Korzár logo Korzár Zemplín

Prehustenú dopravu na hranici vyrieši v budúcnosti obchvat

Slovenské Nové mesto - Význam obce, ktorá po prvej svetovej vojne zostala na slovenskej strane ako malá dedinka z veľkého mesta Sátoráljaújhelyi, po

našom vlaňajšom vstupe do EÚ začína rásť. V spojenej Európe sa stáva strategickým miestom, v blízkosti ktorého v budúcnosti vyrastú dôležité medzinárodné dopravné koridory.

Podľa slov starostu obce Jána Kaliniča vstup do únie vlani 1. mája, sprevádzaný zrušením pomyselných hraníc, priniesol obci s asi 1 000 obyvateľmi zintenzívnenie spolupráce s 21-tisícovým mestom Sátoráljaújhelyi, ležiacim za riekou Roňvou. "Ide najmä o kontakty kultúrneho a spoločenského charakteru, resp. projekty, ktoré majú za cieľ vyriešiť spoločný problém. Boom nákupnej turistiky sa nekonal, je to dané cenovou úrovňou na oboch stranách hranice, ktorá sa vyrovnávala ešte pred naším vstupom do spojenej Európy. Pravdou však je, že cestovanie len s občianskym preukazom mnohí občania využili a využívajú. Turistický ruch počas trhov v Maďarsku, spojený so stovkami áut, zaparkovanými na našich obecných parkoviskách, je však už definitívne minulosťou," povedal Kalinič.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Kým pred pár rokmi tu počas tzv. trhových dní parkovalo asi 400 áut, v súčasnosti je ich len okolo 50. Väčšina Maďarov chodí do Slovenského Nového mesta nakupovať peši, lákadlom sú len niektoré druhy tovarov. "Asi najčastejšie je to fľašové pivo, ktoré je tam ešte stále drahšie ako u nás," pousmial sa starosta. Priznal, že z tohto aspektu obec prišla o zaujímavé príjmy, resp. môže sa zdať, že po vstupe skôr stratila ako získala. Rovnako je to so zamestnanosťou, kde sa zatiaľ mobilita pracovnej sily na európskom trhu veľmi neprejavila. "Prínos je celkom inde, v zintenzívnení spolupráce medzi nami a mestom Sátoráljaújhelyi. Prejavilo sa to hneď po našom vstupe prípravou spoločného zasadnutia obecných zastupiteľstiev oboch samospráv, ktoré sa viedlo dvojjazyčne. Naším cieľom totiž nie je stať sa predmestím Sátoráljaújhelyi, ale rovnocenným partnerom, ktorý si chce zachovať svoju identitu," poznamenal.

SkryťVypnúť reklamu

Pripomenul, že obaja partneri si rýchlo uvedomili, že ich spájajú rovnaké problémy. Tým najväčším je vysoká hustota premávky na slovenskej aj maďarskej strane. "Hlavná dopravná tepna na Miskolc totiž vedie priamo ulicami Sátoráljaújhelyi, čo veľmi komplikuje dopravnú situáciu v meste. Obchvat okolo mesta však kvôli kopcovitému terénu v jeho okolí nie je možný, dobré riešenie nevedie ani okolo rieky Roňvy. U nás je to podobne, všetky autá chodia cez obec. Naviac, veľké zákruty pred obcou a v jej centre by na ceste 1. triedy byť nemali a už vôbec nie teraz, keď sa stáva cestou medzinárodného významu. Našli sme preto spoločné riešenie - obchvat okolo obce, ktorý odťaží dopravu na našej aj maďarskej strane," vysvetlil spoločnú víziu Ján Kalinič.

SkryťVypnúť reklamu

Obe samosprávy ju už zakomponovali do svojich územných plánov do budúcnosti. Perspektívne ju akceptovala aj košická krajská samospráva, myšlienka je už v pláne kraja. Obchvat bude predstavovať preponu trojuholníka Sátoráljaújhelyi, čerpacej stanice OMV pred Slovenským Novým mestom a benzínky Slovnaft za obcou. Doprava smerom na Sátoráljaújhelyi bude pred hraničným priechodom, neďaleko OMV odklonená novým obchvatom smerom na benzínku Slovnaft. Tam sa bude napájať na novú komunikáciu, ktorú musí vybudovať maďarská strana. Ide o krátky úsek cesty, ktorá sa blízko hranice napojí na medzinárodný ťah na Miskloc na jednej a Ukrajinu na druhej strane. "Problém s pozemkami, kade obchvat povedie, nie je. Háčik je v tom, že súčasná komunikácia je cestou 1. triedy, ktorú spravuje Slovenská správa ciest a tá zatiaľ eminentný záujem o vybudovanie obchvatu nemá. Je preto na obci, aby vyvíjala aktivity a pripravila štúdiu aj realizačný projekt. V prvej etape chceme požiadať o financie na projektovú dokumentáciu z programu INTERREG," povedal na záver starosta.

Najčítanejšie na Zemplín Korzár

Komerčné články

  1. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  2. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  3. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  4. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  5. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  6. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  7. Kam smerujú peniaze bohatých?
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  7. Kam smerujú peniaze bohatých?
  8. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 7 896
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 7 424
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 6 148
  4. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 4 266
  5. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 3 544
  6. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 3 075
  7. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 2 926
  8. Kam smerujú peniaze bohatých? 2 634
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu