Investor a projektanti preložky cesty I/74 Brekov - Humenné, známej ako obchvat Humenného, nepresvedčili Jasenovčanov, aby súhlasili s výstavbou mimoúrovňovej križovatky na Jasenovskej ulici. Práve naopak. Technické údaje z projektovej dokumentácie ich ešte viac rozhorčili. V procese posudzovania vplyvov na životné prostredie totiž nebola o megastavbe ani zmienka. Projektanti vravia, že za všetkým je mierka máp.
JASENOV. Samospráva obce zorganizovala verejné stretnutie s investorom preložky cesty I/74 Brekov - Humenné, Slovenskou správou ciest a autorom projektovej dokumentácie plánovanej stavby, Dopravoprojektom Prešov.
Starosta Ján Katkovčin (nezávislý) povedal, že pozval aj mesto Humenné, ktorému má preložka slúžiť ako cestný obchvat. Mesto na stretnutie svojho reprezentanta nevyslalo.
Chceli počuť fakty od investora aj od projektantov
"Stretnutie sme iniciovali po tom, čo obec od Slovenskej správy ciest (SSC) dostala na vyjadrenie projektovú dokumentáciu plánovanej výstavby preložky cesty, v ktorej sa pre nás nečakane objavili zmeny v trase a hlavne veľká mimoúrovňová križovatka na Jasenovskej ulici zasahujúca do nášho katastra. Nie je zakreslená v našom novom platnom územnom pláne. Ten pritom rešpektuje platný územný plán VÚC Prešov. V ňom je zakreslená preložka cesty podľa variantu C. Ten schválilo ministerstvo životného prostredia po procese posudzovania vplyvov na životné prostredie (EIA)," povedal Katkovčin.
Vysvetlil, že samospráva obce chcela, aby odborníci pracujúci na projekte obyvateľom poskytli celkový obraz o pripravovanej stavbe. Zdôraznil ale, že pred stretnutím stále platilo rozhodnutie obecných poslancov - a tí so stavbou križovatky nesúhlasili.
Spracovateľka územného plánu: Postupovali sme presne podľa VÚC
Spracovateľka územného plánu Jasenova Eva Mačáková na stretnutí zdôraznila, že pri zhotovení plánu postupovala podľa územnému plánu VÚC Prešov: "V ňom neviedla trasa vo vašom katastri a nebola tam zakreslená mimoúrovňová križovatka. V projektovej dokumentácii, ktorú teraz predložila SSC, už je. A to je v rozpore s územným plánom obce," vysvetľovala ľuďom.
Zdôraznila, že trasa preložky cesty v územnom pláne VÚC je zhodná s trasou, ktorá bola zakreslená v EIA štúdii. "Bolo to úplne presne prenesené. Čiže sa to podložilo pod výkres a to sme prevzali do územného plánu Jasenova," popísala.
Projektant: Rozdiel spravila mierka máp
Dušan Skuban, riaditeľ Dopravoprojektu Prešov, ktorý pre SSC zhotovil projektovú dokumentáciu stavby, trval na tom, že chybu neurobili ani oni. Len v tomto štádiu prípravy projektu už pracujú s presnejšími mapami.
Vysvetlil, že VÚC Prešov prevzal určité údaje o vedení trasy z technickej štúdie, ktoré sa robia na mapových podkladoch v mierke 1:10 000 až 1:50 000: "Kde centimeter znamená v teréne 500 metrov. To je veľká tolerancia."
Dodal, že koridor trasy sa preto na takýchto mapách nedá určiť podrobne. Sálou sa ale ozvalo šomranie, že občanom na ich vyjadrenie a pripomienkovanie na začiatku celého procesu EIA predložili trasy, ktoré boli na mapách zakreslené práve v týchto mierkach. „Viete, čo tu, v tomto zastavanom území, urobí odchýlka 500 metrov? Veď hovoríte o pol kilometri, plus mínus!" ozývalo sa z pléna.
Skuban doplnil, že k zmene trasy preložky došlo po zameraní územia účelovej mapy v mierke 1:1 000. Milimeter na mape je tak v teréne meter. "Tá presnosť tu už je a je ju naozaj cítiť," podotkol.
Dôvod preloženia križovatky: Chceli zachrániť ihrisko
Gabriela Mareková z oddelenia prípravy stavieb Slovenskej správy ciest, investičnej výstavby Košice vysvetlila, ako sa mimoúrovňová križovatka dostala v aktuálnej projektovej dokumentácii z katastra Humenného do katastra Jasenova.
Povedala, že v technickej štúdii uvažovali o križovatke za Laborcom: "No keď projektant rozvinul jej vetvy, takmer likvidovala Jasenovu ihrisko a blízku plochu a zároveň likvidovala zástavbu rodinných domov v katastri Humenného."
Mareková ale u Jasenovčanov s verziou záchrany futbalového ihriska úspech nemala. Viacerí sa vyjadrili, že mega mimoúrovňová križovatka natlačená do malého priestoru na rozhraní Jasenova a Humenného s toľkými komplikovanými cestnými pripojeniami je absurdná.
"Od Brekova po Humenné idete stavať len dvojprúdovku, v ktorej strede postavíte takéto monštrum s vysokánskymi násypmi a mostmi bez toho, aby ste zlepšili napojenie do centra mesta a na Medzilaborce?" netajili svoje rozhorčenie Jasenovčania.
Ľudia: Je to obrovské a zbytočné cestné monštrum
Nevôľa s plánovanou stavbou rástla medzi prítomnými priamo úmerne s informáciami o výške valu z navozenej zeminy, na ktorý plánovali projektanti cestu v teréne položiť. Stanislav Mikuš z občianskeho združenia Tri skaly vyzval projektanta, aby povedal ich výšku.
Ján Pariľák odpovedal, že val by bol štvormetrový. Po Mikušových otázkach sa od neho Jasenovčania dozvedeli aj to, že výška mosta v strede mimoúrovňovej križovatky na Jasenovskej by mala byť 8-10 metrov nad zemou. Mikuš ale tvrdil, že je to viac.
Jozef Veľas z Jasenovskej ulice, pred ktorou by mal obchvat viesť, sa od projektanta dozvedel, že 4-metrový násyp so stúpajúcou cestou v smere pod Sokolej by mal byť len 25 metrov od ich domov. Nahlas zapochyboval, že takéto technické údaje rozoberalo ministerstvo životného prostredia pred tým, ako schválilo tento variant. Podľa jeho názoru ide o drastický zásah do obytnej zóny.
Katkovčin pripomenul, že do roku 2005 stále platila v Humennom viac ako 20-ročná stavebná uzávera popri Laborci. Počítali tu s obchvatom Humenného. V EIA štúdii figuroval ako variant A. Humenné aj Jasenov tomu prispôsobovali výstavbu.
Humenčania stavali sídlisko Pod Sokolejom a Jasenovčania v území, ktoré ministerstvo vybralo pre obchvat podľa variantu C, zasa rodinné domy.
Obec neustúpila aj napriek ponuke na kompromis
Aj keď sa Jasenovčania čudovali, ako je možné, že projektanti chcú preložku cesty viesť ponad plynové potrubia, dvojitú vodovodnú prípojku zo Stariny a popod trasu vysokého napätia, Mareková povedala, že vlastníci a správcovia týchto sietí s tým súhlasili.
Peter Lazor a Mareková skúsili za správu ciest Jasenovčanom navrhnúť isté ústupky. A nemalé. Povedali, že je možné, že cestu naprojektujú tak, aby minimalizovali zásah do futbalového ihriska s tým, že tribúnu presunú. Dokonca odznelo, že sú ochotní hľadať inú polohu pre mimoúrovňovú križovatku s tým, že smer trasy cesty by sa nemenil.
Ani to ale obyvateľov obce nepresvedčilo a poslancov neprimälo zmeniť názor. Zo strany Jasenova teda platí, že po tom, čo sa obec vyslovila proti výstavbe preložky cesty podľa variantu C, definitívne nesúhlasí s výstavbou mimoúrovňovej križovatky.
Mareková povedala, že v takom prípade sa križovatka stavať nikdy nebude. "Posledné slovo bude mať v rámci územného konania stavebný úrad v Humennom, ktorý posúdi jednotlivé stanoviská v zmysle stavebného zákona," upozornil Katkovčin.
FAKTY
Stav projektu preložka cesty I/18, I/74 Lipníky - Ubľa
Gabriela Mareková za investora preložky cesty Lipníky - Ubľa, v rámci ktorej pripravujú aj spomínanú výstavbu obchvatu Humenného, povedala, že z celého stokilometrového úseku pracujú projektanti v súčasnosti na troch samostatných stavbách. Okrem preložky Brekov - Humenné, aj na projektovej dokumentácii Snina - Kolonica, južného obchvatu Vranova. K tomu aj na projektovej dokumentácii preložky cesty I/18 Nižný Hrabovec - Petrovce nad Laborcom. Dodala, že štát plánuje požiadať o peniaze na výstavbu celej preložky Európsku úniu.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy zo Zemplína nájdete na Korzári Zemplín.