vyhlášky, pochádzajúcej ešte z roku 1958! V súvislosti s ním schválili poslanecké zbory väčšiny zemplínskych miest všeobecné záväzné nariadenia, ktoré túto záležitosť upravujú na miestne podmienky. Existujú však aj výnimky.
Systém vybavovania sťažností už roky funguje na michalovskom magistráte, kde sa táto agenda prijíma na podateľni a zodpovedá za ňu hlavná kontrolórka M. Bobovníková. Od marca, kedy skončilo volebné obdobie jej predchodcu, sa sťažnostiam v záujme kontinuity ich vybavovania venovala právnička mesta JUDr. Gabriela Rákocziová. "Od januára do 4. augusta sme prijali 40 sťažností a s výnimkou štyroch sú všetky vybavené. Ľudia sa najviac sťažujú, že magistrát nerieši ich bytový problém a nechýbajú podnety na problémové spolunažívanie. Do 30 dní sa snažíme všetky vybaviť," vysvetlila JUDr. Rákocziová. Nad obsahom niektorých sťažností krútia hlavami aj kompetentní. "Perličkou je sťažnosť obyvateľov nedávno dokončených domov. Vadil im hluk stavebných mechanizmov na opačnej strane ulice, kde ich budúci susedia ešte nestihli dostavať. Slovo tolerancia im asi nič nehovorí," poznamenala právnička.
Sťažovať sa bez problémov môžete na humenskom magistráte, kde podľa hlavnej kontrolórky JUDr. Jany Čandovej od začiatku roka vybavili 19 sťažností a 3 petície. "Ľudia sa sťažujú na všetko možné, ale u nás najčastejšie na susedské spory. Sú medzi nimi chronickí sťažovatelia, ktorých neuspokojí ani opakované prešetrenie podnetu. Väčšinou to riešime ústnym pohovorom," povedala.
Akurát tak na lampáreň sa mohli obrátiť obyvatelia Kráľovského Chlmca. Smernica, upravujúca prijímanie a vybavovanie sťažností, tu totiž donedávna neexistovala. Podľa slov primátora Dezidera Nagya sa od jeho nástupu s pripomienkami občanov roztrhlo vrece. "Bolo pre nás trochu prekvapením, keď sme zistili, že na úrade neexistuje žiadny vnútorný normotvorný dokument, ktorý by rešpektoval platnú legislatívu," uviedol pre KORZÁR. Ako dodal hlavný kontrolór mesta Gejza Čarnakovič, pri "love" v minulosti zistili, že do roku 2000 sa na úrade tejto agende venoval samostatný pracovník, zamestnaný na pol úväzku.
"Žiaľ, dokumentáciu o spôsobe vybavovania sťažností som nenašiel a nevedeli mi ju predložiť ani terajší zamestnanci úradu. Po odchode spomínaného pracovníka už nový na vybavovanie agendy nebol prijatý, takže sme začali od nuly," skonštatoval. Podľa jeho slov interné zásady, ktoré presne špecifikujú prijímanie, evidovanie, vybavovanie aj spätnú kontrolu vybavovania sťažností, vypracovali v máji a poslanci ich schválili v júli. "My sa nimi riadime už od konca mája a zatiaľ sme prijali 12 podnetov," uzavrel Gejza Čarnakovič.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy zo Zemplína nájdete na Korzári Zemplín.