môžu zopakovať. Tvrdia to odborníci, ktorí na objednávku Slovenskej správy ciest navrhli technické riešenie zosuvu.
Analýzu príčin prírodnej kalamity vypracovala bratislavská firma Dopravoprojekt. Riaditeľ jej prešovskej divízie Jozef Kundrát hovorí, že „je veľká pravdepodobnosť, že pod vplyvom dažďov bude zosuv pokračovať a bude nadobúdať väčší rozsah". Podľa neho za to môže kombinácia viacerých faktorov - geologické podložie, pohyby územia v dávnej minulosti, veľký sklon svahu, prúdenie podzemných vôd a zrážková činnosť. Kundrát tiež upozorňuje, že nemožno vylúčiť aktivovanie obdobných zosuvov na priľahlých úsekoch cesty.
Špecialisti preto doporučujú urýchlene preložiť cestu prvej triedy v dĺžke päť a pol kilometra. „Pri vysokých finančných nákladoch na sprejazdnenie cesty a na sanáciu tohto zosuvu i pri riziku nových zosuvov by to bolo najlepším cieľovým riešením," povedal Kundrát.
Prekládka cesty je však finančne náročným a dlhodobým riešením. Anton Klajban z humenského pracoviska Slovenskej správy ciest hovorí, že v najbližšom období treba predovšetkým zabezpečiť bezpečnosť premávky na jestvujúcej ceste, kde sa stále jazdí iba v jednom pruhu. „Znamená to najmä namontovať zvodidlá v dĺžke tristo metrov, ktoré zosuv strhol. Ďalej odvodniť územie dláždenými priekopami v dĺžke asi dvesto metrov," popisuje najnutnejšie opatrenia. Spolu s novým dopravným značením a odvozom zeminy by si vyžiadali okolo 4 milióny korún. Klajban povedal, že o financovaní týchto prác budú rokovať s Prešovským samosprávnym krajom i obidvoma miestnymi samosprávami, keďže územie zosuvu nie je majetkom Slovenskej správy ciest. Potom môžu vypísať verejnú súťaž na dodávateľa. Doterajšie záchranné práce stáli dva a pol milióna korún.
Klajban však upozorňuje, že kvôli hrozbe ďalších zosuvov treba čo najskôr opraviť aspoň lesnú cestu cez Sninské Rybníky s výjazdom v Kolonici. Tá slúžila ako jediná obchádzka pre nevyhnutnú dopravu aj v máji, keď zemina, kamene a stromy zahatali cestu aj železničnú trať. „V prípade núdze je potrebné zabezpečiť zásobovanie obyvateľstva 24 obcí, ich zdravotnícku starostlivosť i protipožiarnu ochranu," vysvetľuje.
Oprava núdzovej cesty by stála asi 14 miliónov. Slovenská správa ciest ráta s prefinancovaním polovice, zvyšok budú zrejme musieť doplatiť samosprávy.
Autor: rok
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy zo Zemplína nájdete na Korzári Zemplín.