Korzár logo Korzár Zemplín

Trať do Poľska je prázdna, cesty ničia kamióny

Cesty v Hornom Zemplíne blízko hraníc s Poľskom vo veľkom využívajú autodopravcovia. Hoci sú preplnené kamiónmi, nákladná železničná doprava do Poľska stagnuje. Nemáme o ňu záujem ani my, ani Poliaci.

Cesta II. triedy. Takto vyzerá cesta pri obci Oľka. Podpísali sa pod to naložené kamióny, na ktoré nebola stavaná.Cesta II. triedy. Takto vyzerá cesta pri obci Oľka. Podpísali sa pod to naložené kamióny, na ktoré nebola stavaná. (Zdroj: súc psk)

Kým trať cez Lupkowský priesmyk zíva prázdnotou, cesty 2. triedy praskajú pod ťažkými kamiónmi. Situáciu zhoršili zatvorené úseky na hlavnom cestnom ťahu. Tlak na otvorenie hraničného priechodu v Palote pre kamióny rastie. Bezpečnosť sa zhoršuje.

HORNÝ ZEMPLÍN. V poslednom čase je na kedysi pokojných cestách 2. a 3. triedy v Hornom Zemplíne rušno. Kým tu pred rokom kamión prešiel len občas, od jari sa tu s nimi roztrhlo vrece.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Varovanie cestárov: Kritické miesta pribúdajú

Riaditeľ Správy a údržby ciest PSK (SÚC PSK) oblasť Humenné Vasiľ Guzan uviedol, že nárast kamiónovej dopravy na cestách 2. a 3. triedy, ktoré spravujú, sa stáva neúnosný. "Najciteľnejšie je to v noci. Kamión strieda kamión. Z obce Zbudské Dlhé v Humenskom okrese sa na nás už obrátila starostka. Kamióny otriasajú domami. Veľké škody spravili aj v obci Oľka v okrese Medzilaborce, kde spôsobili zosuvy vozovky a značné narušenie jej krytu," komentoval aktuálnu situáciu. Vysvetlil, že to pripisuje rekonštrukcii na hlavnej ceste 1/15 vedúcej okolo Domaše.

"Kamióny preto prechádzajú náhradnými trasami, úsekmi ciest, ktoré na takúto záťaž neboli stavané," vysvetlil Guzan. "Veľký nárast zaznamenávame v okresoch Humenné a Medzilaborce - na ceste 2/559 od okresnej hranice Vranova nad Topľou až po Humenné. Ďalej na prieťahu Humenným cez mesto, kde sa napájajú na Radvaň nad Laborcom a Medzilaborce. Využívajú aj cestu v úseku Krásny Brod - Medzilaborce, ale aj cestu od Vranova cez Oľku až na obec Havaj," zrátal Guzan. Dodal, že kvôli poškodeným cestám po povodniach v iných okresoch kraja si hľadajú cesty cez okresy Humenné a Medzilaborce.

"Robíme teraz mimoriadne prehliadky mostov po povodniach. Bude nutné znížiť zaťažiteľnosť mostov," avizoval Guzan. Upozornil, že sa zároveň zhoršila bezpečnosť na cestách. Ako príklad uviedol nehodu poľského kamionistu v Čabinách pred pár dňami: "Havaroval a zničil nám 55 metrov zvodidiel."

SkryťVypnúť reklamu

Poliaci našli Palotu, jazdia načierno

Cestný hraničný priechod v Palote v okrese Medzilaborce by mal slúžiť len pre osobnú dopravu. Podľa našich informácií ho však hlavne v noci vo veľkom využívajú kamionisti na cestu do Poľska. Guzan to komentoval: "Vieme o tom. Je to v rukách polície, aby týchto vodičov pokutovala."

Dodal, že kamionisti musia kvôli poškodenej ceste na hlavnom ťahu pri Dukle robiť obrovské obchádzky. "Dostali sme od krajského úradu pre cestnú dopravu požiadavku o otvorení hraničného priechodu Palota aj pre kamiónovú dopravu," avizoval. Podľa neho nápor plne naložených kamiónov cesta v horskom teréne Karpát nezvládne a poškodí sa.

Želeničná doprava? Nezáujem

Paradoxne, niekoľko kilometrov od hraničného priechodu v Palote zíva prázdnotou Lupkowský tunel, ktorým kedysi viedla železničná nákladná doprava do Poľska a späť.

Hovorkyňa Carga Slovensko Margaréta Grecová potvrdila, že od začiatku roka tade nákladné vlaky nepremávajú: "Na základe súčasných dohôd s poľskou stranou ani v horizonte najbližších dvoch rokov nie je predpoklad jeho využívania."

Hovorkyňa ŽSR Martina Pavliková pritom uviedla, že tunel je v poriadku: "Na jeho udržanie v prevádzkyschopnom stave postačuje pravidelná bežná údržba."

SkryťVypnúť reklamu

Osobná doprava? Prepadák

Ružovo to nevyzerá ani s osobnou železničnou dopravou. Hovorca ZSSR Miloš Čikovský informoval, že pred prípravou nového grafikonu sa s Poliakmi dohodli, že od 25. júna do 29. augusta budú cez priechod Lupkow jazdiť dva páry osobných vlakov. Je však otázne, koho budú voziť. Za posledných 11 rokov od spustenia osobnej železničnej dopravy to ide so záujmom cestujúcich dole vodou. Čikovský informoval, že v roku 1999 fungovala osobná preprava na trati Sanok - Humenné, o rok neskôr na trase Rzeszow - Košice. Cestovali hlavne turisti. Až do konca roka 2004 celoročne. Od zmeny grafikonu v roku 2005 len od 1. mája do 2. októbra 2005.

Údržba drahšia ako tržby za cestovné

Čikovský naznačil, že nepomohli ani rokovania miestnych samospráv na oboch stranách hraníc, ktoré sa snažili o oživenie cestovného ruchu. Nezáujem verejnosti o cestu vlakom dokumentujú čísla. Kým ešte v roku 2006 urobili 132 jázd, prepravili 670 cestujúcich a na cestovnom utŕžili 574 eur, rok na to ich síce previezli až 1 100, no len 189 zaplatilo za lístok, a to dovedna 159 eur. V roku 2008 previezli už len 362 cestujúcich s tržbou 280 eur. Úplný prepadák bol minulý rok. Jázd bolo už len 120, cestujúcich 103 a tržba 93,50 eura. Hovorkyňa ŽSR Pavliková pritom informovala, že správa a bežná údržba Lupkowského tunela ich stojí zhruba 8 500 eur ročne.

Najčítanejšie na Zemplín Korzár

Komerčné články

  1. Rýchla právna pomoc šetrí čas, nervy aj peniaze
  2. Myslíte si, že múka vydrží večnosť? Záleží, ako ju skladujete
  3. Problém s vlasmi či pokožkou? Krása začína vo vnútri
  4. Táto firma úspešne digitalizuje dopravné riešenia na Slovensku
  5. Nutričný odborník varuje: Syry nie sú to, čo si myslíte
  6. Moderné okuliare: technológia, ktorá vám uľahčuje život
  7. Rodina ako opatrovatelia: Slovákov straší nesebestačnosť
  8. Hanba bokom, je čas tancovať. Tieto karnevaly Európy treba zažiť
  1. LESY SR otvorili novú predajňu Lesníckych pochúťok
  2. Myslíte si, že múka vydrží večnosť? Záleží, ako ju skladujete
  3. Problém s vlasmi či pokožkou? Krása začína vo vnútri
  4. Táto firma úspešne digitalizuje dopravné riešenia na Slovensku
  5. Nutričný odborník varuje: Syry nie sú to, čo si myslíte
  6. Moderné okuliare: technológia, ktorá vám uľahčuje život
  7. Rodina ako opatrovatelia: Slovákov straší nesebestačnosť
  8. Hanba bokom, je čas tancovať. Tieto karnevaly Európy treba zažiť
  1. Nutričný odborník varuje: Syry nie sú to, čo si myslíte 9 906
  2. Hanba bokom, je čas tancovať. Tieto karnevaly Európy treba zažiť 5 230
  3. Ako zohnať lístok na biznis event roka s Waynom Gretzkym 4 871
  4. Moderné okuliare: technológia, ktorá vám uľahčuje život 4 567
  5. Technológiám z Nitry dôveruje Tesla aj TikTok. 4 534
  6. Myslíte si, že múka vydrží večnosť? Záleží, ako ju skladujete 4 308
  7. Ak máte ťažkosti s trávením, aj toto môže byť príčina 4 062
  8. Táto firma úspešne digitalizuje dopravné riešenia na Slovensku 3 686
  1. Roman Kebísek: Ako sa správa stoický filozof? Marcus Aurelius o tom písal pri Hrone
  2. Radovan Čipka: Ak nemôžeš zrušiť, aspoň posuň Robo!
  3. Veronika Michalčíková: S KST na neprístupných miestach Belianskych Tatier. Sú to celkom fajn ľudia
  4. Jozef Ďanovský: Vydať knihu na Slovensku ako neznámy autor je ťažšie ako ju napísať
  5. Ján Valchár: Rafineritída sa šíri skokovo a Grétku skoro zabil dron
  6. Irena Šimuneková: Na potulkách Prosieckou dolinou
  7. Vladimír Bojničan: Greta Thunberg ako obeť konzervatívnej a klerikálnej dezinfoscény: útok na vedu, racionalitu a ľudskú dôstojnosť
  8. Marek Tocimák: Dieťa Snov
  1. Anna Brawne: Drahý Peter, v každej normálnej krajine, by ste vy, tým vedcom, nemohli robiť ani vrátnika! 13 777
  2. Anna Brawne: Pán riaditeľ SIS, klamete alebo máte problémy s pamäťou? 10 894
  3. Ivan Čáni: Súdruh Blaha nie je rozhodne žiadne neviniatko, ale toto si ani on nezaslúži. 9 583
  4. Martin Fronk: Slovenský "Mordor": Podzemný labyrint plný vína, bosoriek a atómových krytov, o ktorom vedel len málokto 8 801
  5. Rado Surovka: Prečo Fico vyhrá voľby v r.2027. 6 011
  6. Rado Surovka: Rómska otázka ? Huliak to vyrieši. 5 160
  7. Ján Valchár: Súboj mentálnych atlétov alebo Nobelovu cenu za novú vojnu 4 350
  8. Ján Valchár: Quo vadis ruský automotive? 4 189
  1. Roman Kebísek: Ako sa správa stoický filozof? Marcus Aurelius o tom písal pri Hrone
  2. Dušan Koniar: Trnafský Kazisvet, náš agilný sused zo spoločného dvora
  3. Radko Mačuha: Leninovec Blaha sa rozčuluje nad stratou sochy Čulena.
  4. Anna Brawne: Pán riaditeľ SIS, klamete alebo máte problémy s pamäťou?
  5. Radko Mačuha: Viete čo má spoločné Róbert Fico a Benito Mussolini?
  6. Věra Tepličková: Podobnosť čisto náhodná alebo Čo sa ti to deje, národ slovenský?
  7. Anna Brawne: Drahý Peter, v každej normálnej krajine, by ste vy, tým vedcom, nemohli robiť ani vrátnika!
  8. Věra Tepličková: Otvárajte kasíno, Huliak nie je diliiino
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu