Dvakrát cez rieku - dva mosty, dve vojny - dvakrát ničenie
Popri Laborci sa budeme túlať aj dnes. Vedeli ste, že pri prechode mestom ho obchodníci museli prekonať dvakrát?
MICHALOVCE. K mostu pri kaštieli, ktorý im otváral cestu do Poľska, sa dostali až po tom, čo prešli cez prvý most. My súčasníci cezeň prefičíme autom, keď smerujeme na Sobrance.
Dvakrát cez rieku
Ten druhý pri kaštieli už dnes strategický význam nemá. Smerujeme ním do obytnej zóny Stráňany, resp. do letoviska Zemplínska šírava, či do obcí Zbudza a Staré. V stredoveku však oba boli rovnocenné. Keď si cestu otočíme z Ukrajiny, medzinárodná obchodná cesta spájala Mukačevo a Užhorod s Poľskom cez Michalovce. Most, ktorý volali Užhorodským, stál v lokalite Meďov. Obchodníci ho prechádzali ako prvý. Náš sprievodca Jaroslav Gorás zistil, že podľa mapy z roku 1826 niesol názov Unghvárer hít a bol drevený. Jeho neodmysliteľným spoločníkom bol hostinec. Most slúžil ľuďom, ako ten pri kaštieli. Žiaľ, aj armáde. O jeho zničení ako súčasti taktiky vieme z vojen 20. storočia. Gorás predpokladá, že rovnako slúžil stratégom už v stredoveku: "Len o tom chýbajú záznamy."
Dvakrát poslúžil armáde
Veľmi presné zápisy však nechýbajú z roku 1919. Podľa nich most spálila československá armáda pri ústupe do Užhorodu: "Cieľom bolo spomalenie postupu maďarských červenoarmejcov. Spálili ho ráno v nedeľu 8. júna 1919. Podobný osud stihol večer predtým most pri kaštieli." Počas krátkeho obdobia mieru na jeho mieste vyrástol moderný most s betónovými piliermi a železnou mostovkou. Gorás zistil, že hneď vedľa bol aj druhý. Slúžil úzkokoľajke, ktorá sem prichádzala z Remetských Hámrov. Oba mosty spolu so Stráňanským neskôr zase využili stratégovia. Tentoraz nemeckí a v opačnom garde. Najprv zničili Užhorodský a potom ten pri kaštieli: "Stalo sa to 26. novembra 1944 pri ústupe Nemcov."
Do tretice všetko dobré. Po vojne tu vybudovali nový most. Chodíme po ňom dodnes. A aby sme zoznam uzavreli, spomenúť ešte treba drevené povojnové mosty a pontóny. Aj z Kerty na Stráňany viedol most, či skôr lávka pre peších. Tretí veľký do mesta pribudol v 80. rokoch 20. storočia. Prechádzame cezeň za kruhovým objazdom. Zostáva veriť, že Laborec aj ľudstvo sa už upokojili a mosty už budú slúžiť len na preklenutie niekedy nepokojnej rieky.
Autor: lyv
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy zo Zemplína nájdete na Korzári Zemplín.