Korzár logo Korzár Zemplín

Kríza zasiahla naplno aj autodopravcov

Hospodárska kríza sa už naplno prejavuje aj v nákladnej automobilovej doprave. Viacerí autodopravcovia a špedičné spoločnosti z východného Slovenska

prišli za posledné dva mesiace o zákazky. Niektorí vodiči čerpajú nútené dovolenky. Autodopravcovia tvrdia, že mnohí nie sú schopní splácať lízing. Kamióny preto vracajú lízingovým spoločnostiam.

MICHALOVCE. Pokles a pozastavenie výroby vo viacerých závodoch na Slovensku a v zahraničí spôsobil problémy aj autodopravcom z východného Slovenska. Viacerým klesli zákazky až o tretinu. Niektorí svoje autá parkujú v garážach už druhý mesiac. Časť vodičov čerpá nútené dovolenky. Niektorí autodopravcovia nemajú kvôli nedostatku zákaziek z čoho splácať lízing na kamióny.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Autodopravcovia zažívajú ťažké časy

Podnikateľka Edita Behyňová z Borše okres Trebišov hovorí, že ich firmu postihla hospodárska kríza dvojnásobne. "Okrem dopravy máme aj firmu na výrobu reziva, ktoré vyvážame do Maďarska. Krízu pociťujme už dva mesiace. Maďari pozastavili objednávky, takže stojí výroba aj autodoprava. Dovolenky preto čerpá 20 zamestnancov," vysvetlila Behyňová.

Krízu v nákladnej autodoprave pociťuje aj Štefan Šmatko z okresu Vranov nad Topľou. Podniká v medzinárodnej doprave. "Je to teraz oveľa ťažšie získať zákazku. Hoci je nafta lacnejšia zisky sú nižšie. Firmy počas krízy platia menej," hovorí. "Hlavne na Slovensku je to slabšie. Vonku ešte zákazky ako tak sú," uviedla pracovníčka špedície spoločnosti Chemtrans, s. r .o.

SkryťVypnúť reklamu

Jozef Torba zo spoločnosti J+J Dopravné služby hvorí, že svoje urobila aj plynová kríza. "Dúfam, že fabriky čoskoro nabehnú do normálneho režimu a začnú robiť," vysvetlil. Trebišovčan zabezpečuje rozvoz potravinárskeho a priemyselného tovaru v rámci celého Slovenska.

Dopravcom ublížil aj plyn

Riaditeľ dopravy zo spoločnosti DMF, a. s. Marek Činčár vysvetlil, že počas krízy sa autodopravcovia viac bijú o zákazky a ceny za prepravu tovarov stlačili prudko dole. "Viacerí sú teraz doma a snažia sa získať zákazky aspoň na Slovensku. Zároveň stlačili ceny dole. Chodíme teraz za oveľa menšie ceny."

Problém podľa neho majú aj autodopravcovia v zahraničí. "Mnohí vodiči, ktorí tam odišli za prácou sa vrátili, pretože pre nich nemajú prácu," dodal Činčár. Problémy v autodoprave potvrdilo aj združenie ČESMAD Slovakia, ktoré združuje takmer 1 300 členov, podnikateľov v oblasti medzinárodnej a vnútroštátnej cestnej dopravy.

SkryťVypnúť reklamu

Generálny tajomník združenia Pavol Reich vysvetlil, že zákazky na vnútroštátnej nákladnej doprave poklesli o tretinu na celom území SR. "Jednoznačne to vyplýva z finančnej krízy v celej EU. Ublížil nám tiež výpadok zemného plynu a elektrickej energie počas posledných 10 dni. Najhoršie sú na tom dopravcovia, ktorí nemali dohody, respektíve zmluvy s výrobcom alebo špedičnou spoločnosťou a vykonávali svoje prepravy ad hock. Napriek tomu, že Slovensko je krajina s veľkým automobilovým a hutníckym priemyslom, dopravcovia prišli o minimálne 30-40 percent zákazok," upresnil Reich.

Vodiči vracajú kamióny

Reich dodáva, že problémy majú väčší aj menší dopravcovia. Mnohí nie sú schopní splácať lízing na kamióny. "Lízingové spoločnosti majú dnes na svojich dvoroch, resp. iných priestoroch kamióny, ktoré dopravné spoločnosti vrátili, nakoľko tým, že nemajú pre nich prácu, nedokážu ich splácať." Vysvetlil, že veľa dopravných spoločnosti si neuvedomuje, že ak pristúpia na niektoré ceny prepravy, ktoré sú im ponúkané, nemajú dostatok finančných prostriedkov na splácanie lízingových splátok. "Jazdili pod cenu, ktorá je nevyhnutná na všetky náklady spojene s dopravou," upresnil Reich. Potvrdil, že pod nedostatok objednávok sa podpísala aj plynová kríza. "Veríme, že sa situácia v doprave zlepši tým, že sa ukončila plynová kríza a že sa naštartujú opätovne všetky továrne a fabriky, hlavne v automobilom priemysle". Reich uviedol, že situácia sa zmení až za pár mesiacov. "Očakávame zlepšenie niekedy v druhom štvrťroku".

Najčítanejšie na Zemplín Korzár

Komerčné články

  1. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  2. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  3. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  4. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  5. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  6. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  7. Kam smerujú peniaze bohatých?
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  7. Kam smerujú peniaze bohatých?
  8. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 7 766
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 7 272
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 6 143
  4. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 4 254
  5. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 3 886
  6. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 2 976
  7. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 2 824
  8. Kam smerujú peniaze bohatých? 2 413
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu