neexistuje priechod, majú možnosť obísť trať cez nadjazd alebo výpadovkou okolo mesta. V oboch prípadoch to znamená poriadnu obchádzku. Väčšina ľudí to však rieši inak - nelegálnym prechádzaním cez koľaje. Železničná polícia si tu poriadne zarobí.
„Ja som ešte nezaplatil, ale chodím tadiaľto denne. Nemám inú možnosť, naokolo je to ďaleko. Už sme spísali aj petíciu, ale zatiaľ sa nič nedeje. Chcelo by to priechod alebo podchod," hovorí 42-ročný Ľubo. Nebol jediný, ktorého sme počas asi 15 minút videli prejsť cez koľajisko. Mladí, starí, ľudia z práce, na nákupy, do mesta. V čase nášho malého prieskumu ich bolo asi dvadsať.
Legálny spôsob, obchádzku po chodníku cez nadjazd, využili len mladí manželia - Patrik a Gabika. „Dnes ideme na nákup aj s kočiarikom, takže je to aj prechádzka. Bývame v bytovkách, čo nie je tak ďaleko. Ale ľudí, ktorí žijú v rodinných domoch, ľutujem a najmä starších," hovorí Gabika, ktorá tento problém pozná už 20 rokov: „Chodila som cez koľaje ešte ako dieťa do školy. Nič sa nezmenilo." Patrik priznáva, že na koľajisku ho prichytili len nedávno: „Bolo to za dvesto. Nie je to fér."
Podľa Rastislava Petroviča s MsÚ v tejto štvrti žije asi 600 - 700 ľudí. Bývajú najmä v rodinných domoch, sú tu veľké kasárne aj rôzne firmy. Ak ich zamestnanci nemajú autá, majú smolu - buď obchádzka alebo pokuta. Kedysi za stanicou existoval podchod, ktorým sa do mesta dostávali zamestnanci Vagónky. Dnes je nefunkčný, zaplavila ho voda. Nadjazd pre peších nie je ideálny ani po jeho rekonštrukcii, chodník nie je oplotený.
Riešením chronického problému sa už mesto zaoberalo, ale bez efektu. Koľajisko patrí Železniciam SR, samospráva má len možnosť rokovať. S alternatívou výťahov z okraja koľajiska na nadjazd prišiel pred voľbami súčasný primátor mesta Vladimír Anďal. Po jeho nástupe na stole čakala petícia s asi 120 podpismi.
„Môj návrh sa ukázal ako nevhodný. Hľadáme iné riešenia. Iniciovali sme rokovania so ŽSR," hovorí. Ako sa ukázalo, úrovňový priechod neumožňuje zákon: „V súčasnosti robia ŽSR prvú etapu rekonštrukcie stanice, spolu hľadáme alternatívu spojenia štvrte s mestom pri ďalších." Mesto navrhuje, aby sa podchod, vedúci k vlakovým nástupištiam, predĺžil popod trať až na druhú stranu. Anďal dodáva, že sú pripravení na to prispieť z mestskej kasy.
Hovorkyňa ŽSR Martina Pavlíková potvrdila, že s mestom rokujú. Vo svojom stanovisku uvádza, že v 1. etape rekonštrukcie budovy stanice, ktorú ukončia do konca tohto roku, podchod nebude: „Je zaradený až do ďalšej s časovým horizontom do roku 2010." Objem prostriedkov ešte uviesť nevedela: „Dá sa to až po vypracovaní projektovej dokumentácie."
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy zo Zemplína nájdete na Korzári Zemplín.