Kocúrkovo, obec dala na cestu zátarasy, aby sme tade nemohli prejsť." Podľa našich zistení má konanie samosprávy motív. Kamionisti totiž využívali napriek zákazu obecnú cestu namiesto vyznačenej hlavnej, ktorá patrí Košickému samosprávnemu kraju.
"Konečne sa to vyriešilo, ťažké veľké autá nám chodili popod okná a neraz sa stalo, že keď nevedeli v zákrute otočiť, poškodili mostík či bráničku. Polícia bola bezradná, páchateľ vždy ušiel. Susede, ktorá býva na konci dediny, sa to stalo až dvakrát. Zátarasy urobili všetkému koniec a teraz je v dedine pokoj," hovorí Margita Čarňanská z Veľat. Podobný názor sme si vypočuli od staršieho pána, ktorý do Veľat pravidelne dochádza k lekárovi: "Dedinčania sa stále sťažovali, že im chodia po dedine kamióny, sám som to neraz videl. Pritom majú hlavnú cestu. Obec urobila dobre, že cestu zablokovala, je to na dobro ľudí."
Starosta obce Mikuláš Levkut dodáva, že zákazová značka na mieste vjazdu na cestu, vedúcu okolo parku, platí už dlhé roky. Pred rokom sem kamión zablúdil len zriedka a obec to tolerovala. "Vlani v lete sme dali všetky miestne komunikácie do poriadku. Získali sme na to 11 miliónov korún z fondu Sapard. Akonáhle to kamionisti zistili, začali ju využívať pravidelne. Cesta, patriaca samosprávnemu kraju, totiž nie je v najlepšom stave. Naviac, mnohé kamióny mali problém prejsť popod starý železničný most z 19. storočia, ktorý je nielen úzky, ale aj nízky," vysvetľuje starosta. Podľa jeho slov, ktoré nám dosvedčili viacerí dedinčania, si takto denne zjednodušovalo cestu okolo 20 kamiónov.
Sťažností občanov pribúdalo, až napokon skončili na obecnom zastupiteľstve. Poslanci argumentovali, že cesta má slúžiť občanom obce a nie nákladnej doprave. "Poslednou kvapkou bolo, keď kamión rozbil jeden z mostíkov, ktorý je v zákrute a ušiel. Obec ich pritom nedávno dala do poriadku všetky, každý stál 200-tisíc korún. Poslanci vtedy prijali uznesenie, aby úrad na tejto ceste pripravil projekt dopravného obmedzenia," dodáva Mikuláš Levkut.
V prvej etape obec zakúpila zákazové dopravné značky, v druhej na konci cesty pred pár týždňami nainštalovala tri snímateľné kovové zátarasy, obložené drevom. Nachádzajú sa na konci dediny, tesne pri železničnej trati. Kamionisti totiž cestu využívali z oboch strán - od Michalian aj od Trebišova. Obe trate, samozrejme, vedú cez spomínanú obecnú cestu. Krátka exkurzia pritom dokazuje, že zákazy odbočenia pre nákladné autá sú viditeľné z dostatočnej diaľky. "Projekt bol prekonzultovaný aj s trebišovským Okresným dopravným inšpektorátom, ktorý ho odobril. Celkovo nás toto dopravné obmedzenie stálo asi 80-tisíc korún. Ľudia sú spokojní, lebo počet kamiónov zo dňa na deň klesol na nulu."
Zátarasy sú osadené tak, že klasické osobné auto, sanitka či hasičské vozidlo cez ne prejdú, nákladné autá však nemajú šancu. Podľa starostu obec urobila to, čo bolo na osoh ľuďom - práve kvôli nim sa vyhla razantnejším alternatívam: "Padli aj návrhy, aby tam bola slepá ulica, ale to sme nechceli kvôli dedinčanom. Druhou alternatívou bolo, aby sme vyberali mýto, čo by sa zase nepáčilo vodičom."
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy zo Zemplína nájdete na Korzári Zemplín.