Korzár logo Korzár Zemplín

Diela sa neoplatí predávať

Trh s umením ani v čase hospodárskej krízy nepadá a neklesajú ani ceny diel. Jediné, čo cítiť, je kvalitatívny deficit. Dnes je preto problém kúpiť si majstrovské diela svetových umelcov. Je to logické. Ich majitelia totiž vedia, že dnes sa umenie neoplat

Momentálne sa do umenia oplatí investovať.Momentálne sa do umenia oplatí investovať. (Zdroj: SITA)

í predávať, ale naopak, kupovať.

MEDZILABORCE. K týmto záverom prišiel známy odborník Michal Bycko, ktorý je kurátorom Múzea moderného umenia Andyho Warhola v Medzilaborciach. Vychádza z vlastného prieskumu a ankety medzi galeristami a odborníkmi na oblasť umenia.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Pozor na to, čo kupujete

Podľa jeho slov je potrebné si ešte pred kúpou diela vychyteného autora uvedomiť, akú kvalitu v čase krízy trh s umením ponúka. "V každom prípade je citeľný kvalitatívny deficit. Je málo majstrovských diel ktoréhokoľvek umelca. Skôr sa ponúkajú štandardné diela rôznej umeleckej hodnoty aj kondície," vysvetľuje Bycko.

V tomto smere sa kríza dotkla diania a charakteru ponúk aj na aukciách prestížnych aukčných domov: "Christie´s napríklad ponúka diela Picassa, Warhola a iných svetových osobností za relatívne nízku cenu. Málokto si pritom všimne popis diela, ktoré sa nachádza tak trochu 'v tieni'. Zistil by, že v prevažnej časti sú diela poškodené, slabej kondície či necertifikované. Je to bežné aj u iných významných korporácií. Neponúkajú kvalitné kusy, ale skôr tie slabšie."

SkryťVypnúť reklamu

Kríza verzus aukčné domy

Bycko zistil, že aukčné domy na krízu reagujú aj inak: "Je samozrejmé, že keď kvôli kríze ten-ktorý predá oproti roku 2007 o tretinu menej, kompenzuje túto stratu ponukou väčšieho množstva diel." Pri svojom prieskume zistil aj to, že všetkým aukčným domom sa percento klientov znížilo: "Aukčné siene sú viac zaplnené zvedavcami ako klientmi."

Priznáva aj to, že v snahe udržať si meno obchodníci stavajú na predaji diel svetových osobnosti: "Ponúkajú od svetových umelcov čokoľvek, aby si v konečnom dôsledku mohli reklamne vykázať, že predali Picassa, Warhola a podobne." Bycko v snahe získať objektívny obraz o súčasnom trhu s umením oslovil päť odborníkov: "Záver je jednoznačný. Do umenia sa oplatí investovať. Vždy."



Najčítanejšie na Zemplín Korzár

Komerčné články

  1. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  2. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  3. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  4. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  5. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  6. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  7. Kam smerujú peniaze bohatých?
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  7. Kam smerujú peniaze bohatých?
  8. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 7 894
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 7 423
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 6 148
  4. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 4 265
  5. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 3 551
  6. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 3 074
  7. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 2 924
  8. Kam smerujú peniaze bohatých? 2 629
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu