Rodinu tento postup nepríjemne zaskočil. Ministerstvo zdravotníctva tvrdí, že operátorka na základe telefonického rozhovoru vyhodnotila situáciu primerane. Rezort zdravotníctva tvrdí, že v tom čase navyše nebola k dispozícii žiadna sanitka v okolí. Všetky boli na výjazde.
MICHALOVCE. "Človek potrebuje možno raz za život pomoc rýchlej zdravotnej služby a oni vám odporučia, aby ste odviezli dieťa do nemocnice vlastným autom," hovorí 30-ročná Michalovčanka Dana K. V polovici apríla zavolala s manželom na tiesňovú linku 112. Snažila sa privolať záchranku k mesačnej dcérke Nikolke. Dieťatko počas kúpania vdýchlo vodu a začalo sa dusiť. "Prestala dýchať a z úst jej vychádzala pena. Veľmi sme sa zľakli. Manžel zavolal sanitku. V telefonickom rozhovore mu však povedali, aby som dieťa prehla cez koleno. Keď začalo dýchať, tak mi povedali, aby sme ho odviezli vlastným autom na pohotovosť. Dosť nás to šokovalo. Mali sme o malú veľký strach," povedala mamička.
Hovorkyňa ministerstva zdravotníctva Zuzana Čižmáriková vysvetlila, že na základe telefonického rozhovoru konala operátorka tiesňovej linky záchrannej zdravotnej služby správne.
Dieťa hospitalizovali v nemocnici
Nikolku odviezli rodičia na detskú pohotovosť. Po vyšetreniach dieťa hospitalizovali na Detskom oddelení Nemocnice s poliklinikou Š. Kukuru v Michalovciach. Röntgen potvrdil, že Nikolka má v pľúcach vodu. Matka aj dieťa strávili v nemocnici týždeň.
Hovorkyňa rezortu zdravotníctva uviedla, že po sťažnostiach matky ministerstvo preskúmalo telefonický rozhovor rodičov dieťaťa s operátorkou tiesňovej linky záchrannej zdravotnej služby Krajského operačného strediska v Košiciach.
"Operátorka podala správne inštrukcie, ako pomôcť dieťaťu odkašľať, nakoľko informáciu pochopila v zmysle, že dieťa vodu pilo a zabehlo mu. Dieťa bolo počas telefonického hovoru s volajúcim počuť, ozývalo sa, informáciu neskôr doplnila matka dieťaťa, že dieťa dýcha," uviedla hovorkyňa.
Dodala, že údaj, že dieťa prestalo dýchať alebo že mu z úst začala vychádzať pena, v rozhovore nezaznel.
Ministerstvo: Záchranky boli v tom čase obsadené
Čižmáriková upresnila, že operátorka tiesňovej linky si uvedomovala, že novorodenec s poruchami dýchania patrí do nemocnice, a preto počas hovoru mapovala aktuálne informácie o dostupnosti najbližších zásahových skupín záchrannej zdravotnej služby( ZZS). "Už počas hovoru zistila, že obe najbližšie ambulancie záchrannej zdravotnej služby sú obsadené na zásahoch," uviedla hovorkyňa.
Vozidlo rýchlej lekárskej pomoci (RLP) Michalovce bolo na medziklinickom transporte pacienta v Košiciach. Sanitka rýchlej zdravotnej pomoci (RZP) bola na urgentnom zásahu. Čižmáriková upresnila, že aj sanitky ZZS a RLP Sobrance, ktorých stanice sídlia 30 km od Michaloviec, boli v čase riešenia aktuálneho zdravotného stavu dieťaťa obsadené. Upresnila, že sanitky RZP z Veľkých Kapušian a Kráľovského Chlmca boli v reálnom čase na urgentný zásah pre veľkú vzdialenosť od Michaloviec nepoužiteľné.
"Na základe dostupných informácií o aktuálnej polohe jednotlivých najbližších ambulancií ZZS, ich vzdialenosti k danému miestu v Michalovciach, operátorka tiesňovej linky záchrannej zdravotnej služby 155 v Košiciach položila volajúcemu otázku smerujúcu na možnosť dopravy dieťaťa s cieľom čo najrýchlejšieho v tom čase dostupného lekárskeho vyšetrenia. Preto jej navrhnuté riešenie a smerovanie dieťaťa na lekársku službu prvej pomoci v Michalovciach bolo optimálne v čase riešenia aktuálneho zdravotného stavu dieťaťa vzhľadom k vyťaženosti, časovej a geografickej dostupnosti ambulancií záchrannej zdravotnej služby," vysvetlila Čižmáriková.
Operátor nemusí vždy poslať sanitku
O vydaní alebo nevydaní pokynu na zásah ambulanciou ZZS rozhoduje operátor. "Nie každé volanie na linku tiesňového volania záchrannej zdravotnej služby 155 zodpovedá charakteru ohrozenia života, aj keď si to volajúci myslí, a preto sa počty volaní nezhodujú s počtom zásahov vykonaných ambulanciami ZZS," vysvetlila hovorkyňa. "Ak si zdravotný stav pacienta vyžaduje poskytnutie neodkladnej zdravotnej starostlivosti, ale v reálnom čase nemá operátor k dispozícii voľnú ambulanciu ZZS, schopnú vykonať zásah, rovnako môže, aj musí v snahe a s cieľom pomôcť, hľadať alternatívne riešenia, ktoré by zabezpečili dostupnosť NZS pre pacienta, ak je možnosť zabezpečiť pacientovi vyšetrenie, aj ošetrenie v nemocnici prevozom osobným automobilom skôr, než sa uvoľní ktorákoľvek ambulancia ZZS v blízkosti pacienta, navrhne aj takúto možnosť. Práve táto situácia nastala v uvádzanom prípade," objasnila hovorkyňa.
Čižmáriková upresnila, že operátori tiesňového volania sú erudovaní zdravotnícki pracovníci, väčšinou so špecializáciou v odbore urgentná zdravotná starostlivosť, so špecializáciou v odbore anesteziológia a intenzívna medicína, mnohí s vysokoškolským vzdelaním I. stupňa, II. stupňa a dokonca aj III. stupňa. "Organizácia zabezpečuje cyklickú odbornú prípravu svojich zamestnancov, sú pripravovaní, školení a trénovaní tímom lekárov," povedala hovorkyňa.
Mamička Nikolky uviedla, že na postup operátora sa sťažovať na Úrade pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou nebudú. "Sme radi, že dcéra je zdravá a že to nakoniec dobre dopadlo, ale to, že sanitka neprišla vtedy, keď sme ju najviac potrebovali, nás naozaj poriadne šokovalo," uzavrela Nikolkina mamička.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy zo Zemplína nájdete na Korzári Zemplín.