Korzár logo Korzár Zemplín

Od otvorenia Paloty očakávajú prihraničné regióny rozvoj cestovného ruchu

Palota - Dôležitosť, akú slovenská vláda prikladá budovaniu infraštruktúry v prihraničných oblastiach s cieľom stať sa súčasťou európskych dopravných

koridorov, podčiarkol svojou prítomnosťou v Palote v sobotu dopoludnia premiér Mikuláš Dzurinda. Spolu s ministrom dopravy, pôšt a telekomunikácií Pavlom Prokopovičom, veľvyslankyňou SR v Poľsku Magdou Vášáryovou a osobnosťami politického a verejného života slávnostne odovzdal do užívania cestu druhej triedy Palota štátna hranica Radoszyce.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Projekt rekonštrukcie cesty II/575 od slovenskej obce Palota po štátnu hranicu s Poľskom vychádzal z uzavretej medzištátnej dohody medzi vládami Slovenskej republiky a Poľskej republiky o hraničných

SkryťVypnúť reklamu

priechodoch z júla 1999. "Projekt je svedectvom toho, že sa Slovensko spája s Európou a že to neplatí iba pre Bratislavu či západ Slovenska, ale pre celú našu vlasť, teda aj pre jej najvýchodnejší a najsevernejší cíp," uviedol počas slávnostného ceremoniálu premiér. Ako dodal, veľmi mu záleží na tom, aby plody reforiem a smerovania Slovenska do Európy žali predovšetkým ľudia v krajoch, ktorí to najviac potrebujú, teda na východnom Slovensku. "Palota už v 19. storočí spájala Balt s Balkánom a ostáva veriť, že nová cesta regiónom na oboch stranách hranice prinesie oživenie hospodárskych a obchodných kontaktov a prispeje k rozvoju turistického ruchu," vyjadril sa Mikuláš Dzurinda.

Výstavba, resp. rekonštrukcia starej lesnej cesty v dĺžke necelých 3,6 kilometra bola relatívne nenáročnou stavbou, ktorá však prebiehala v mimoriadne náročných terénnych podmienkach. Problémy spôsoboval kopcovitý terén, ťažký ílovitý podklad, podzemné vody, zosúvanie svahov ale aj nepriazeň počasia najmä v druhej polovici roku 2002. Napriek tomu sa stavbárom podarilo dokončiť ju za devätnásť mesiacov, čiže s dvojmesačným predstihom. Celkové náklady dosiahli 202 miliónov korún, pričom 2 milióny eur pochádzali z fondu PHARE CBC. Táto cesta je vôbec prvou u nás, ktorú spolufinancoval tento európsky fond.

SkryťVypnúť reklamu

Pôvodne bola súčasťou projektu aj výstavba spoločnej colnice a vybavovacieho priestoru, ktorú mala realizovať slovenská strana, ale napokon sa neuskutočnila. Kvôli tomu cesta z Paloty do Radoszyc bude zatiaľ využívaná len pre malý pohraničný styk. Aj to je však prínos, lebo doteraz museli obyvatelia regiónu Medziloboriec cestovať do Poľska "skratkou" cez Duklu, čo bolo o cca 80 kilometrov viac ako po otvorení zrekonštruovanej cesty. Predpokladá sa, že po vstupe Slovenska do EÚ v máji budúceho roku priechod zmení charakter na cestný hraničný priechod pre všetky druhy osobných áut, autobusov a nákladných áut s hmotnosťou až do 7,5 tony.

Autor: ot, lyv

Najčítanejšie na Zemplín Korzár

Komerčné články

  1. Na internáte skladali počítače pre spolužiakov. Dnes majú veľké showroomy aj hotel
  2. Od čoho závisí schopnosť prispôsobiť sa?
  3. Úspech firemnej elektromobility: eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van
  4. Andrej Viceník, VÚB: Samosprávy potrebujú partnera, nielen banku
  5. Keď sa z brigády stane kariéra
  6. Pacienti s akútnou myeloidnou leukémiou čakajú na moderné lieky
  7. Na trhu kúpite datle aj ťavu. Maroko má vlastný púštny Hollywood
  8. Jesenný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  1. Cédečka sa predávali ako teplé rožky. Prežili, lebo predvídajú.
  2. Po oslavách storočnice sa košický maratón pozerá do budúcnosti
  3. TIPOS pokračuje v spolupráci s Bratislavou
  4. IMPERIAL Gold… viac ako zlato...
  5. Od čoho závisí schopnosť prispôsobiť sa?
  6. Úspech firemnej elektromobility: eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van
  7. Firma z Nitry robí miliónové projekty pre Teslu či TikTok
  8. Rezidencia Rúrky: Prvý bytový dom skolaudovali, ďalší už stavajú
  1. Od čoho závisí schopnosť prispôsobiť sa? 8 139
  2. Na trhu kúpite datle aj ťavu. Maroko má vlastný púštny Hollywood 3 909
  3. Keď sa z brigády stane kariéra 3 505
  4. Známy operátor opäť prekvapuje: Prináša internet 2500 Mbit/s 2 112
  5. Pacienti s akútnou myeloidnou leukémiou čakajú na moderné lieky 2 099
  6. Fanúšikov dostanú na zápas 5 minút pred výkopom 1 392
  7. Jesenné MUST-TRY dobroty, ktoré potešia vaše chuťové poháriky 1 325
  8. Firma z Nitry robí miliónové projekty pre Teslu či TikTok 1 318
  1. Rado Surovka: Tanec inkvizítorov
  2. Daniel Bíro: Ladislav Lahoda zo spoločnosti CMA sa podelil o jeho skúsenosti z prieskumov podzemných priestorov. Na čo všetko si musíme dávať pozor?
  3. Věra Tepličková: Tam, kde ide o korytá, budúcnosť je neurčitá
  4. Štefan Šturdzík: Vykašlite sa na politiku a šašov okolo nej.
  5. Miroslav Ferkl: Rehot Richtera
  6. Peter Martinkovič: Zažil som goraikō na Fujisane
  7. Jozef Foltýn: Koniec demokracie v USA?!
  8. Jozef Černek: Premiéra, potlesk… a na druhý deň umývam záchody
  1. Peter Franek: Zlá správa pre Uhríka s Mazurekom. 16 980
  2. Ivan Čáni: Súdruh Fico, ďakujem! Vďaka vám nezomriem sprostý ani naivný. 16 135
  3. Rado Surovka: Kto zožral Ficovu návnadu ? 13 950
  4. Radko Mačuha: Muž, ktorý nehajloval. 12 850
  5. Jan Dermek: 26.9. - Sviatok svätého Farizeja 10 349
  6. Otilia Horrocks: Keď Monika Beňová moralizuje z miesta pre ZŤP 9 651
  7. Daniel Guľaš: Všetko dobré, Ľuboš. 9 536
  8. Martin Ondráš: Zákon čo legalizuje podvod? Alebo ako Slovensko stratí kontrolu nad pôdou 8 542
  1. Věra Tepličková: Tam, kde ide o korytá, budúcnosť je neurčitá
  2. Dušan Koniar: Predčasniatka, kávičkári ako ja (Kávička na malíčka 2025)
  3. Marian Nanias: Dopláca Slovensko na členstvo v EÚ, alebo získava?
  4. Věra Tepličková: Viac šťastia ako rozumu
  5. Marian Nanias: Problémy na maďarskej jadrovej elektrárni Paks II.
  6. Marian Nanias: Nezvyčajná jadrová investícia – Maďarská JE Paks II.
  7. Anna Brawne: Džemy, hady, nebojte sa, dobre bude!
  8. Radko Mačuha: Muž, ktorý nehajloval.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu