pracuje na sto strojoch prvých 50 šičiek. Firma plánuje ďalej rozširovať výrobu, hľadá si vlastné priestory a do konca roka chce zamestnať ďalších najmenej sto ľudí.
Testovacie zákazky bežia v Jase už niekoľko mesiacov. Pracovníčky, ktoré sa boli na jar zaučiť v Česku, zošívajú hlavové opierky do automobilov značky ford a koberčeky do audi. Od začiatku mesiaca už prebieha vlastná výroba pod firmou Autotex, s. r. o. Snina, dcérou českej spoločnosti. Sortiment tvoria poťahy na hlavové opierky, neskôr by to mali byť i kompletné sedadlá.
Výrobný riaditeľ Autotexu Matúš Lojan spomína tri dôvody, pre ktoré prišli Česi vyrábať na východ Slovenska - dostatok kvalifikovanej pracovnej sily, nižšia cena práce a priblíženie sa vznikajúcim automobilkám na Slovensku, čo prinesie zníženia nákladov na dopravu.
Podľa Lojana bude Autotex v Snine ďalej investovať do strojného vybavenia, ostatnej techniky, prípadne i vlastných výrobných priestorov. „Nový stroj s vybavením stojí takmer 300-tisíc korún," hovorí. Nemalé investície si vyžiada aj zaučenie ďalších pracovníkov. „Naše výrobky podliehajú najprísnejším požiadavkám na kvalitu, nemôžeme tolerovať ani najmenšie nepresnosti."
Do konca budúceho roka plánuje Autotex zamestnať až 300 ľudí, do ďalšieho roka až 500. Týchto ľudí chce získať nábormi, ale konateľ firmy Karel Hron hovorí aj o kúpe niektorej z obuvníckych alebo textilných slovenských fabrík. „Obidve odvetvia majú na východnom Slovensku svoju tradíciu. Týmto smerom rokujeme," povedal.
Hron nepovedal, či zvažujú aj kúpu Jas Export, kde Autotex rozbehol výrobu, ale prevzatie tejto obuvníckej firmy sa zdá byť najpravdepodobnejšie. Trápenie Jasu totiž trvá od roku 2004, keď stratil hlavného odberateľa - nemeckú spoločnosť Elefanten. Odvtedy prežíval len vďaka menším zákazníkom a príležitostným zákazkám. Od vlaňajšieho leta začal meškať s výplatami. „Chýbala hotovosť, lebo aktíva zastali v materiáli a výrobné kapacity sme v minulom roku nevedeli naplniť," povedal v marci denníku KORZÁR generálny riaditeľ Jasu Daniel Sninčák. Z tohto závodu prešli do Autotexu aj prví zamestnanci.
Rokovaní s českým investorom sa zúčastňoval aj mestský poslanec Juraj Skrip. Obrátili sa naňho nespokojné zamestnankyne Jasu - Export. „Presviedčal som Čechov, že v Snine majú dobré podmienky na výrobu autodielov. Najmä tu nájdu kvalitné šičky, ktoré dokážu odviesť odbornú prácu," hovorí.
Šitie automobilových poťahov je veľmi náročné. Hron priznáva, že zopár žien, ktoré nedokázali plniť výkonnostné normy, po pár týždňoch závod opustilo. Je však presvedčený, že ostatné sa do svojich noriem čoskoro zmestia.
Podnikateľský príbeh Karla Hrona, ktorý stojí za firmou Autotex Snina, české médiá považujú za stelesnenie amerického sna v českých podmienkach. Svoju firmu Bentex vybudoval z ničoho. Začiatkom deväťdesiatych rokov začínal v budove materskej školy, potom v bývalom kravíne, kde už onedlho vyrábal pre automobilky Mercedes, BMW, Audi, Volkswagen či Opel. V roku 2002 mala už jeho firma v Benešove 650 zamestnancov a ročný obrat 370 miliónov.
V apríli 2002 však Hron Bentex predal švédskej investičnej spoločnosti Procuritas Investment. Dnes hovorí, že Autotex bude v Snine šiť autočalúnenia v spolupráci s jeho bývalou firmou i Sněžkou Náchod. Toto výrobné družstvo má asi 40-percentný podiel na európskom trhu šitých opierok pre autá.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy zo Zemplína nájdete na Korzári Zemplín.