ruchu (SCR) Kaluža a Vinné Ján Hrešan a Miroslav Juro pri odomykaní Zemplínskej šíravy a počúvalo sa to viac ako dobre. Podnikatelia si mädlili ruky a snívali o miliónových ziskoch, SCR-ky už prepočítavali tisíce Poliakov, Čechov a Slovákov, ktorí dennodenne budú mieriť k slovenskému moru za skvelou rekreáciou. Realita je však fackou naivcom, ktorí si mysleli, že Šírava je stále takým lákadlom, ako bola pred 15 rokmi. Nie je (!!!) a existuje milión dôvodov, prečo sa aj tohtoročná sezóna s najväčšou pravdepodobnosťou zapíše do dlhého zoznamu neúspešných.
Rozhodujúcim faktorom, ktorý sa už niekoľko rokov podpisuje pod stále slabšiu návštevnosť Šíravy, je ekonomika. Čísla nepustia a nožnice medzi bohatými a chudobnými sa roztvárajú stále viac. Ľudia s tučnými kontami o Šíravu ani nezakopnú a relaxujú v stále lacnejšom Egypte, alebo pri Stredozemnom mori. Kto si našetrí aspoň nejaké korunky na dovolenku, pretože zatiaľ chvalabohu neprišiel o prácu, ide radšej do Bulharska, alebo na maďarské kúpaliská. No a väčšina ostatných nemá ani na Šíravu, a tak radšej sedí doma. Položil si však niekto z podnikateľov či v SCR-kách otázku, kto sú dnes návštevníci Šíravy a pre koho by mali ponúkať svoje služby? Až na pár zblúdilých Holanďanov, ktorí na Šíravu zablúdia skôr náhodou, a mladých Poliakov, ktorých láka lacný alkohol a pekné baby, sú to hlavne chudobní Zemplínčania. Tí však dvakrát obrátia každú ťažko zarobenú korunu a na rekreáciu a oddych už im často nevychádza.
Šírava dopláca na rozdelenie a skryté súperenie SCR Kaluže a Vinného. Kým jedným chýbajú kvalitné hotely a nezostáva im nič iné, ako lákať ľudí na akcie, motozrazy, či festivaly, druhí sa vďaka desiatkam hotelov mastia po bruchu, investujú do plotov a ohrád a tvária sa ako majstri sveta. Kým v jednej SRC pochopili, že 21. storočie je o nových ľuďoch so vzdelaním a entuziazmom, v druhom síce vládne kapitalizmus, no so socialistickými základmi a ľudia, ktorí si len myslia, že vedia robiť cestovný ruch. Bez kvalitného marketingu, potrebných skúseností zo zahraničia a najmä dobrých nápadov sa dnes cestovný ruch nedá robiť ani na bagrisku, nie to na Šírave. Niekde medzi oboma SCR-kami sú šíravskí podnikatelia, väčšina ktorých si však nevidí ďalej ako za plot svojej reštaurácie. Netreba sa preto čudovať, že slovenské more zíva prázdnotou. Všetci by sa mali poriadne zamyslieť a namiesto snov o milióne návštevníkov by si mali uvedomiť, že treba konečne začať riešiť milión problémov.
Autor: KINO KLUB
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy zo Zemplína nájdete na Korzári Zemplín.