našom vlaňajšom vstupe do EÚ začína rásť. V spojenej Európe sa stáva strategickým miestom, v blízkosti ktorého v budúcnosti vyrastú dôležité medzinárodné dopravné koridory.
Podľa slov starostu obce Jána Kaliniča vstup do únie vlani 1. mája, sprevádzaný zrušením pomyselných hraníc, priniesol obci s asi 1 000 obyvateľmi zintenzívnenie spolupráce s 21-tisícovým mestom Sátoráljaújhelyi, ležiacim za riekou Roňvou. "Ide najmä o kontakty kultúrneho a spoločenského charakteru, resp. projekty, ktoré majú za cieľ vyriešiť spoločný problém. Boom nákupnej turistiky sa nekonal, je to dané cenovou úrovňou na oboch stranách hranice, ktorá sa vyrovnávala ešte pred naším vstupom do spojenej Európy. Pravdou však je, že cestovanie len s občianskym preukazom mnohí občania využili a využívajú. Turistický ruch počas trhov v Maďarsku, spojený so stovkami áut, zaparkovanými na našich obecných parkoviskách, je však už definitívne minulosťou," povedal Kalinič.
Kým pred pár rokmi tu počas tzv. trhových dní parkovalo asi 400 áut, v súčasnosti je ich len okolo 50. Väčšina Maďarov chodí do Slovenského Nového mesta nakupovať peši, lákadlom sú len niektoré druhy tovarov. "Asi najčastejšie je to fľašové pivo, ktoré je tam ešte stále drahšie ako u nás," pousmial sa starosta. Priznal, že z tohto aspektu obec prišla o zaujímavé príjmy, resp. môže sa zdať, že po vstupe skôr stratila ako získala. Rovnako je to so zamestnanosťou, kde sa zatiaľ mobilita pracovnej sily na európskom trhu veľmi neprejavila. "Prínos je celkom inde, v zintenzívnení spolupráce medzi nami a mestom Sátoráljaújhelyi. Prejavilo sa to hneď po našom vstupe prípravou spoločného zasadnutia obecných zastupiteľstiev oboch samospráv, ktoré sa viedlo dvojjazyčne. Naším cieľom totiž nie je stať sa predmestím Sátoráljaújhelyi, ale rovnocenným partnerom, ktorý si chce zachovať svoju identitu," poznamenal.
Pripomenul, že obaja partneri si rýchlo uvedomili, že ich spájajú rovnaké problémy. Tým najväčším je vysoká hustota premávky na slovenskej aj maďarskej strane. "Hlavná dopravná tepna na Miskolc totiž vedie priamo ulicami Sátoráljaújhelyi, čo veľmi komplikuje dopravnú situáciu v meste. Obchvat okolo mesta však kvôli kopcovitému terénu v jeho okolí nie je možný, dobré riešenie nevedie ani okolo rieky Roňvy. U nás je to podobne, všetky autá chodia cez obec. Naviac, veľké zákruty pred obcou a v jej centre by na ceste 1. triedy byť nemali a už vôbec nie teraz, keď sa stáva cestou medzinárodného významu. Našli sme preto spoločné riešenie - obchvat okolo obce, ktorý odťaží dopravu na našej aj maďarskej strane," vysvetlil spoločnú víziu Ján Kalinič.
Obe samosprávy ju už zakomponovali do svojich územných plánov do budúcnosti. Perspektívne ju akceptovala aj košická krajská samospráva, myšlienka je už v pláne kraja. Obchvat bude predstavovať preponu trojuholníka Sátoráljaújhelyi, čerpacej stanice OMV pred Slovenským Novým mestom a benzínky Slovnaft za obcou. Doprava smerom na Sátoráljaújhelyi bude pred hraničným priechodom, neďaleko OMV odklonená novým obchvatom smerom na benzínku Slovnaft. Tam sa bude napájať na novú komunikáciu, ktorú musí vybudovať maďarská strana. Ide o krátky úsek cesty, ktorá sa blízko hranice napojí na medzinárodný ťah na Miskloc na jednej a Ukrajinu na druhej strane. "Problém s pozemkami, kade obchvat povedie, nie je. Háčik je v tom, že súčasná komunikácia je cestou 1. triedy, ktorú spravuje Slovenská správa ciest a tá zatiaľ eminentný záujem o vybudovanie obchvatu nemá. Je preto na obci, aby vyvíjala aktivity a pripravila štúdiu aj realizačný projekt. V prvej etape chceme požiadať o financie na projektovú dokumentáciu z programu INTERREG," povedal na záver starosta.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy zo Zemplína nájdete na Korzári Zemplín.