Korzár logo Korzár Zemplín

Pilot neprežil pád práškovacieho lietadla

Malé lietadlo sa dnes ráno po náraze do elektrického vedenia zrútilo pri obci Zemplínske Jastrabie. Pilot haváriu neprežil.

Pilot narazil do elektrického vedenia a následne do stromu. V Zemplínskom Jastrabí prerušilo dodávku elektriny.Pilot narazil do elektrického vedenia a následne do stromu. V Zemplínskom Jastrabí prerušilo dodávku elektriny. (Zdroj: TASR/Roman Hanc)

Agentúrny materiál sme nahradili autorským článkom redakcie Korzára.

V piatok ráno sa v poli pri obci Zemplínske Jastrabie v okrese Trebišov zrútilo práškovacie lietadlo. Pilot zachytil ľavým krídlom o káble vysokého napätia a následne narazil do stromu. Bol na mieste mŕtvy.

ZEMPLÍNSKE JASTRABIE. Malé práškovacie lietadlo sa zrútilo do poľa krátko pred pol deviatou hodinou ráno.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Napriek rýchlemu zásahu leteckých záchranárov, hasičov, policajtov a zdravotníkov sa už pilota nepodarilo zachrániť. Šesťdesiattriročný skúsený pilot Rudolf T. z Prešova podľahol ťažkým zraneniam na mieste.

SkryťVypnúť reklamu

Pilot vykonával v katastri obcí Zemplínske Jastrabie a Cejkov chemický postrek repky. „Pilot zachytil za doposiaľ nezistených okolností vedenie vysokého napätia a následne sa zrútil do topoľového porastu. Pilot má 63 rokov, vraj mal dobré skúsenosti s lietaním a veľa nalietaných hodín. Pochádza z Prešova. Krídlo je zachytené v drôtoch vysokého napätia. Predpokladáme, že tak sa to stalo, že ľavým krídlom lietadla zachytil vedenie vysokého napätia. Pilot bude podrobený aj súdnej pitve aby sme zistili, či nedošlo k nejakému zlyhaniu organizmu,“ uviedol Radoslav Fedor, zástupca riaditeľa Okresného riaditeľstva Policajného zboru v Trebišove.

Záchranné práce boli náročné

“Po príchode na miesto veliteľ zásahu zistil, že v havarovanom vraku lietadla sa nachádza pilot, ktorý nejavil známky života,“ vysvetlil záchranár Milan Sučka z Hasičského a záchranného zboru v Trebišove.

SkryťVypnúť reklamu

Pilota dostali z lietadla pomocou hydraulického náradia. „Situáciu sťažovalo to, že celé ťažisko havarovaného vraku bolo v podstate na kabíne pilota. Bolo potrebné zadnú časť odľahčiť a potom sa podarilo hasičom pilota vytiahnuť,“ dodal záchranár.

Policajti a hasiči po nehode vytvorili rojnicu a prehľadali pole. „Aby sme pre letecký úrad aj pre nás zadokumentovali dôsledne miesto činu,“ povedal Fedor.

Jaroslav ho videl živého posledný

Jaroslav Ferenc z poľnohospodárskej firmy, ktorá si postrek objednala bol posledný, kto s pilotom rozprával tesne pred tým, ako vzlietol. Podľa neho sa pilot cítil dobre.

“Ráno mal dobrú náladu. Dával som mu ešte mapy, aby vedel, kde má striekať. Bol v pohode. Štartoval z Novosadu,“ povedal 38-ročný Jaroslav.

SkryťVypnúť reklamu

„Za úlohu mal striekať repku. Bol tu prvýkrát. Naša firma ho objednala. Pilot mal postriekať 300 hektárov. Bol som akurát na letisku, vedeli sme, že sa niečo stalo, lebo bol dlho vo vzduchu,“ dodal Ferenc.

Po nehode bola desiatka obcí asi tri hodiny bez elektrickej energie. Nehodu vyšetruje polícia v spolupráci s leteckým úradom.

Letecká rodina smúti

Tragická nehoda šokovala členov prešovského Aeroklubu.

„Rudo bol veľmi zodpovedný pilot, inštruktor a inšpektor, výborný človek a kamarát,“ spomína na svojho kolegu predseda aeroklubu Gejza Markovič. „Bol veľký pedant, nikdy by si nesadol do lietadla, ktoré by nebolo technicky absolútne v poriadku.“

Ako uviedol, kolega bol z leteckej rodiny. „Brat je vojenský pilot, sestra lieta na veľkých dopravných lietadlách kdesi v Arabských emirátoch, rovnako syn. Manželka bola parašutistka, zoznámili sa na letisku.“

Markovič pripúšťa, že aj napriek obrovským skúsenostiam s najväčšou pravdepodobnosťou v kritickom okamihu kolega zlyhal.

„Určite nebol žiaden hazardér. Mohlo sa ale stať, že drôty prehliadol. Lietam šesťdesiat rokov, takže to dobre poznám. Jednoducho, pod určitým uhlom ich pri slnečnom žiarení nezbadáte. Ani mapy vám vtedy nepomôžu.“

Mikuláš Jesenský

„Čmeliaky“ majú slávnu minulosť za sebou

Poľnohospodári uprednostňujú pozemnú techniku, letcov nepotrebujú.

KOŠICE. Turbovrtuľové lietadlo Zlín Z 137 T je poslednou verziou „klasického čmeliaka“ s typovým označením Z-37.

Lietadlo, ktoré bolo vyhľadávaným československým vývozným artiklom predovšetkým v bývalej Nemeckej demokratickej republike, Maďarsku a Bulharsku, vyvinuli v spolupráci firiem LET Kunovice a Moravan Otrokovice.

Prototyp XZ -37 prvýkrát vzlietol 29. júna 1963. Od začiatku sériovej výroby čmeliakov v roku 1965 z nich vyrobili 713 kusov.

Lietadlo malo uplatnenie najmä v poľnohospodárstve. Používali ho na aplikáciu sypkých hmôt a postrekov poľnohospodárskych plodín. Využitie našlo aj pri hasení lesných požiarov, výhliadkových a reklamných letoch.

Práškovacie lietadlá, teda čmeliaky, dvojplošné AN 2 a tzv. Dromadáre, zažili konjunktúru v bývalom režime. Pred revolúciou v roku 1989 ich lietalo na Slovensku približne sto. Obhospodarovalo ich asi 110 profesionálnych pilotov.

V súčasnosti sú podľa riaditeľa spoločnosti Aero Slovakia Ľubomíra Kováčika využité tri turbovrtuľové Z 137 T, desať „klasických čmeliakov“ Z 37 A a jeden dvojplošniak AN 2. Lietajú na nich desiati piloti, väčšinou popri inom zamestnaní.

„Niet roboty. V porovnaní s rokom 1989 sa výkony znížili na päť až sedem percent. Predtým na jedno lietadlo boli výkony 500 hodín, teraz je dvetisíc na všetky dohromady. Spôsobil to rozpad družstiev a majetkov, ale aj snaha pestovateľov ušetriť. Rapídne ubudlo aj pristávacích plôch. Predtým boli takmer v každej dedine, kde pestovali krmoviny, teraz sa už takmer nikde nepestujú. Poľnohospodári uprednostňujú pozemnú techniku, ktorá je štátom a Európskou úniou štedro dotovaná,“ uviedol Kováčik.

Letecká aplikácia hnojív a postrekov proti škodcom a chorobám pritom má svoje nesporné výhody: „Letecky sa dá za deň jedným lietadlom obhospodáriť 300 až 350 hektárov, pozemný stroj zvládne maximálne 20 hektárov. Lietadlá navyše nepoškodia úrodu a nespôsobujú straty tak ako pozemná technika.“

Mikuláš Jesenský

Foto k článku: TASR/Roman Hanc.

Lietadlá

Najčítanejšie na Zemplín Korzár

Komerčné články

  1. Top dopravné stavby, ktoré menia Bratislavu a okolie
  2. Domáce poistenie v dobe nárastu extrémov počasia a škôd
  3. Plač, krik, frustrácia. Rodičia opisujú, čo im pomohlo
  4. Urobte krok k štúdiu, ktoré premení vašu vášeň na profesiu.
  5. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje
  6. Ficova vláda extrémne zbrojí, u Kaliňáka kašlú na zákon
  7. Anna Macaláková: Výnos je len časť príbehu investície
  8. Slony, ticho savany, Kilimandžáro. Keňa je skvelá na prvé safari
  1. OTS: Stanovisko LESY SR k tvrdeniam politickej strany Demokrati
  2. Tento recept na svieže letné občerstvenie si nenechajte ujsť
  3. Top dopravné stavby, ktoré menia Bratislavu a okolie
  4. LESY SR si držia drevo doma: 99 % produkcie zostáva na Slovensku
  5. Domáce poistenie v dobe nárastu extrémov počasia a škôd
  6. Soňa Müllerová: Po päťdesiatke som začala byť sama sebou
  7. Do Toskánska netreba cestovať ďaleko. Nájdete ho na Gemeri
  8. Urobte krok k štúdiu, ktoré premení vašu vášeň na profesiu.
  1. Kam v auguste k moru? 4 tipy na last minute dovolenku 8 572
  2. Ficova vláda extrémne zbrojí, u Kaliňáka kašlú na zákon 8 388
  3. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje 8 310
  4. Ako sa vyhnúť cukrovke 2. typu: Prvý krok urobte ešte dnes 6 188
  5. Plač, krik, frustrácia. Rodičia opisujú, čo im pomohlo 4 871
  6. Slony, ticho savany, Kilimandžáro. Keňa je skvelá na prvé safari 4 096
  7. Anna Macaláková: Výnos je len časť príbehu investície 2 687
  8. Sudoku a hlavolamy: Nenechajte sivé bunky zaháľať ani počas leta 2 166
  1. Martina Bittnerová: Revolúcia od sporáka: Rettigová bola viac než len kuchárka
  2. František Lefler: Elektro auto - áno alebo nie?
  3. Rado Surovka: Prvé výročie Ficovej samoamnestie
  4. Štefan Šturdzík: Neotravujte ma !!
  5. Ernest Klotton: Profesionál
  6. Angelika Herčková: Keď kolabuje to, čo má držať najzraniteľnejších – sociálne služby v priamom prenose
  7. Jozef Foltýn: Podpriemerný Slovan zaujal len arogantným trénerom
  8. Monika Albertiová: Tlsté svi*e, veľryby a prasnice. Aj takto sa dnes robí kariéra
  1. Rado Surovka: Robo, dokázal si to, gratulujeme. 41 309
  2. Martin Fronk: Igelitka z roku 1990 a obchod, ktorý zabudol na rok 2025 26 173
  3. Věra Tepličková: Na diaľnici na krajnici - Maťa v šrankoch, auto v rici 7 103
  4. Matej Galo: Pán Fico, rozhodli ste sa tunelovať takto na hulváta? 5 693
  5. Elena Antalová: Takže k tým Rážovcom a nášmu skvelému životu 5 499
  6. Rado Surovka: Ficove supy už krúžia nad Slovenskom 5 479
  7. Rastislav Puchala: Pomóóóóc, Angličania idú 5 455
  8. Dorota Nvotová: Nebojím sa pána 4 865
  1. Radko Mačuha: Organizátor majdanu na káve pred úradom vlády.
  2. Radko Mačuha: Viete, ako býva Šimečka a ako Fico?
  3. Marcel Rebro: Fico tvrdí, že v Kyjive nie je vojna. My práve začíname tábor pre ženy a deti padlých z Kyjiva.
  4. Pavel Macko: Nehoráznosť: Europoslanec Ondruš prirovnáva kancelára Merza k Hitlerovi
  5. Marcel Rebro: Už len 116 rokov do víťazstva: Putinova armáda sa plazí za svojim snom
  6. Pavel Macko: Vyrovnáva Ukrajina sily v hlbkových útokoch dronmi?
  7. Marcel Rebro: Ruskú vodku káže, francúzsky koňak pije: Fico a jeho malý geopolitický chaos
  8. Věra Tepličková: Aj kraj pod Veľkou Javorinou už bude v bezpečí - Michal vraj vstúpi!
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu