TREBIŠOV. Dopravca sa návrhu nebráni. Hovorí však, že zmenu je možné urobiť len počas príprav nových cestovných poriadkov. Tie sa majú meniť začiatkom decembra, zásahy do nich už tento rok možné nebudú. Poslanci tiež žiadajú, aby dopravca a mesto konečne doriešili majetkovoprávne vzťahy k areálu hlavnej autobusovej stanice, ktorá chátra.
Žiadajú zrušiť zastávky a doriešiť budovu
Návrh na zrušenie zastávok pre prímestskú dopravu na hlavných mestských ťahoch na uliciach M. R. Štefánika a Komenského dali členovia mestskej rady. Žiadajú, aby jedinou výstupnou a vstupnou zastávkou prímestských liniek bola hlavná autobusová stanica. Cieľom je odľahčiť dopravu v centre mesta. Rada o tom rokovala pri diskusii o stave mestskej hromadnej dopravy, ktorú každý rok predkladá dopravca, michalovská SAD.
Poslanec Ľubomír Mičko (Smer) návrh ocenil s dôvetkom, že téma sa konečne prestane riešiť len vo verbálnej rovine bez konkrétnych opatrení.
Rudolf Hrdlík (nez.) dodal, že súbežne je nutné s vedením SAD prekonzultovať aj ďalšiu spornú tému - osud hlavnej autobusovej stanice. Ako je známe, budova patrí mestu, ale pozemky SAD. Partneri riešenie zatiaľ nenašli. Výsledkom je, že do budovy ani jedna strana nechce investovať a je v katastrofálnom stave. Hrdlík žiada ďalšie rokovania.
Dopravca sa rokovaniam nebráni, ale...
Generálny riaditeľ michalovskej SAD Gejza Sačko vysvetlil, že zrušenie zastávok pre prímestskú dopravu v centre mesta podľa neho nie je také jednoduché: "Musí sa to prekonzultovať nielen s mestom, ale aj s vyšším územným celkom."
Podľa Sačka sú podobné zmeny možné len počas príprav nových cestovných poriadkov: "Teraz bude zmena k 15. decembru. Dovtedy sa to nestihne." Odporučil, aby sa konali trilaterálne rokovania medzi mestom, dopravcom a Košickým samosprávnym krajom s cieľom nájsť riešenie, ako požiadavke mesta vyhovieť. Priznal, že technicky je takáto zmena zložitá, lebo vodiči autobusov by v meste museli systém prímestskej linky prepínať na mestskú.
SAD sa nebráni ani doriešeniu vlastníckych vzťahov k areálu autobusovej stanice. Doterajšie rokovania pribrzdila zmena vo vlastníckych štruktúrach v spoločnosti SAD, a. s.: "Momentálne preto nie je možný žiadny prísľub. Ale je plán sprevádzkovať stanicu." Sačko vysvetlil, že SAD o budovu prišla pri odštátňovaní. Mesto "zdedilo" budovu, ale pozemky zostali štátnej ČSAD a po nej sa stali majetkom jej nástupcu - michalovskej SAD. Siahajú až po kruhový objazd: "My sa od riešenia nedištancujeme. Stanica je vstupnou bránou do mesta a aj my s tým máme problémy."
Zmeny chcú urobiť do pol roka
Poslanec Ľubomír Mičko navrhol, aby mesto vytvorilo pracovnú skupinu pre rokovania s dopravcom aj so samosprávnym krajom.
Ján Chovanec (nez.) žiadal, aby prediskutované sporné body zahrnuli do uznesenia, na základe ktorého by mesto muselo urobiť konkrétne kroky, aby sa konečne opravila budova. Poslanecké návrhy napokon spojili do jedného uznesenia. Ním zaviazali vedenie mesta vytvoriť pracovnú skupinu na rokovania so SAD v záujme zlepšenia stavu autobusovej dopravy v meste a budovy autobusovej stanice. Do uznesenia sa dostal aj návrh mestskej rady, aby vedenie rokovalo o zrušení zastávok prímestskej dopravy v centre mesta s cieľom odľahčiť centrum a autobusovú dopravu viesť po západnom obchvate mesta. Sačko navrhol, aby zmeny zahrnuli do príprav nových cestovných poriadkov. Podľa neho sa požiadavky mesta dajú doriešiť do pol roka, čo bude 31. mája 2010. Poslanci návrhy väčšinou hlasov schválili.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy zo Zemplína nájdete na Korzári Zemplín.