Situácia v kamiónovej doprave zostáva na slovensko-ukrajinských hraniciach aj po troch dňoch naďalej vážna. Vodiči nákladných áut čakajú na hraničnom priechode vo Vyšnom Nemeckom vyše 25 hodín. Policajti a colníci posilnili hliadky. Osobné autá prechádzajú cez hranicu priebežne bez čakania.
VYŠNÉ NEMECKÉ. Podľa informácií Colného úradu v Michalovciach čakajú vodiči nákladných áut pri výstupe zo Slovenska až 25 hodín. Niektorí oslovení nám však uviedli, že sú na hranici už od piatku večera.
Kolóny nákladných áut sa tiahnu od hranice až do šesť kilometrov vzdialenej obce Orechová (okres Sobrance). Premávku pred obcami riadia colníci a polícia. Kamióny zastavujú tak, aby nestáli priamo v obciach. Za obcou Krčava preto pokračuje kolóna kamiónov až do Orechovej.
Zdržanie na hraniciach spôsobuje ukrajinská strana, ktorá robí dôkladné prehliadky a kontroly nákladných áut. Dôvodom je ich snaha zabrániť možnému dovozu potravín, ktoré by mohli obsahovať dioxín.
Hovorkyňa Colného úradu v Michalovciach Klára Baloghová spresnila, že situáciu komplikuje aj zvýšený nápor ruských prepravcov, ktorí prechádzajú cez Slovensko. Ruským kamionistom nevydali v Poľsku potrebné doklady, aby mohli prechádzať cez ich územie.
Hranicu obsadili kamióny z Ruska
Ruský kamionista Viktor stál na hranici od piatku. Hraničným priechodom vo Vyšnom Nemeckom prešiel až v pondelok na obed.
"Neviem, prečo to tak trvá. My nemáme žiadne informácie. Asi Ukrajinci nechcú robiť. Musím pochváliť vašich policajtov, dobre to tu riadia," povedal ruský vodič, ktorý smeruje z Francúzska do Nižného Novgorodu.
V kolóne stoja prevažne kamióny s ruskými evidenčnými číslami. "Sú tu samé ruské kamióny, že vraj im Poliaci nedávajú povolenky. Dôvody nepoznám. Všetko potom ide tu. Nie je to normálne. Sú tu ťažšie podmienky. Ja idem na Ukrajinu, len 200 kilometrov za hranicou. Jazdím tadiaľ už desať rokov každý týždeň, ale takýto rad som tu ešte nezažil. Všetko sú tu ruské kamióny, Slovákov tu napočítate na jednej ruke," uviedol slovenský kamionista Rastislav Zapletal.
Dodáva, že dlhé čakanie im spôsobuje nemalé problémy. "Takto prichádzame o robotu. Ide to do peňazí. Ak stojíte na hranici niekoľko dní, je väčšia spotreba nafty, žerie to baterky a čas. Zajtra mám nakládku domov, nestihneme to naložiť, takže nič nezarobím," dodal Zapletal.
Colníci rokujú s Ukrajincami
Baloghová potvrdila, že na hraničnom priechodu Vyšné Nemecké čakajú kamióny na výstupe zo Slovenska 25 hodín a pri vstupe šesť hodín.
"Osobná automobilová doprava je bez čakacích dôb, vykonáva sa priebežne," dodala.
Vysvetlila, že dlhšie čakanie spôsobil aj enormný nárast kamiónov z Ruska. "Čakacie doby nie sú o tom, že by sa nevybavovalo, ale je tam vyšší nápor. Súbežne s kontrolami na ukrajinskej strane je v týchto chvíľach zvýšený nápor na naše hraničné priechody aj z toho dôvodu, že ruskí prepravcovia prechádzajú vo zvýšenej miere cez územie Slovenskej republiky, lebo v Poľskej republike im neboli doposiaľ vydané príslušné doklady, oprávňujúce ich na prejazd cez poľské územie. Ide o takzvané povolenky na prejazd. Aj v súčasnosti prebieha intenzívna komunikácia medzi colnými správami Slovenskej republiky a Ukrajiny pre zabezpečenie obojstranne priechodných riešení súčasnej situácie," uzavrela Baloghová.
Na nákladnej doprave vybavia colníci počas 12-hodinovej zmeny v priemere sto nákladných vozidiel.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy zo Zemplína nájdete na Korzári Zemplín.