V celom bývalom Československu ich totiž zostalo už len 20.
KAMENICA NAD CIROCHOU. Také niečo ešte dedinčania nezažili. Nad obcou v sobotu okolo obeda začali pristávať navlas rovnaké lietadlá.
Obdivovatelia lietadla L 200 Morava sa rozhodli spojiť dve rarity – zlet čo najväčšieho počtu lietadiel toho typu a svadbu vo vzduchu.
Prekvapenie pre svojho priateľa Pavla Krnáča pripravil šéf letiska v Kamenici Arnošt Foff, ktorý je sám majiteľom piatich Moráv. Pavel Krnáč je letecká legenda, ktorá na Moravách naučila lietať desiatky pilotov.
Podobne ako ženích, aj nevesta Eleonóra Kováčová je pilotka, navyše reprezentantka Československa v parašutistickom brannom viacboji.
„Pavol bol jedným z inštruktorov, keď som sa učila lietať. Potom sa naše cesty na 30 rokov rozišli. Pred časom niečo potreboval. Stretli sme sa, preskočila iskra, asi rok sme sa zbližovali a rozhodli sme sa vziať,“ prezradila.
O svadbe na palube lietadla sa dozvedela len pred mesiacom.
Svadba na dvakrát
Starosta obce Alexander Bugyi, ktorý sobáš zastrešoval, priznal, že také čosi v živote nerobil, preto manažovanie svadobného obradu bolo improvizáciou.
Aby bolo zákonu učinené zadosť, pred zoradené lietadlá postavili stôl, naň položili podklady, zápisnice aj obrúčky a prvú časť obradu absolvovali na zemi.
Potom starosta so snúbencami a pilotom Arnoštom Foffom, ktorý bol zároveň svedkom, nasadli do Moravy a odleteli. Pri nástupe do vzdušnej limuzíny im hrali husle, bendžo a gitara.
Svadobnú „kolónu“ snúbencom robili ďalšie tri Moravy, plné svadobčanov. Pavel a Norika si svoje „áno“ povedali nad Humenným. Po asi 15-minútovom lete pristáli namiesto snúbencov novomanželia. „Bolo to úžasné,“ poznamenala pani Norika.
Novopečený manžel sa len usmieval. Priznal, že naraz sa mu splnili dva sny - videl zlet Moráv, mal svadbu v jednej z nich a navyše vo vzduchu.
Kvôli tým, ktorí obrad nemohli vidieť, novomanželia druhýkrát na zemi absolvovali výmenu obrúčok aj prvú pusu. Obaja si nechajú doterajšie priezviská.
UNIKÁT
Trinásť Moráv na letisku
Podľa leteckého inštruktora Františka Júna zo Žilinskej univerzity prvý zálet prototypu L 200 Morava urobili v roku 1956. Vyrábať ich začali o rok neskôr. Slúžili pre potreby armády, Zväzarmu a Československých aerolínií.
Celkovo vyrobili 362 kusov tohto typu lietadiel – boli dôstojnými konkurentmi lietadiel Cesna či Attache.
Kedysi ich používali na 70 letiskách. Až 180 zobral Aeroflot, 40 ich bolo v ČSA, 100 na rôznych miestach bývalého Československa, 37 získalo Poľsko, zvyšné sú roztrúsené po celom svete. Desať ich bolo aj na Kube - vtedy vraj jednu zabavili Američania a skúmali ju.
„Otcom“ pilotov Moráv je práve Pavel Krnáč. Jeho najvzdialenejší svadobní hostia prileteli až z Jindřichovho Hradce, Moravu pilotoval Aleš Ferra.
Po nežnej revolúcii Moravy označili za staré neperspektívne stroje. Lietajú dodnes, slúžia na výučbu pilotov a ako aerotaxi. Obdivovatelia ich označujú za orchidey nebies.
Viac ako 7 Moráv sa na jednom letisku nikdy nestretlo. V celom bývalom Československu ich podľa Františka Júna zostalo len 20. To, že sa ich 13 zletelo v Kamenici, označil za unikát a rekord.
lyv
Kapela priletela až z Jindřichovho Hradca, čo je vzduchom asi 500 kilometrov. Foto k článku: Lýdia Vereščaková.
Unikátny zlet. V Kamenici sa súčasne so svadbou konal najväčší zlet lietadiel Morava L 200.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy zo Zemplína nájdete na Korzári Zemplín.