definitívnu alternatívu dočasného riešenia mimoriadnej situácie. Zosun mosta, cez ktorý viedla jediná prístupová cesta, totiž odrezal od okolitého sveta 150 obyvateľov spomínanej miestnej časti, jediná obchádzková trasa, dlhá asi 20 kilometrov vedie cez poľnú cestu, ktorú Správa ciest Košického samosprávneho kraja narýchlo opravila a čiastočne spevnila ešte začiatkom týždňa. Od zosunu mosta hľadali odborníci najideálnejšie riešenie, ktoré však vzhľadom na svoju dočasnosť nemalo byť ani príliš nákladné.
"Firma CMR, s.r.o. z Prešova promptne vypracovala projekty troch alternatívnych riešení, ale všetky boli dosť drahé. Napokon sme rozhodli o kombinácii dvoch mostných konštrukcií - ťažkej a tzv. M 9, ktoré má v súčasnosti k dispozícii štátny podnik vo Vranove nad Topľou, ktorý spravuje štátne hmotné rezervy," vysvetlil starosta Parchovian Ján Hvozdík. Ako doplnil, ešte minulý piatok predseda krízového štábu a prednosta ObÚ v Trebišove János Juhás oficiálne vyhlásil mimoriadnu situáciu v obvode Trebišovského okresu, čo znamená, že na jej riešení sa finančne musí podieľať aj štát. "Na stretnutí boli zástupcovia Správy ciest KSK, košický župan, ale aj prednosta Krajského úradu Ján Dolný. Rozhodnutie padlo, župan a krajský prednosta však musia získať súhlas na zapožičanie mosta na tento účel. Súhlas musí dať jednak ministerstvo dopravy ako aj ministerstvo vnútra. Odporučili nám riešiť komunikáciu faxom, predpokladáme, že už začiatkom budúceho týždňa sa začnú do Božčíc prevážať prvé komponenty, ktoré sa postupne budú inštalovať na vybranom mieste," doplnil starosta.
Dočasný most nainštalujú asi 70 metrov po toku Tople, zloženie konštrukcie by malo trvať maximálne desať dní."Predbežné náklady boli vyčíslené na takmer 4,5 milióna korún s DPH. Vzhľadom na vyhlásenie mimoriadneho stavu na tejto čiastke bude participovať krajská samospráva a krajský úrad. "Sumu, potrebnú na úhradu inštalácie mosta, sme rozdelili na dva roky, na tento rok to bude asi 2,5 milióna korún. Presné pomery, kto z toho koľko zaplatí, sú vecou rokovaní medzi krajským županom, resp. krajským prednostom a vládou," vysvetlil Ján Hvozdík.
Mimoriadna situácia si podľa neho vyžiadala aj zaujímavé riešenia - keďže je čas vyplácania dávok, Slovenská pošta považuje za priveľké riziko posielať doručovateľky cez poškodený most a dvadsaťkilometrová obchádzka na bicykli tiež nie je najšťastnejšia. "Poštárky preto odviezlo do Božčíc obecné auto a kým nebude hotový nový most a dohodli sme sa s vedením pošty, že raz za dva dni ich zavezieme s poštou do miestnej časti," pousmial sa starosta. Súbežne s hľadaním riešením Božčičania rozoberajú aj dôvody, prečo most spadol - niektorí tvrdia, že sa vraj z týchto miest bagroval štrk, čo spôsobilo podmývanie piliera, ktorý to už nevydržal a posunul sa. Starosta pripustil, že spadnutie mosta bolo výsledkom viacerých faktorov, tento nevynímajúc.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy zo Zemplína nájdete na Korzári Zemplín.