Korzár logo Korzár Zemplín

Štát mení názor na elektrifikáciu trate v Zemplíne

Humenné - Štát mení názor potrebu elektrifikáciu železničnej trate Bánovce nad Ondavou - Humenné. Kým začiatkom roka železnice ešte tvrdili že s

týmto projektom nepočítajú, v pondelok minister dopravy Pavol Prokopovič v Humennom vyhlásil, že "patrí medzi prioritné akcie rezortu".

Doteraz štát neuvažoval o modernizácií trate pretože bola podľa železníc málo vyťažená. "Traťový úsek Bánovce nad Ondavou - Humenné nie je využitý natoľko, aby sme pristúpili k jeho elektrifikácii," povedala denníku KORZÁR vo februári hovorkyňa Železníc Slovenskej republiky Kornélia Blažková. Problémom bola podľa nej najmä nákladná doprava, pretože z hľadiska priepustnosti bola využitá iba na päťdesiat percent.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Podľa Prokopoviča je však už elektrifikácia trate zaradená v zásobníku projektov, ktoré majú byť financované Európskou úniou. "Žiadosť by mohla byť predložené v programovacom období 2007-2013, projekt už pripravujú železnice," povedal minister. Prioritou je podľa neho v súčasnosti úsek Zvolen - Banská Bystrica, elektrifikáciu ktorého železnice začali s pomocou štrukturálnych fondov, potom by mohla prísť na rad úsek Bánovce nad Ondavou - Humenné.

Problémom by už nemal byť ani slabá intenzita dopravy v tejto oblasti. Primátor Vladimír Kostilník povedal, že vie o výskume, ktorý potvrdzuje, že "ide o jednu z najfrekventovanejších tratí v železničnej doprave".

Elektrifikáciu 34-kilometrového úseku z Bánoviec do Humenného požadujú zemplínske samosprávy už niekoľko rokov. Tento dopravný handicap považujú za prekážku rozvoja regiónu. "Jednoznačný prínos projektu pre región spočíva v skrátení času cestovania z Bratislavy i z Košíc asi o pol hodiny," uviedol Kostilník. V Bánovciach totiž musí vlak čakať, kým nevymenia elektrický rušeň za dieselový.

SkryťVypnúť reklamu

Elektrické rušne sú oproti dieselovým výkonnejšie a pri premene energie na ťažnú silu účinnejšie. Elektrická trakcia je tiež oveľa ekologickejšia. Na elektrifikáciu sa pýtajú aj potencionálni investori, pretože prevádzka vlakov na tento pohon je lacnejšia. Modernizácia trate z Bánoviec by tiež umožnila premávanie IC vlaku až do Humenného.

Autor: rok

Najčítanejšie na Zemplín Korzár

Komerčné články

  1. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  2. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  3. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  4. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  5. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  6. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  7. Kam smerujú peniaze bohatých?
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  7. Kam smerujú peniaze bohatých?
  8. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 7 888
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 7 414
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 6 147
  4. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 4 264
  5. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 3 577
  6. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 3 069
  7. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 2 918
  8. Kam smerujú peniaze bohatých? 2 615
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu