Hovorkyne troch najväčších poisťovní potvrdili, že oznamovanie škôd po telefóne bezplatné nie je. Žiadna z nich na mimoriadnu situáciu v súvislosti s povodňami nereagovala zriadením bezplatnej linky na nahlasovanie poistných udalostí.
REGIÓN ZEMPLÍN. "Zatopené pivnice, zničené kotly, dvory, autá aj záhrady," od nedele hlásia poisťovniam ľudia zo záplavami postihnutých obcí. "Neskladajte. Prvý voľný operátor sa vám bude venovať," takúto a podobné vety počúvali mnohí čitatelia. Niektorí z tých, ktorí sa dovolali, však od nich v kritických momentoch čakali viac empatie.
Muž z Borše: Minul som svoj kredit
V obci Borša, ktorá sa ocitla pod vodou, boli na pohostinstve vyvesené telefónne čísla na poisťovne, kam mali ľudia oznamovať svoje škody na majetku. "Kvôli tomu som si dobil kredit na mobile. Kým som sa dovolal a nahlásil som škody, celých 9 eur som pretelefonoval," posťažoval sa nám štyridsiatnik z obce.
"Pri tejto veľkej biede, ktorá nás postihla, na nás ešte aj telefónni operátori zarobia? Čakal som, že ak je takáto mimoriadna situácia, tak aspoň na niekoľko dní zabezpečia bezplatné linky. Veď nejde o malé peniaze. Kým nadiktujete svoje údaje, popíšete škody, tak taký hovor trvá aj 10 - 12 minút. Veď mnohí sa odtiaľ dostať nikam nemôžeme," pohoršoval sa. "To, že za hovory sa platí, by mali poisťovne ľuďom jasne oznámiť, nielen zverejniť zoznam čísel," uzavrel, keď nasadal na kompu, ktorá teraz v Borši premávala hore-dole.
Vedúca prevádzky: Nemôžem sa im dovolať
"V suteréne baru sme mali v nedeľu až 80 centimetrov vody. Dokonca striekala zo stien. Od pondelka sa ale nemôžeme dovolať do Allianzu. Stále len počúvame, že operátor je obsadený. Osobne tam ísť nemáme kedy. Len čo vodu vytiahneme, do hodiny ju máme naspäť, pretože je tu vysoká hladina spodnej vody," povedala nám vedúca motela v Koškovciach Emília Kulíková. Vysvetlila, že aj viac ľudí preto nevedelo, či majú škody odstraňovať, alebo čakať na poisťováka. "My sme si všetko nafotili na mobil," poznamenala.
"Do dnešného dňa máme zaregistrovaných asi 3000 škôd. Predpokladáme, že celkový počet dosiahne asi
10-tisíc," povedala hovorkyňa poisťovne Allianz Petra Greksová.
"Hlásenia poistných udalostí pribúdajú do Generali Slovensko aj z východného Slovenska, ktoré je postihnuté povodňami. Klienti naďalej hlásia rozsiahle škody na majetku. Typickým príkladom je hlásenie zatopenia pivničných priestorov," potvrdila jej hovorkyňa Jana Čahojová.
Obe hovorkyne, rovnako ako ich kolegyňa z poisťovne Kooperatíva Zuzana Wagnerová, potvrdili nápor na ich centrálne dispečingy, kde im klienti hlásia škody. Všetky deklarovali, že zvýšili počty operátorov.
Za hovory si zaplatíte
Vysvitlo, že všetky tri poisťovne v súčasnosti nemajú žiadnu telefonickú linku slúžiacu len na nahlasovanie poistných udalostí. Volania sú teda spoplatnené. Z pevnej linky sú v cene miestneho hovoru. To znamená, že aj keď voláte z Trebišova do Bratislavy, zaplatíte tak, akoby ste volali do Trebišova.
V prípade, ak voláte na mobilné telefónne čísla, zaplatíte podľa aktuálneho cenníka mobilných operátorov. "Na oznamovanie poistných udalostí máme zriadené tri telefónne čísla. Hovory sú spoplatnené, no máme na vybavovanie omnoho viac zamestnancov, aby klienti nečakali," povedala hovorkyňa Allianzu s tým, že sa snažia klientov po telefóne aj čo najrýchlejšie vybaviť.
Dozvedeli sme sa, že škody môžete poisťovniam nahlásiť aj prostredníctvom internetu. Všetky informácie sme ľahko našli na ich webových stránkach.
Odporúčanie: Foťte!
Kamil Balogh z Čerhova nám opísal príhodu z nedele, keď ich dom a domy v susedstve zaliala voda: "Fotil som všetko na mobil kvôli poisťovni. V jednej chvíli otec v záhrade spadol do vody. Nevedel som, čo skôr. Či fotiť, či ho ratovať."
Nami oslovené poisťovne sa nebránia, aby si ich klienti škody sami zdokumentovali buď fotoaparátom, alebo aj mobilmi a potom postupne odstraňovali škody, ak je to nevyhnutné zo závažných hygienických alebo bezpečnostných dôvodov. "Pri odstraňovaní škôd je dôležité zabezpečiť, aby sa rozsah a následky poistných udalostí ďalej nezväčšovali," upozornila Wagnerová z Generali.
Poisťovňa očakáva, že sa počet poistných udalostí bude ďalej zvyšovať. Allianz svojim klientom radí, aby poškodené veci odložili do vykonania obhliadky ich zamestnancom.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy zo Zemplína nájdete na Korzári Zemplín.