Parchovany - Ani nedávne povodne nedokázali výrazne zdržať výstavbu nového mosta, ktorý opäť spojí Parchovany s jej miestnou časťou Božčice.
„Veru, voda siahala až po konštrukciu, ktorá v tom čase už stála. Chodili sme tam pozerať, či náhodou nespadne. Ale najzaujímavejšie bolo, keď na Medzinárodný deň žien spájali obe strany. Bol tu obrovský žeriav, ktorý kládol konštrukcie. Tu to bola veľká udalosť, ale väčšia bude, keď bude konečne dokončený. Naozaj vyzerá ako bratislavské Apollo. Pre autobusy je ten provizórny veľmi úzky," hovorí 52-ročný Ján Čačko z Božčíc.
Problémy, ktoré koncom marca spôsobili asi dvojtýždňový sklz v harmonograme prác, potvrdil aj stavbyvedúci mosta Štefan Molčan: „Voda vtedy siahala až po konštrukciu, situáciu sme vyriešili tým, že sme ho asi o 3-4 centimetre nadvihli oproti pôvodnému projektu. Ale práce navyše sme rýchlo dohnali. Termín odovzdania, naplánovaný na koniec júna, určite dodržíme." Pre zaujímavosť - Topľa vtedy dosiahla výšku 546 cm, čo sa rovnalo maximu nameranému v roku 1940.
Topľa je jednou z neregulovaných riek na východnom Slovensku. Jej tok sa vyznačuje náhlym vzostupom a pomerne rýchlym poklesom hladiny a nánosmi na jej dne, výsledkom čoho je tzv. pohyblivé dno. V auguste 2005 podmyla voda pilier mosta, vozovka poklesla o 1,75 m, most sa stal neprejazdný a obyvatelia Božčíc zostali odrezaní od okolitého sveta. Krízový štáb preto v obci vyhlásil mimoriadnu situáciu. Podľa starostu obce Jána Hvozdíka trvá až do odovzdania mosta. Správa ciest KSK ako správca majetku zabezpečila v rámci záchranných prác najprv vybudovanie provizórnej obchádzkovej trasy cez obec Dlhé Klčovo, neskôr vybudovanie náhradného mostného prepojenia, ktorý priviezli zo Štátnych hmotných rezerv a od januára sa pracuje na výstavbe staronového mosta. Jeho dodávateľom sú Inžinierske stavby, a. s., Košice, závod Prešov. Celkové náklady na záchranné práce dosiahli 4,2 milióna korún. Oprava poškodeného mosta bude stáť 22,5 milióna korún, 14 poskytlo ministerstvo financií, zvyšných osem zo svojho rozpočtu rozhodnutím poslancov vyčlenil samosprávny kraj.
„V súčasnosti dokončujeme armatúru. Aby sme to stihli do naplánovaného termínu betonáže, ľudia budú pracovať aj cez víkend. Budúci týždeň v stredu, respektíve vo štvrtok, začneme na kovovú konštrukciu liať 33-centimetrovú betónovú vrstvu. Na most celkovo pôjde asi 300 ton betónu," vysvetlil Štefan Molčan.
Konštrukcia váži okolo 380 ton, podľa Molčana je však váha mosta oveľa nižšia, než u pôvodného. Po vytvrdnutí betónu konštrukciu odstránia, most bude opticky vyzerať menší ako teraz. „Možné podmytie projekt rieši tým, že tam nie je stredný pilier a prípadné prehnutie zase rieši oblúk, vďaka ktorému sa most veľmi podobá Apollu. Je projektovaný tak, že vydrží aj storočnú vodu. Nebude mať žiadne obmedzenia, prejde po ňom tank aj kamión," doplnil. Betón vytvrdne do konca mája, potom začnú dokončovacie práce. Odovzdaniu bude predchádzať zaťažkávajúca skúška - most „vyskúšajú" rôznymi ťažkými autami a mechanizmami. Podľa stavbyvedúceho je na stavbu záruka 3 roky.
Dôvodom nutnosti dodržať šibeničný termín je najmä prenájom provizórnej mostnej konštrukcie, ktorú po odovzdaní nového mosta rozoberú a vrátia. „Do konca júna totiž platíme len symbolickú korunu, po nedodržaní termínu by začala platiť tradičná taxa, čo je asi 50-tisíc korún mesačne," doplnil na záver starosta obce Ján Hvozdík.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy zo Zemplína nájdete na Korzári Zemplín.