stredisku Kamenec na Zemplínskej šírave zrekonštruované cesty na území Michalovského a Sobraneckého okresu. Šestnásť ciest s dĺžkou 40 km v spomínaných okresoch je súčasťou rozsiahlej renovácie a opravy ciest II. a III. triedy v celom kraji. Košická samospráva chce do konca novembra tohto roku zrekonštruovať celkovo 92 úsekov ciest o dĺžke 192 kilometrov. Ich rozsiahlu úpravu naštartoval kraj v rámci partnerstva verejného a súkromného sektora, kde okrem Správy ciest KSK bola hlavným zhotoviteľom stavebných úprav spoločnosť Eurovia-Cesty, a. s.
Zo Slovenskej správy ciest prešlo vlani na plecia kraja celkovo vyše 1900 km ciest II. a III. triedy. Krajská správa ciest sa tento rok zamerala najmä na rekonštrukciu, modernizáciu, odstránenie havarijných stavov a opravu najhorších úsekov. V Michalovskom okrese z celkového počtu naplánovaných 16 ciest na tento rok nie sú dokončené už iba tri úseky. „Ich rekonštrukcia bude pokračovať od 22. augusta a budú dokončené do 9. septembra tohto roku," upresnil riaditeľ Správy a údržby Michalovce Jozef Rauch. Ide o úseky medzi Zemplínskou Širokou - Palínom, Lesným - Vybuchancom a Blatnými Revišťami a Blatnými Remetami. Podľa Raucha na niektorých cestách, kde poškodenie nebolo veľké, použili lacnejšiu technológiu, tzv. mikrokoberec za studena, ktorou sa dá „za menší balík peňazí urobiť viac kilometrov." Táto metóda sa použila prevažne na cestách s menšími povrchovými trhlinami.
Na väčšine poškodených ciest však boli použité drahšie kobercové úpravy. Podľa Raucha je v Michalovskom okrese ešte potrebné opraviť približne sto kilometrov najproblémovejších ciest. Tie by mali podľa neho zrekonštruovať v priebehu nasledujúcich piatich rokov. „Nejde o cesty v havarijnom, alebo kritickom stave. Sú to skôr úseky, ktoré boli robené v minulosti ešte starou penetračnou technológiou a sú poškodené," upresnil.
V rámci Košického kraja sa na rekonštrukcii ciest preinvestovalo tento rok pol miliardy korún. Na ďalšie opravy je v najbližších rokoch potrebná ešte miliarda a pol. Podľa košického župana Rudolfa Bauera je model financovania verejno-súkromného partnerstva ideálny, pretože samospráva nemá dostatočný balík financií na naštartovanie takejto rozsiahlej rekonštrukcie. „My peniaze nemáme, ale sme sa zaviazali, že túto dostavbu budeme splácať v priebehu desiatich rokov. Financovanie zabezpečil súkromný partner, ktorý nám garantuje sedemročnú záruku na kvalitu ciest," vysvetlil.
Stavebné práce zrealizovala spoločnosť Eurovia - Cesty, a. s., ktorá má prostredníctvom siedmich závodov zastúpenie na území celého Slovenska. Jej riaditeľ, Francúz Didier Bossut považuje rekonštrukciu ciest formou verejno-súkromného partnerstva podobne ako Bauer za efektívne riešenie. „Tento spôsob financovania umožňuje samosprávnemu kraja previesť určité práce naraz. Samozrejme, tým aj viac ušetrí. Partnerstvo zároveň umožňuje firmám používať moderné technológie," dodal Bossut.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy zo Zemplína nájdete na Korzári Zemplín.