HUMENNÉ. Pred štyrmi rokmi zavŕšila ZŠ Hrnčiarska v Humennom svoje snahy o skvalitnenie vyučovacieho procesu a otvorila prvú triedu pre mimoriadne nadané deti. Zapojila sa tým do projektu alternatívnej starostlivosti o nadané deti Aprogen autorky Jolany Laznibatovej, riaditeľky Školy pre mimoriadne nadané deti a Gymnázia v Bratislave.
Verejná prezentácia ročníkových prác
Mimoriadne nadané deti majú veľký potenciál a prespektívu v odbore, ktorý si vyberú. Pre ich ďalší rozvoj je dôležité naučiť sa vedomosti nielen prijímať, ale aj samostatne naštudovať a prezentovať. Dôraz sa kladie na samostatnú prácu žiaka a na konci každého ročníka musí vypracovať a obhájiť svoju ročníkovú prácu. Najlepšie práce z každej triedy postupujú do školského kola a sú prezentované pred širšou verejnosťou. Keďže v tomto školskom roku bol 1. stupeň na ZŠ Hrnčiarska kompletný - v každom ročníku od 1. po 4. je otvorená trieda pre mimoriadne nadané deti, uskutočnila sa 17. júna podobná prezentácia ročníkových prác aj na tejto škole.
Tréma i hrdosť
Záujmy detí sú rôznorodé. Svedčili o tom aj jednotlivé témy prác. Malí autori ich prezentovali s troškou trémy, ale s veľkou hrdosťou. Ich rozprávania boli podčiarknuté prezentáciami pomocou interaktívnej tabule. Ako prvý vystúpil Ján Kačur zo 4. A. V problematike na tému Jadrová elektráreň bol skutočne doma, aj keď ako neskôr povedal, "je zástancom využívania slnečnej elergie, ktorá neškodí životnému prostrediu".
Ziačka 3. A Barbora Karoľová mala tému Kone, kde porozprávala o pôvode, plemenách a využití týchto ušľachtilých zvierat.
Z podrobnej práce s praktickými ukážkami druháka Daniela Prča, ktorý sa chce stať vojakom, sa všetci dozvedeli, ako poskytnúť prvú pomoc.
O vzducholodiach porozprával Matej Jančík z 1. A. Priniesol si so sebou aj model vzducholode a veže, z ktorej sa na vzducholoď nastupovalo. Dúfa, že sa mu raz v jednej podarí letieť.
Ako bonus vystúpili ešte dvaja štvrtáci. Jakub Uberlaver rozprávaním o atmosfére a Peter Belcák o Keltoch a ich spôsobe života. Po každej prezentácii mali možnosť prítomní z publika opýtať sa na to, čo ich k danej téme zaujímalo.
Pozvanie
Rozsah, spracovanie i prezentácie jednotlivých prác zaujali aj viceprimátorku Máriu Cehelskú, ktorá niekoľko rokov spolupracovala so žiakmi na stredoškolskej odbornej činnosti (SOČ). Navrhla, aby sa neskôr, už ako žiaci druhého stupňa, prišli na SOČ-ku pozrieť. Venovala do školskej knižnice odborné publikácie zo svojej knižnice.
Projekt pre nadané deti
- Ako vedecko-výskumná pracovníčka Výskumného ústavu detskej psychológie a patopsychológie v Bratislave vypracovala Jolana Laznibatová v roku 1993 projekt alternatívnej starostlivosti o nadané deti v podmienkach základných škôl.
- Po schválení projektu na ministerstve školstva bola otvorená od 1. 9. 1993 prvá experimentálna trieda pre intelektovo nadané deti v Bratislave. V rokoch 1993 až 2007 sa vytváral a overil nový vzdelávací model pre nadaných žiakov v intelektovej oblasti - program Aprogen - v terajšej Škole pre mimoriadne nadané deti a Gymnáziu v Bratislave. K 1. januáru 1998 vznikla samostatná Škola pre mimoriadne nadané deti v Bratislave.
- Medzitým - od roku 1997 - boli postupne podľa tohto modelu otvorené triedy pre nadané deti v školách aj v iných mestách na Slovensku.
- Tento program je jedinečný tým, že ponúka komplexné vzdelávanie od prvej triedy po maturitu, resp. od 5 do 18 rokov.
varg
Autor: Jana Vargová
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy zo Zemplína nájdete na Korzári Zemplín.