Slovenský národným aeroklubom požiadajú štát aby ho previedol do ich správy. Potom budú hľadať spôsob ako financovať dobudovanie letiska potrebné na jeho fungovanie.
Obidve samosprávy a Slovenský národný aeroklub sa už dohodli, že vytvoria záujmové združenie. Zaregistrovať by ho mali do konca augusta. Dnes prerokuje založenie združenia humenská mestská rada, schváliť ho musí ešte zastupiteľstvo.
Z rozvojom letiska Humenné počíta vo svojom Strategickom pláne ekonomického rozvoja. Spomína sa medzi cieľmi v oblasti dostupnosti mesta. "Skúsenosti z iných krajín ukazujú, že v blízkosti letísk nastúpil ekonomický rozvoj a intenzívny cestovný ruch," hovorí primátor Vladimír Kostilník.
Letisko by podľa neho regiónu čiastočne nahradilo chýbajúce diaľnice. Využívali by ho viacerí zahraniční investori, ktorí dnes podnikajú v Humennom. Slúžilo by aj turistom a návštevníkom regiónu i na vyhliadkové lety.
Združenie po svojom založení bude usilovať, aby štát majetok letiska previedol do jeho vlastníctva. Druhou možnosťou je dlhodobý prenájom. "Ak sa nám ho podarí získať, potom skúsime sfunkčniť letisko cez európske fondy, oslovíme sponzorov, ale aj ďalších potencionálnych partnerov združenia, ako sú okolité mestá. Letisko je celoregionálnou záležitosťou," povedal Kostilník.
Aby sa malé trávnaté letisko zmenilo na medzinárodné, potrebuje dobudovať letecké veže, navigačný systém a ďalšie technické vybavenie ale najmä pristávaciu dráhu. O výstavbu tohto "jedného kilometra diaľnice na východe," by sa podľa primátora mal postarať štát.
Hoci je dnes letisko majetkom Krajského úradu v Prešove, stará sa o neho Slovenský národný aeroklubu Milana Rastislav Štefánika. Letisko využíva na lety športových lietadiel a parašutizmus. Jeho prezident Ján Mikuš hovorí, že o prevádzkovanie letiska sa ďalej nemôžu starať len dobrovoľníci aeroklubu.
Mikuš považuje za logické, aby štátny majetok prešiel do vlastníctva alebo dlhodobej správy mesta a regiónu. Jeho dobudovanie by malo prebiehať za pomoci prostriedkov Európskej únie. "Netreba mať ambície o obrovských investíciách. Medzinárodné letisko v Košiciach nie je tak ďaleko. Ale primerane veľké, dobre dobudované a hlavne funkčné letisko bude veľkou devízou pre humenský región," hovorí.
Funkčné letisko podľa Mikuša napomôže príchodu ďalších zahraničných investorov. Myslí si, že rozvoju podnikanie by napomohli aj majitelia menších súkromných lietadiel, podnikových lietadiel a aerotaxikov.
Pri prevode majetku letiska bude treba vysporiadať časť pozemkov. Časť z nich totiž vlastní urbárske združenie, hoci strategické stavby stoja na plochách štátu a obce Kamenica.
Z história letiska
Najvýchodnejšie letisko na Slovensku vzniklo v Kamenici nad Cirochou v roku 1936. Ako takzvané poľne letisko slúžilo na výcvik vojenských letcov. Pre blízkosť vojenského cvičného priestoru Valaškovce vo Vihorlatských vrchoch malo svoj význam aj pri nácviku bombardovania a leteckej streľbi.
Počas druhej svetovej vojny ho využívala nemecká luftwafe ako nástupný priestor vo pri útoku proti Sovietskemu zväzu. Pri ústupe potom nemecká armáda zničila hangáre a ďalšie budovy.
Vyzbrojovanie našej armády v povojnovom období modernou prúdovou technikou si vyžadovala letiská iných parametrov ako trávnaté letisko v Kamenici. "Za socializmu už slúžilo iba pre rôzne vrtuľové typy lietadiel a vrtuľníky spojovacieho a prieskumného letectva," hovorí prezident Slovenského národného aeroklubu Ján Mikuš. Armáda si priestory v kamenici naďalej udržovala ako "záložné letisko". V roku 1968 tu pristávali nákladné lietadlá vojsk Varšavskej zmluvy.
Postupne letisko začali využívať najmä leteckí športovci a parašutisti vtedajšieho Zväzarmu, príležitostne poľnohospodárske letectvo. Zásadný podiel na rozvoji leteckých športov v regióne mal miestny aeroklub. "Stovky mladých ľudí tu prešli rôznymi druhmi výcviku, získali polytechnické zručnosti. Mnohí z nich prešli na dráhu dopravných či vojenských letcov," spomína Mikuš. Miestni obyvatelia si dodnes pamätajú zaujímavé športové akcie či atraktívne letecké dni organizované v Kamenici.
Tesne pred rokom 1989 sa takmer zrealizoval projekt dobudovania pevnej vzletovej a pristávacej dráhy. Záujem o to malo vojenské letectvo. Po rozdelení Československa sa od toho upustilo.
Mikuš hovorí, že keď sa armáda za ministra Pavla Kanisa začala zbavovať "nadbytočného majetku" vedeniu aeroklubu sa podarilo "iba intenzívnym lobingom zabrániť zrušeniu a rozpredaniu letiska". Jeho správa bola v roku 2002 prevedená z armády na Krajský úrad v Prešove.
Intenzita leteckej prevádzky letiska v Kamenici dlhšie upadá. Okrem aeroklubu ho občas využívajú ozbrojené sily. Pri každom vojenskom výcviku vo Valaškovciach armáda uzatvára s krajským úradom zmluvu o prenájme.
Na letisku tiež sídli meteorologická stanica.
(rok)
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy zo Zemplína nájdete na Korzári Zemplín.