miliónov korún. Skonštatoval to po včerajšej obhliadke miesta a rozhovore s kompetentnými odborníkmi košický župan Rudolf Bauer. Na pracovnom stretnutí, ktorého cieľom bolo hľadanie najrýchlejšieho, ale aj najmenej finančne náročného riešenia, diskutoval s členmi okresného krízového štábu, Správy ciest Košického samosprávneho kraja a zástupcami Technickej údržby a obnovy železníc, s. r. o., ktorí promptne pricestovali z Bratislavy. Práve táto firma má totiž v správe štátne hmotné rezervy. V nich sa nachádza aj rozoberateľný železný most, ktorý krízový štáb v prvej etape považoval za najideálnejšiu náhradu do opravy poškodeného mosta, resp. výstavby nového.
Ešte dnes správa ciest Trebišov začne na poľnú cestu, cez ktorú vedie obchádzka a je jedinou, ktorá dnes umožňuje styk Božčíc s okolitým svetom, navážať makadam, pomocou ktorého sa komunikácia spevní. „Je totiž v dezolátnom stave. Predpokladáme, že si to vyžiada asi 600 ton materiálu, odstrániť bude potrebné aj vegetáciu, ktorou je porastená a vytvoriť vyhýbacie ostrovčeky pre autá, lebo je široká len 3 metre. Náklady odhadujeme asi na milión korún," povedal riaditeľ Správy a údržby ciest KSK Pavol Šoltés. Keďže štvorkilometrový úsek cesty začína v Košickom, ale končí v Dlhom Klčove v Prešovskom kraji, Rudolf Bauer zvažuje požiadať o pomoc pri financovaní opravy aj prešovského župana Petra Chudíka. „Ide o havarijnú situáciu, keby sa v rovnakej situácii ocitol Prešovský kraj, my by sme im tiež pomohli," skonštatoval.
Oveľa ťažším a najmä drahším orieškom bude inštalácia železného mosta, oprava poškodeného, resp. výstavba nového. Podľa odhadov odborníkov z Technickej údržby a obnovy železníc, ktoré spravujú štátne hmotné rezervy a teda aj rozoberateľný železný most, by náklady na jeho prevoz a nainštalovanie v Božčiciach boli okolo 5-6 miliónov korún. „Existuje aj lacnejšie riešenie - tzv. Baily Bridge, ktorý majú zase Cestné stavby Košice, a. s., a v súčasnosti sa nachádza v Prešove. Možné sú aj kombinácie oboch druhov konštrukcií. Pri každej alternatíve je však potrebné vypracovať projektovú dokumentáciu, ktorej príprava potrvá minimálne 1 - 2 týždne," vysvetlil riaditeľ trebišovskej správy ciest Pavol Tereščak. Inštaláciu pontónového mosta krízový štáb zavrhol, v tejto časti toku Tople je totiž prúd rieky príliš silný a most by odnášalo. Zaineteresovaní napokon rozhodli o vypracovaní projektu dočasného mosta s viacerými alternatívami.
Keďže poškodený most ďalej klesá, z oboch strán je naň zákaz vstupu. Peší ho napriek tomu používajú. „Je to riziko, pilier je totiž nielen spadnutý, ale aj posunutý asi o 15 - 20 stupňov," skonštatoval Bauer.
Od budúceho týždňa teda bude opravený kritický úsek obchádzkovej trasy, v krátkom čase most začnú rozoberať, súbežne sa bude spracúvať spomínaná projektová dokumentácia dočasného mosta a opravy starého. „V súčasnosti komunikujeme aj s HaZZ o požičaní plávajúceho transportéra z humenskej Hasičskej a záchrannej brigády, o tom však môže rozhodnúť len prezident HaZZ J. Paluš, ktorému priamo podliehajú. Žiaľ, v súčasnosti je na dovolenke, ale veríme, že začiatkom budúceho týždňa sa transportér podarí doviezť," vysvetlil starosta obce Parchovany Ján Hvozdík.
On aj košický župan priznali, že riešenia havarijného stavu v Božčiciach budú stáť nie milióny, ale desiatky miliónov korún. „Ide o krízovú situáciu, preto očakávame v tomto smere aj pomoc štátu pri refundácii nákladov. Do úvahy prichádza vyhlásenie mimoriadneho stavu v rámci okresu, resp. v rámci kraja z úrovne štátnych orgánov - obvodného a krajského úradu. V tom prípade môže do financovania vstúpiť aj štát. Myslím, že táto situácia si to zaslúži," dodal Rudolf Bauer.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy zo Zemplína nájdete na Korzári Zemplín.