LÝDIA VEREŠČAKOVÁ, lydia.verescakovakorzar.sk
Kvôli preťaženým kamiónom sa rapídne znížila priepustnosť slovenskoukrajinskej hranice vo Vyšnom Nemeckom. Informovala o tom hovorkyňa Colného úradu v Michalovciach Klára Baloghová.
VYŠNÉ NEMECKÉ/ MICHALOVCE. Hovorkyňa povedala, že situácia sa zdramatizovala po spustení nového terminálu na ukrajinskej strane minulú sobotu. Kvôli komplikáciám sa vo štvrtok konalo mimoriadne stretnutie zástupcov colných a pasových orgánov oboch krajín s dopravnou firmou SMAP, riadenou vládou Ukrajiny.
Každý tretí prešvihne limit
Baloghová uviedla, že priepustnosť hranice bola kvôli výstavbe terminálu pre nákladnú dopravu znížená: "Po spustení sa očakávalo, že vybavovanie bude plynulejšie a rýchlejšie. Stal sa opak. Ukrajinci totiž každý kamión vážia. Trvajú na striktnom dodržiavaní limitu." Tie, ktoré ho prekročia, musia ich vodiči odstaviť v colnom priestore, kým nevybavia a nezaplatia sankcie. Baloghová uviedla, že povolený váhový limit je na Ukrajine 10,2 tony na jednu nápravu. "Platil aj predtým, keďže sa však kamióny nevážili, nedalo sa to dôsledne skontrolovať." Na novom termináli sú váhy súčasťou prechodu a nedajú sa obísť. Váženie musí absolvovať každý. Podľa týždennej štatistiky limit prekročí každý tretí!
Čo kamionistov čaká...
Toho, kto prešvihne limit, čaká zdĺhavá vybavovacia tortúra. Dopravná spoločnosť SMAP, ktorú kontroluje štát, musí údaje o prekročení limitu poslať na ministerstvo do Kyjeva. To každému kamiónu určí individuálnu výšku pokuty a vydá povolenia, aby mohol vstúpiť na územie Ukrajiny. "Všetky údaje potom posiela naspäť spoločnosti SMAP. Toto sa opakuje pri každom kamióne - hranicu vodič opustí až po zaplatení pokuty. A to spôsobuje zníženie priepustnosti hranice," dodáva Baloghová.
Vybavenie sa natiahlo na 30 hodín!
Kým pred 14. júnom, kedy spustili terminál, za jednu dvanásťhodinovú zmenu colníci vybavili 70 až 110 kamiónov, potom to bolo už len 60-70: "Ukrajinci bez váženia a zaplatenia sankcie kamióny na ukrajinské cesty jednoducho nepustia." Kým aktuálne sa čakacie doby pre osobnú dopravu pohybujú okolo 120 minút, pre nákladnú dopravu je to 1 800 minút (30 hodín)! Kvôli patovej situácii sa colné orgány oboch krajín a zástupcovia SMAP vo štvrtok stretli. "SMAP deklaroval, že v spolupráci s ministerstvom vnútra nájdu spôsob na urýchlenie vybavovania povolení a sankcií."
Baloghová zistila, že paradoxne najčastejšie váhový limit prekračujú ukrajinské kamióny! Slovenskí colníci údajne situáciu analyzovali, aby zistili, či chyba nie je na ich strane: "Nie je. Zistili sme, že oproti rovnakému obdobiu minulého roka sme vybavili takmer dvojnásobok kamiónov denne. Vlani to bolo asi 87, tento rok až do 150. Na druhej strane ale prudko vzrástol počet vybavovaných medziročne až o 70 percent."
* * *
Čo odporúčajú colníci
n Baloghová hovorí, že kamionisti by sa v prvom rade mali sústrediť na to, aby ich auto nebolo preťažené a vmestilo sa do váhového limitu, požadovaného Ukrajinou: "Ak sú už na ceste a nemôžu sa vrátiť, proces môžu urýchliť aspoň tým, že si pripravia pokutu v hrivnách. Výška ani kľúč na urýchlenie úradného vybavovania nie je známy. Vieme len, že výška pokuty sa odvíja od dĺžky cesty, ktorú ma ešte kamión absolvovať na Ukrajine do cieľa." Povedala, že efekt rokovaní medzi oboma stranami sa prejavil už včera: "Už bolo cítiť nárast vybavených kamiónov na 80-90. V piatok dopoludnia vybavili približne 40 kamiónov."
Autor: mpo
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy zo Zemplína nájdete na Korzári Zemplín.