januára 2007. Najmasívnejšiu kampaň na trhu robí Vzájomná zdravotná poisťovňa Dôvera. Ako sa nám podarilo zistiť, formou listov na meno a konkrétnu adresu oslovuje dokonca aj nebožtíkov.
Menší šok dostala začiatkom septembra 31-ročná Eva M. "V schránke som dostala zásielky z poisťovne Dôvera. Rozčúlilo ma to, lebo nechápem, odkiaľ mali moju adresu som poistená v inej zdravotnej poisťovni. O tom, že nejaká Dôvera existuje, som sa dozvedela až z reklamných spotov v televízii. O to väčší šok som zažila, keď rovnaký list prišiel aj na meno môjho manžela, ktorý je už 4 roky nebohý," hovorí. Dodáva, že v tom čase podobné listy zaplavili celú bytovku, kde býva, rovnaký dostala aj jej mama, ba aj otec, ktorý už tiež nežije 18 rokov: "Veď existuje zákon na ochranu osobných údajov, nechápem, odkiaľ poisťovne naše údaje získali. Je to drzosť list na meno, v ňom prihláška do Dôvery, dokonca obálka s predplateným poštovným. Považujem to za nemorálne."
Hovorkyňa Úradu na ochranu osobných údajov Libuša Stanová pre KORZÁR uviedla, že použitím mena a adresy nedošlo k porušeniu zákona: "K tomu by došlo, keby odosielateľ použil napríklad rodné číslo alebo číslo občianskeho preukazu, vtedy by už mal adresát možnosť podať trestné oznámenie." Priznáva však, že takéto prípady sa stávajú - inštitúcie, ktoré potrebujú oslovovať ľudí, databázy získavajú z rôznych zdrojov. "Pokiaľ oslovia aj nebohých, je to prinajmenšom neetické."
Hovorca VZP Dôvera Radoslav Bielka hovorí, že pri hromadnom zasielaní poštových zásielok sa štandardne používajú verejne dostupné informácie - meno, priezvisko, ulica, popisné číslo, PSČ a mesto, prípadne obec: "V zmysle zákona na ochranu osobných údajov nie sú považované za osobný údaj." Vysvetlil, že hromadné zásielky poisťovňa zasielala asi jednému miliónu domácností. "Zabezpečuje to pre nás externý dodávateľ, ktorý použil informácie z verejne dostupných zdrojov telefónnych zoznamov, živnostenského či obchodného registra," tvrdí.
Dodáva, že na základe podnetu denníka KORZÁR začali celú vec preverovať: "Prijmeme opatrenia, ktoré budú minimalizovať vznik podobných situácií v budúcnosti. Prípadné sťažnosti môžu občania podávať na bezplatnom telefónnom čísle 0800 150 150. Zdravotná poisťovňa sa všetkým ospravedlňuje."
Za VZP Dôvera stojí spoločnosť Penta Investments Limited. Zdravotná poisťovňa Dôvera láka poistencov veľkou reklamnou kampaňou za milióny korún - novým poistencom núka 500-korunové poukážky na nákup liekov, pôvodným 750-tisícom poistencov rozposlala 100-korunové poukážky, čo ju stálo 75 miliónov korún. Jej aktivity už prešetruje Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou. Príjmy zdravotných poisťovní totiž tvoria z 90 percent verejné zdroje čiže odvedené poistné, ktoré musí poisťovňa použiť v prvom rade na zdravotnú starostlivosť. Radoslav Bielka pre KORZÁR uviedol, že Dôvera financuje len tú časť kampane, ktorú umožňuje financovať zákon o zdravotných poisťovniach: "Jej väčšiu časť hradia akcionári oboch poisťovní." Zákon pripúšťa z verejných peňazí financovať aj reklamu, jeho nedostatkom je, že nedefinuje jej rozsah a štruktúru. Podľa úradu by poisťovňa mala do propagácie a reklamy investovať iba vtedy, ak by dosiahla zisk. Dôvera však minulý rok skončila so stratou asi 1,6 milióna korún.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy zo Zemplína nájdete na Korzári Zemplín.