zvýšila. Colný úrad a hraničná polícia deklarujú, že čakacie doby na vybavenie sa znížia na hodinu, maximálne dve. Jeho sprístupneniu cestujúcej verejnosti predchádzalo slávnostné otvorenie. Okrem ministra vnútra Róberta Kaliňáka a splnomocnenca vlády pre Schengen Jozefa Bučeka sa ho zúčastnil aj predseda Štátnej pohraničnej služby Ukrajiny Nikola Michajlovič Litvin.
„Je to celkom iné a to tu ešte pred pár týždňami bolo stavenisko. Rozdiel je viditeľný," povedal Michal Balkuščák z Košíc, ktorý bol prvým vybaveným Slovákom, cestujúcim na Ukrajinu. Po rekonštrukcii je na priechode namiesto jedného pruhu päť - osobitne pre občanov EÚ, cestujúcich krajín mimo únie, autobusy a diplomatov. Prínosom je, že vedú priamo. Postavili ho v súlade so schengenskými štandardmi.
Podľa riaditeľky Generálneho riaditeľstva Colného úradu SR Eleonóry Kročianovej na priechode aktuálne pracuje 92 colníkov. Každá zmena je personálne zabezpečená osemnástimi, k tým v prípade náporu môžu pribudnúť ďalší. Predtým Vyšné Nemecké dokázalo vybaviť 1000 áut za celý deň: „Teraz to bude asi 100 áut za hodinu. Od 11. júna sa začne rekonštruovať Ubľa. Tá mala priepustnosť asi 500 áut za deň, po úprave bude mať tisíc." Kročianová aj preto predpokladá, že po uzavretí Uble Vyšné Nemecké nával výrazne nepocíti.
Námestník riaditeľa Colného úradu Čierna nad Tisou Ladislav Brada dodal, že v krátkom čase na priechod pribudnú detektory radiácie a nová čítačka ŠPZ: „To umožní vybavenie na jedno zastavenie. Vodič už nemusí vystúpiť. Nemá zmysel kontrolovať každého. Zameriame sa len na rizikové skupiny osôb."
Predseda Štátnej pohraničnej služby Ukrajiny Nikola Michajlovič Litvin hodnotil priechod len v superlatívoch. Povedal, že aj vláda Ukrajiny pripravuje program rozvoja hraničných priechodov do roku 2015. Postupne budú aj ony vybavené modernou technikou. Zabezpečí ho z vlastných prostriedkov.
Minister vnútra Róbert Kaliňák považuje Vyšné Nemecké za „poslednú bodku" na splnenie kritérií Schengenu. Naša krajina bola v jeseni ostro kritizovaná za ich neplnenie. Najhoršie dopadlo hodnotenie pozemnej hranice. V rekordne krátkom čase Slovensko dokončilo rekonštrukcie 9 oddelení hraničnej polície pozdĺž zložitej a ťažko prístupnej slovensko-ukrajinskej hranice. Dokončila sa aj budova srdca budúceho Schengenu - Úrad hraničnej polície v Sobranciach, železničné priechody v Maťovských Vojkovciach a Čiernej nad Tisou. Doriešené je jej personálne zabezpečenie, súbežne sa dokončuje technické.
Kaliňák odovzdanie priechodu vo Vyšnom Nemeckom považuje za zázrak: „Ešte v jeseni tu stála čierna stavba, vo februári začali búracie práce a dnes je tu jeden z najmodernejších priechodov pozdĺž východnej hranice EÚ." Eurokomisári, ktorí majú prísť pozemnú hranicu hodnotiť o dva týždne podľa neho „uvidia celkom inú hranicu ako v jeseni." Dodal, že „to, čo malo byť (do ich príchodu - pozn. red.), je hotové."
Výsledky kontroly budú známe do konca júla. Slovensko už prvú kontrolu na ochranu a výmenu osobných údajov v rámci EÚ má. Po pozemnej hranici eurokomisári ešte prídu skontrolovať pripravenosť letísk. Ak budú všetky ich správy pozitívne, Slovensko sa od 1. januára 2008 stane súčasťou Schengenského priestoru. Pre Slovákov to znamená cestovanie v rámci EÚ „bez hraníc."
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy zo Zemplína nájdete na Korzári Zemplín.