automobilovej nákladnej doprave, bude využívať aj automobilka Kia. Povedal to včera počas pracovného výjazdu na východe Slovenska minister dopravy, pôšt a telekomunikácií Pavol Prokopovič, ktorý tu rokoval so zástupcami Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia a Železnicami Slovenskej republiky (ŽSR). Okrem dokončenia terminálu, by mal v tejto lokalite vyrásť aj nový hraničný priechod, ktorý by okrem nákladnej automobilovej dopravy mal slúžiť aj pre širokú verejnosť.
Čierna nad Tisou bola ešte v bývalom režime a počas fungovania RVHP dôležitým dopravným uzlom v železničnej nákladnej doprave - preto vznikla myšlienka postavenia nového dopravného terminálu Dobrá. S jeho výstavbou začali v roku 1994, ale do prevádzky ho spustili začiatkom júna tohto roku. Štát na ňom preinvestoval takmer pol miliardy korún. Za posledných 15 rokov však nastal v železničnej nákladnej doprave na hranici s Ukrajinou útlm. Svedčí o tom aj fakt, že nové prekladisko v Dobrej sa dnes využíva len asi na 3 percentá. "V blízkom čase očakávame, že presunom investícií zo západu na východ sa budú zvyšovať aj objem prepraveného tovaru," povedal generálny riaditeľ Cargo Pavol Kužma.
Minister P. Prokopovič nazval prekladiská v Čiernej nad Tisou a v Dobrej dôležitými suchozemskými prístavmi, ktoré je potrebné zatraktívniť. Do istej miery by sa o to mala v budúcnosti postarať aj automobilka Kia. "Závod Kia uvažuje značnú časť svojej produkcie presúvať smerom na východ práve prostredníctvom železničnej dopravy. Máme ambície a samozrejme ani nepripustíme inú myšlienku, ako to, že to pôjde cez Čiernu nad Tisou a časť tovaru pôjde aj cez prekladisko Dobrá formou kombinovanej dopravy. Je preto potrebné ešte splniť všetky predpoklady, aby sme spoločnosti KIA mohli ponúknuť kvalitnú prepravu," povedal Pavol Prokopovič. Minister predpokladá, že cez Dobrú v budúcnosti "prejde" 35-tisíc áut značky KIA. Terminál by mal byť úplne dokončený do konca tohto roka. "Potrebné je ešte sfunkčniť železničnú trať a koľajište od terminálu Dobrá smerom k hranici, aby sa nemuselo ísť cez železničnú stanicu v obci," vysvetlil minister.
Podľa ministra P. Prokopoviča splnenie podmienok na rozbehnutie nákladnej dopravy v Čiernej nad Tisou neovplyvní ani vstup strategického investora do spoločnosti Cargo a. s., ktorý je naplánovaný na január 2006. "Dávať nejaké úlohy železničnej spoločnosti s tým, že ich nebudeme môcť kontrolovať priamo v budúcom roku nemá zmysel," tvrdí minister. Podľa neho sa budú ďalšie koncepčné veci riešiť už v spolupráci s budúcim strategickým investorom.
Minister sa vyjadril aj k vybudovaniu nového cestného priechodu Solomonovo - Čierna nad Tisou, ktorý je podmienený uzavretím medzivládnej dohody medzi Ukrajinou a Slovenskom. Podľa neho je ešte nevyhnutná oprava a údržba ciest v jeho okolí, ktoré sú dnes "v katastrofálnom stave." . "V rámci pripravovanej medzištátnej zmluvy medzi Ukrajinou a Slovenskom sú úvahy, že tu bude cestný priechod s oveľa širšou pôsobnosťou - aj pre verejnosť," povedal P.
Prokopovič. Na jeho výstavbu a realizáciu je potrebných 200 miliónov korún, uzavretie zmluvy s Ukrajinou sa očakáva v najbližších mesiacoch.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy zo Zemplína nájdete na Korzári Zemplín.