s., podarilo rapídne znížiť stratu, ktorá sa vlani za prvý polrok vyšplhala na 17,5 milióna korún. Tento rok to bolo za porovnateľné obdobie prvých šiestich mesiacov už len 3,3 milióna.
„Negatívny hospodársky výsledok, ktorý sa nám podarilo medziročne znížiť, je ešte dedičstvom z roku 2002, keď svetový trh zaplavilo lacné mlieko z Nového Zélandu. Naša vláda na to nedokázala operatívne reagovať proexportnou, resp. dotačnou politikou. Musím dodať, že sa to dotklo nielen Humenskej mliekárne(HM), ale každej na Slovensku. Vlani mliekárne na Slovensku vykázali stratu asi 600 miliónov korún. Humenská sa postupne dostáva z červených čísiel," uviedol pre KORZÁR generálny riaditeľ HM, a. s., Ing. Jozef Hurný.
Dôvodom straty je aj chronicky známy lokálpatriotizmus mliekárne - napriek vysokým cenám nakupuje mlieko od domácich prvovýrobcov. Naviac, už roky investuje do modernizácie, inovačných technológií a rekonštrukcie starších prevádzok. Ročne na to vynaloží asi 30 miliónov korún. „Žiaľ, bez toho by sme si neudržali pozíciu na európskom trhu," vysvetlil J. Hurný.
Ako dodal, v snahe čiastočne eliminovať straty, mliekáreň vlani o tretinu znížila nákup mlieka - z niekdajších 45 miliónov litrov ročne klesla na 30 miliónov a redukovala aj počet zamestnancov z 220 na 170. „Postupne sa nám podarilo naše výrobky umiestniť v obchodných reťazcoch a máme aj sieť štyroch vlastných predajní. Distribúciu našich výrobkov po Slovensku zabezpečuje 40 áut a len pre zaujímavosť - tri z nich denne putujú až do Bratislavy," podotkol Ing. Hurný.
Firma expanduje aj na európske, resp. svetové trhy - vlani mohli výrobky z Humenného ochutnať dokonca až v USA. „Na export ide 40 percent našej produkcie - najmä tvrdé syry Eidamského typu a Moravský blok. Sme jediným slovenským výrobcom beztukého mrazeného syra Skimed - celá jeho produkcia ide na export. Máme svojich partnerov v mnohých európskych krajinách, našu produkciu však dodávame vždy na základe konkrétneho kontraktu - naše výrobky nájdete v Holandsku, Belgicku, Francúzsku, Poľsku, Česku atď. Po vstupe do EÚ 1. mája padli colné bariéry, takže obchodovanie je jednoduchšie," povedal generálny riaditeľ.
Ako je známe, mliekáreň vznikla transformáciou bývalého štátneho podniku na akciovú spoločnosť v máji 1992. Jej nosným programom je výroba tvrdých syrov - až 70 percent nakúpeného surového kravského mlieka smeruje práve sem. Na Slovensku sa preslávila aj svojou špecializáciou, kyslo-mliečnym programom, v ktorom figuruje 36 výrobkov. Firma má takmer všetky ocenenia, ktoré je možné získať - od Zlatých kosákov cez Slovak Gold až po Grand Prix Slovak Gold, ktorú v roku 2002 získala za jogurt Racio.
Najnovšou trofejou je pozícia jedného z najlepších exportérov na Slovensku, ktoré udeľuje ministerstvo hospodárstva. Perličkou je, že tento titul dostala ako jediná potravinárska firma v republike! „Ako jedni z mála sme sa pustili aj do projektu Školský mliečny program. Žiaľ, od januára 2004 sme ho museli stopnúť, lebo nebol zahrnutý do položky dotácií zo štátneho rozpočtu. EÚ podobné projekty podporuje a vyzerá to tak, že od 1. septembra sa ho podarí naštartovať znovu," dodal Ing. Jozef Hurný.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy zo Zemplína nájdete na Korzári Zemplín.