Môžu si vybrať - buď riskovať neskorý príchod do práce, alebo pokutu za prekročenie koľají. Väčšinou volia druhé a cesta do práce sa im predraží o 5 eur!
TREBIŠOV. Chronický problém sa podľa vyjadrení Železníc SR, ako aj mesta Trebišov tak skoro nepodarí vyriešiť. Ich vysvetlenia sú však rôzne. Kým mesto dôvodí, že Železnice SR (ŽSR) investíciu stopli kvôli finančnej kríze, ŽSR tvrdia, že mesto potrebuje výnimku rezortu dopravy. A tú nemá.
Buď obchádzka, alebo pokuta
Asi 1 200 Trebišovčanov žije v štvrti oddelenej železničnou traťou od zvyšku mesta. Je tu asi 300 domácností, kasárne, podniky, Vagónka a ďalších 7 väčších firiem. A všetci majú problém - cez koľajnice neexistuje legálny priechod pre peších. Nezostáva im iné, ako obísť to cez nadjazd ponad trať alebo výpadovkou okolo mesta. V oboch prípadoch to znamená obchádzku 3 - 5 kilometrov. Ideálny nie je ani nadjazd. Má síce chodník, ale ani po rekonštrukcii nie je oplotený. Navyše je úzky, a preto krajne nebezpečný. Kedysi ľudia používali podchod za stanicou. Dnes je nefunkčný, zaplavila ho voda.
Väčšina ľudí z izolovanej štvrte to rieši nelegálnym prechodom cez koľajisko, najčastejšie pod nadjazdom. Vychodený chodník "stráži" železničná polícia. Doplatil na to nejeden previnilec. Nespokojná štvrť adresovala mestu Trebišov niekoľko petícií a žiadala riešenie. Súčasný primátor Vladimír Anďal (KDH) si to dal aj do volebného programu. Nad výťahmi, spájajúcimi nadjazd so zemou, sa dnes ľudia smejú. Aj Anďal neskôr priznal, že táto možnosť nie je vhodná.
Mesto: Problém je finančná kríza
Vlani hovorca magistrátu Rastislav Petrovič tvrdil, že pri rokovaniach so ŽSR zvažovali niekoľko riešení, ale narazili na problém. Naposledy sa v júli 2008 hovorilo o budovaní úrovňového priechodu pre chodcov so svetelnou signalizáciou cez koľajisko. Potvrdili to ŽSR cez hovorkyňu Martinu Pavlíkovú s tým, že začínajú pracovať na projekte. Preto obyvateľov štvrte dorazil nedávny článok v okresnom týždenníku. Magistrát v ňom tvrdil, že riešenie sa odkladá kvôli finančnej kríze.
"Rokovali sme s najvyššími predstaviteľmi ŽSR aj s ministerstvom dopravy. Vzhľadom na finančnú krízu sa investícia odkladá. Dokonca ju nezahrnuli ani do plánu na tento rok, hoci mesto bolo ochotné finančne prispieť," uviedol pre Korzár Petrovič.
Podľa neho bráni budovaniu aj technický problém: "V najužšom hrdle trate je výhybka a vysokonapäťový stĺp, ktorý nesie trakčné vedenie." Podľa neho sa ŽSR zľakli aj tragédie na nechránenom priecestí v Polomke: "Aj tu by to bolo exponované a nebezpečné miesto."
Železnice: Problém je výnimka rezortu!
Petrovič to uzavrel vyhlásením, že mesto bude iniciovať ďalšie rokovania so ŽSR, ministerstvom dopravy. Vraj v druhej polovici mája... Jeho vysvetlenie však nekorešponduje so stanoviskom ŽSR. Ich hovorkyňa potvrdila, že platí vlaňajšie vyjadrenie: "Odhadované náklady na zabezpečený priechod pre peších sú do 332-tisíc eur (10 miliónov Sk). Reálny termín realizácie stavby je najskôr v roku 2009 s ukončením v roku 2010."
Pripustila, že investícia sa nateraz odkladá, ale vylúčila, že by dôvodom bola finančná kríza: "V súčasnosti nie je vypracovaná úplná projektová dokumentácia diela a ani vydaný súhlas na zriadenie nového úrovňového križovania pozemnej komunikácie so železničnou traťou."
Vec podľa nej stojí na udelení výnimky od ministerstva dopravy: "A tú ministerstvo mestu Trebišov neudelilo. Preto sa stavba zatiaľ nerealizuje," reagovala Martina Pavlíková. Dodala, že bez výnimky majú aj ŽSR zviazané ruky: "Žiaľ, konečné rozhodnutie vydá rezort a ten výnimku zamietol."
Fakty
Cesta do práce ako adrenalínový šport
- Problém nemá len 1 200 obyvateľov, ale aj ďalší, ktorí pracujú vo firmách za traťou. "Autobusová zastávka je na jednej strane a cez koľaje to majú dochádzajúci z dedín do roboty za 5 minút. Podchod je nefunkčný a na nadjazd je to asi 2 kilometre a ďalšie 2 späť k firme obchádzkou. Čo by ste robili?" pýta sa Michal Telepovský, ktorý roky pracuje vo Vagónke na "druhej strane". Dodáva, že je tam ďalších 7 firiem, ktoré dávajú chlieb asi 600 - 700 ľuďom. Cesta do práce sa im stala adrenalínovým športom: "Majú na výber - buď obchádzka a neskorý príchod do práce, alebo riskantný prechod cez koľaje."
- Aj počas obhliadky miesta sa cez trať trúsili robotníci idúci do bufetu či cyklisti smerujúci na druhú stranu. "Preboha, nefoťte ma, nechcem platiť pokutu," prosil starší muž, prenášajúci bicykel cez koľaje. "Ten vám meno nepovie, veď železničná polícia tu previnilcov odchytáva takmer každý deň. Bežná taxa bola 200 korún, teraz 5 eur. Najlepšie zarobia, keď idú ľudia do alebo z roboty. Skoro každý už platil," vysvetľuje Telepovský. Ukazuje na dom pri trati: "Tam mi býva kamarát, do práce to má 5 minút. Má obchádzať, alebo..." Pripomenie nám aj starý podchod a pár metrov vedľa neho autobusovú zastávku: "Pred rokmi ľudia vystúpili z autobusu a cez podchod boli hneď v robote. Žiaľ, je zaplavený vodou a nikto to nerieši. Už roky sme odkázaní na porušovanie zákona."
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy zo Zemplína nájdete na Korzári Zemplín.