čo kúpiť. A tiež nepredávať to, čo sa rokmi zveľaďuje. Nielen cenovo, ale aj umelecko-historicky."
Michal BYCKO, kurátor MMUAW
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy zo Zemplína nájdete na Korzári Zemplín.