Korzár logo Korzár Zemplín

Najhorší úsek cesty na Ukrajinu opravujú pomaly

Tankodróm na kopci Trhovište vodičom dvíha adrenalín. Niektorí ho označujú za najhorší úsek cesty na ukrajinskú hranicu.

Viacerí vodiči považujú kopec Trhovište za najhorší úsek cesty na Ukrajinu. Autobusári ho volajú "samajama".Viacerí vodiči považujú kopec Trhovište za najhorší úsek cesty na Ukrajinu. Autobusári ho volajú "samajama". (Zdroj: Lýdia Vereščaková)



TRHOVIŠTE. Problémový úsek leží na štátnej ceste I/50, ktorá je hlavným ťahom na ukrajinskú hranicu. Je mimoriadne frekventovaný, lebo je aj súčasťou medzinárodného cestného ťahu E 50.

Prudké stúpanie pri výjazde z obce a ostrá zákruta v kombinácii s vozovkou v katastrofálnom stave sú nočnou morou vodičov. Okolo úseku sú odbočky na cesty na Vranov nad Topľou a o čosi vyššie na Oborín. V blízkosti sú dva kostoly a cintorín.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Opravia ju od základov

Cestári kopec roky len plátali. Jeho kompletnú opravu od základov začali v roku 2009. Cestu tu chcú rozšíriť, pribudne stúpací pruh, ktorý má zrýchliť premávku v dlhom šesťpercentnom stúpaní. Jazdné pruhy budú po úprave široké 3,50 m a stúpací tiež.

SkryťVypnúť reklamu

Rekonštrukciu rozdelili do dvoch úsekov. V prvom majú vymeniť iba kryt vozovky a nahradiť ho novou obrusnou vrstvou, v druhom vymenia celú konštrukciu vozovky.

Odstránia ju až do hĺbky 70 centimetrov, kde sa nachádza pôvodná "cesta" z mačacích hláv. Práve tá je zdrojom problémov - stále pracuje a spôsobuje deformácie telesa vozovky, asfaltu a vytváranie trhlín a dier.

Cestári tu plánujú aj opravu chodníkov a odvedenie povrchových vôd z vozovky a priľahlého územia cestnou dažďovou kanalizáciou. Zrekonštruujú aj dve zastávky autobusov. Celková dĺžka úpravy je 1 134,05 metrov.

Prípravné práce začali v roku 2009, keď zbúrali budovu potravín v oblúku zákruty, ktorá bránila rozšíreniu vozovky. Vlani začali robiť prekládky inžinierskych sietí, dokončili rekonštrukciu mostíka, asanačné práce a vybudovali časť zárubného múru a chodníkov. Nedávno kopec vyfrézovali.

SkryťVypnúť reklamu

Rozmlátená cesta testuje nervy vodičov

Kým inde fréza zanechá "len" ryhy, tu odkryla všetky nedostatky podložia cesty. Výsledkom je tankodróm, ktorý testuje nervy vodičov.

"Snažím sa nerovnosti obísť, ale je to takmer nemožné. Najotrasnejšie je to v noci, keď diery poriadne nevidno. S kolegami sme sa zhodli, že je to najhorší úsek od Košíc na ukrajinskú hranicu," skonštatoval 35-ročný Andrej Hnát z Košíc, ktorý cestu do Michaloviec a Sobraniec absolvuje 2- až 3-krát týždenne. Potešilo ho, keď videl vyfrézovanú vozovku: "Dúfam, že túto nešťastnú cestu konečne poriadne opravia."

Podobný názor má aj 54-ročný Michal Tomko, ktorý vozí drogériový tovar po celom Zemplíne. "Podobných tankodrómov je na východe viac, ale tento je medzi nimi kráľ. Nech sa prídu pozrieť páni z EÚ, ako vyzerá cesta európskeho významu!" poznamenal ironicky.

Svoje o tom vedia aj vodiči autobusov, ktorí Trhovišťom prechádzajú každý deň viackrát. "Trhovište? Ako sa hovorí po japonsky - 'samajama'," zhodli sa.

SkryťVypnúť reklamu

Nedostatok peňazí

Očakávané úplne dokončenie opráv zostane ďalej len zbožným želaním vodičov. "Tento rok plánujeme dokončiť preložky inžinierskych sietí aj zárubný múr, urobiť cestnú kanalizáciu a časť kompletnej rekonštrukcie cesty v dĺžke asi 400 m," uviedla hovorkyňa Slovenskej správy ciest Iveta Fedorová.

Rozpočet celej stavby je asi 2,8 milióna eur. V roku 2009 tu investovali okolo 90-tisíc, vlani 220-tisíc eur, tento rok to podľa hovorkyne bude "až" 430-tisíc. Pri jednoduchom prepočte ľahko zistíte, že ak výstavba bude pokračovať týmto tempom, kopec opravia najskôr v roku 2016. Pritom jeho dokončenie pôvodne plánovali už tento rok.

Fedorová pripúšťa, že pri celkových nákladoch v miliónoch sú každoročné státisíce len zlomkom. Vysvetľuje, že to nezávisí od cestárov: "Výška sumy na ten-ktorý rok vždy závisí od možností štátneho rozpočtu. Práce na trhovištskom kopci budú prebiehať počas čiastočnej uzávery, dopravu povedieme polovičným profilom".

Najčítanejšie na Zemplín Korzár

Komerčné články

  1. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  2. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  3. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  4. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  5. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  6. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  7. Kam smerujú peniaze bohatých?
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  7. Kam smerujú peniaze bohatých?
  8. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 7 905
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 7 432
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 6 148
  4. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 4 269
  5. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 3 518
  6. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 3 080
  7. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 2 935
  8. Kam smerujú peniaze bohatých? 2 650
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu